Alken-Maes en InBev ruziën om blauw bier | RetailDetail

Alken-Maes en InBev ruziën om blauw bier

Alken-Maes en InBev ruziën om blauw bier

De nieuwe verpakking van Jupiler Blue is een quasi rechtstreekse kopie van die van Maes Pils, klinkt het op het hoofdkantoor van Alken-Maes. De Mechelse brouwer sleept rivaal AB InBev Belgium daarom voor de rechter: morgen start het een procedure bij de Brusselse Rechtbank van Koophandel wegens oneerlijke marktpraktijken en merkinbreuk.

‘Misleiding en deloyale concurrentie’

Het is Alken-Maes ter ore gekomen dat verschillende verbolgen consumenten zich de laatste tijd in de supermarkten hadden vergist tussen Maes Pils en Jupiler Blue, omdat de blauwe verpakking van beide biermerken hen in de war had gebracht. Meteen stelde de nummer twee van de Belgische pilsmarkt martkleider InBev Belgium hiervoor in gebreke, maar zonder respons van de biergigant.

 

 

Nu stapt de Mechelse brouwer dus met de kwestie naar de rechtbank. “Alken-Maes zal de rechter vragen onmiddellijk een einde te maken aan deze deloyale manier van concurrentie voeren. Niet enkel de kleur is quasi identiek blauw, maar ook de manier waarop de naam op de verpakking staat afgedrukt zorgt vrijwel zeker voor verwarring bij de consument.

 

”Een zeer reëel risico”, meent marketingdirecteur Lies Eeckman, “aangezien onderzoek uitwijst dat de bierkoper slechts een tiental seconden in de bierafdeling vertoeft, en zeer intuïtief en quasi op automatische piloot zijn favoriete kleur uit het winkelrek haalt.” Om dergelijke misstanden te vermijden, had Alken-Maes bij de herlancering van Maes Pils in 2006 nochtans een patent genomen op ‘zijn’ blauw.

 

Ook gevecht op het winkelschap?

Volgens de brouwer gaat het kwade opzet zelfs nog een stapje verder. Alken-Maes beweert dat InBev er ook bewust voor zorgt dat hun alcoholarme Jupiler Blue vaak op dezelfde rekhoogte of zelfs vlak naast Maes Pils in de winkelrekken komt te liggen. Ook bij promoties zou AB InBev op die manier verwarring willen zaaien.

 

In een officiële reactie ontkent InBev alle aantijgingen. “We zijn ervan overtuigd dat er geen risico op verwarring is tussen onze verpakking en die van enig ander biermerk, ook niet van Maes. Het blauw van Jupiler Blue is overigens niet dezelfde kleur als dat van Maes”, aldus woordvoerster Karen Couck.

 

Sterker nog, de Belgische marktleider betwist dat Alken-Maes de kleur blauw kan deponeren voor de biercategorie. InBev zal dan ook op zijn beurt een terugvordering indienen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.