Alken-Maes en InBev ruziën om blauw bier | RetailDetail

Alken-Maes en InBev ruziën om blauw bier

Alken-Maes en InBev ruziën om blauw bier

De nieuwe verpakking van Jupiler Blue is een quasi rechtstreekse kopie van die van Maes Pils, klinkt het op het hoofdkantoor van Alken-Maes. De Mechelse brouwer sleept rivaal AB InBev Belgium daarom voor de rechter: morgen start het een procedure bij de Brusselse Rechtbank van Koophandel wegens oneerlijke marktpraktijken en merkinbreuk.

‘Misleiding en deloyale concurrentie’

Het is Alken-Maes ter ore gekomen dat verschillende verbolgen consumenten zich de laatste tijd in de supermarkten hadden vergist tussen Maes Pils en Jupiler Blue, omdat de blauwe verpakking van beide biermerken hen in de war had gebracht. Meteen stelde de nummer twee van de Belgische pilsmarkt martkleider InBev Belgium hiervoor in gebreke, maar zonder respons van de biergigant.

 

 

Nu stapt de Mechelse brouwer dus met de kwestie naar de rechtbank. “Alken-Maes zal de rechter vragen onmiddellijk een einde te maken aan deze deloyale manier van concurrentie voeren. Niet enkel de kleur is quasi identiek blauw, maar ook de manier waarop de naam op de verpakking staat afgedrukt zorgt vrijwel zeker voor verwarring bij de consument.

 

”Een zeer reëel risico”, meent marketingdirecteur Lies Eeckman, “aangezien onderzoek uitwijst dat de bierkoper slechts een tiental seconden in de bierafdeling vertoeft, en zeer intuïtief en quasi op automatische piloot zijn favoriete kleur uit het winkelrek haalt.” Om dergelijke misstanden te vermijden, had Alken-Maes bij de herlancering van Maes Pils in 2006 nochtans een patent genomen op ‘zijn’ blauw.

 

Ook gevecht op het winkelschap?

Volgens de brouwer gaat het kwade opzet zelfs nog een stapje verder. Alken-Maes beweert dat InBev er ook bewust voor zorgt dat hun alcoholarme Jupiler Blue vaak op dezelfde rekhoogte of zelfs vlak naast Maes Pils in de winkelrekken komt te liggen. Ook bij promoties zou AB InBev op die manier verwarring willen zaaien.

 

In een officiële reactie ontkent InBev alle aantijgingen. “We zijn ervan overtuigd dat er geen risico op verwarring is tussen onze verpakking en die van enig ander biermerk, ook niet van Maes. Het blauw van Jupiler Blue is overigens niet dezelfde kleur als dat van Maes”, aldus woordvoerster Karen Couck.

 

Sterker nog, de Belgische marktleider betwist dat Alken-Maes de kleur blauw kan deponeren voor de biercategorie. InBev zal dan ook op zijn beurt een terugvordering indienen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.