Alle vestigingen theewinkelketen Teavana sluiten de deuren

Alle vestigingen theewinkelketen Teavana sluiten de deuren
Shutterstock

Alle winkels van Teavana, de theeketen die onderdeel is van Starbucks, sluiten de deuren. Daarbij zullen er ongeveer 3.300 jobs verloren gaan. Momenteel zijn er bijna 380 vestigingen van de keten.

Grote plannen

“Het bedrijf besloot dat ondanks de inspanningen om de trend om te keren door middel van creatieve merchandising en nieuwe winkelinrichtingen, het ondermaats presteren waarschijnlijk zou verder gaan”, laat Starbucks in een reactie weten. De meeste locaties zullen al hun deuren hebben gesloten tegen de lente van 2018. Werknemers "krijgen de mogelijkheid om te solliciteren voor een nieuwe baan binnen Starbucks", maar het is niet duidelijk hoeveel mensen daadwerkelijk hun baan zullen verliezen.

 

Teavana kwam pas in 2012 in handen van Starbucks, dat er toen 620 miljoen dollar (530 miljoen euro) voor neertelde. Het had toen een strategie uitgewerkt om de keten uit te breiden naar duizend theebars, naast de normale winkels van de keten, binnen de tien jaar. Op dat plan kwam het echter snel terug, waarbij vier van de eerste vijf locaties hun deuren opnieuw moesten sluiten.

 

Starbucks is wel een samenwerking aangegaan met AB InBev om premium-theedrankjes op de markt te brengen onder de naam Teavana. Die merknaam blijft mogelijk wel bestaan, maar de normale winkels verdwijnen dus amper vijf jaar na de overname.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand met de hulp van de Amerikaanse startup Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Crocs verliest strijd rond patent

14/08/2017

Schoenenfabrikant Crocs heeft een zaak verloren rond het patent waarin het design van de schoenen wordt vastgelegd. Volgens de Amerikaanse Patent and Trademark Office (USPTO) voerde een ander bedrijf al langer een gelijkaardig design.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Back to top