Alken-Maes en InBev ruziën om blauw bier

Alken-Maes en InBev ruziën om blauw bier

De nieuwe verpakking van Jupiler Blue is een quasi rechtstreekse kopie van die van Maes Pils, klinkt het op het hoofdkantoor van Alken-Maes. De Mechelse brouwer sleept rivaal AB InBev Belgium daarom voor de rechter: morgen start het een procedure bij de Brusselse Rechtbank van Koophandel wegens oneerlijke marktpraktijken en merkinbreuk.

‘Misleiding en deloyale concurrentie’

Het is Alken-Maes ter ore gekomen dat verschillende verbolgen consumenten zich de laatste tijd in de supermarkten hadden vergist tussen Maes Pils en Jupiler Blue, omdat de blauwe verpakking van beide biermerken hen in de war had gebracht. Meteen stelde de nummer twee van de Belgische pilsmarkt martkleider InBev Belgium hiervoor in gebreke, maar zonder respons van de biergigant.

 

 

Nu stapt de Mechelse brouwer dus met de kwestie naar de rechtbank. “Alken-Maes zal de rechter vragen onmiddellijk een einde te maken aan deze deloyale manier van concurrentie voeren. Niet enkel de kleur is quasi identiek blauw, maar ook de manier waarop de naam op de verpakking staat afgedrukt zorgt vrijwel zeker voor verwarring bij de consument.

 

”Een zeer reëel risico”, meent marketingdirecteur Lies Eeckman, “aangezien onderzoek uitwijst dat de bierkoper slechts een tiental seconden in de bierafdeling vertoeft, en zeer intuïtief en quasi op automatische piloot zijn favoriete kleur uit het winkelrek haalt.” Om dergelijke misstanden te vermijden, had Alken-Maes bij de herlancering van Maes Pils in 2006 nochtans een patent genomen op ‘zijn’ blauw.

 

Ook gevecht op het winkelschap?

Volgens de brouwer gaat het kwade opzet zelfs nog een stapje verder. Alken-Maes beweert dat InBev er ook bewust voor zorgt dat hun alcoholarme Jupiler Blue vaak op dezelfde rekhoogte of zelfs vlak naast Maes Pils in de winkelrekken komt te liggen. Ook bij promoties zou AB InBev op die manier verwarring willen zaaien.

 

In een officiële reactie ontkent InBev alle aantijgingen. “We zijn ervan overtuigd dat er geen risico op verwarring is tussen onze verpakking en die van enig ander biermerk, ook niet van Maes. Het blauw van Jupiler Blue is overigens niet dezelfde kleur als dat van Maes”, aldus woordvoerster Karen Couck.

 

Sterker nog, de Belgische marktleider betwist dat Alken-Maes de kleur blauw kan deponeren voor de biercategorie. InBev zal dan ook op zijn beurt een terugvordering indienen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top