Alken-Maes en InBev ruziën om blauw bier

Alken-Maes en InBev ruziën om blauw bier

De nieuwe verpakking van Jupiler Blue is een quasi rechtstreekse kopie van die van Maes Pils, klinkt het op het hoofdkantoor van Alken-Maes. De Mechelse brouwer sleept rivaal AB InBev Belgium daarom voor de rechter: morgen start het een procedure bij de Brusselse Rechtbank van Koophandel wegens oneerlijke marktpraktijken en merkinbreuk.

‘Misleiding en deloyale concurrentie’

Het is Alken-Maes ter ore gekomen dat verschillende verbolgen consumenten zich de laatste tijd in de supermarkten hadden vergist tussen Maes Pils en Jupiler Blue, omdat de blauwe verpakking van beide biermerken hen in de war had gebracht. Meteen stelde de nummer twee van de Belgische pilsmarkt martkleider InBev Belgium hiervoor in gebreke, maar zonder respons van de biergigant.

 

 

Nu stapt de Mechelse brouwer dus met de kwestie naar de rechtbank. “Alken-Maes zal de rechter vragen onmiddellijk een einde te maken aan deze deloyale manier van concurrentie voeren. Niet enkel de kleur is quasi identiek blauw, maar ook de manier waarop de naam op de verpakking staat afgedrukt zorgt vrijwel zeker voor verwarring bij de consument.

 

”Een zeer reëel risico”, meent marketingdirecteur Lies Eeckman, “aangezien onderzoek uitwijst dat de bierkoper slechts een tiental seconden in de bierafdeling vertoeft, en zeer intuïtief en quasi op automatische piloot zijn favoriete kleur uit het winkelrek haalt.” Om dergelijke misstanden te vermijden, had Alken-Maes bij de herlancering van Maes Pils in 2006 nochtans een patent genomen op ‘zijn’ blauw.

 

Ook gevecht op het winkelschap?

Volgens de brouwer gaat het kwade opzet zelfs nog een stapje verder. Alken-Maes beweert dat InBev er ook bewust voor zorgt dat hun alcoholarme Jupiler Blue vaak op dezelfde rekhoogte of zelfs vlak naast Maes Pils in de winkelrekken komt te liggen. Ook bij promoties zou AB InBev op die manier verwarring willen zaaien.

 

In een officiële reactie ontkent InBev alle aantijgingen. “We zijn ervan overtuigd dat er geen risico op verwarring is tussen onze verpakking en die van enig ander biermerk, ook niet van Maes. Het blauw van Jupiler Blue is overigens niet dezelfde kleur als dat van Maes”, aldus woordvoerster Karen Couck.

 

Sterker nog, de Belgische marktleider betwist dat Alken-Maes de kleur blauw kan deponeren voor de biercategorie. InBev zal dan ook op zijn beurt een terugvordering indienen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top