Alle vestigingen theewinkelketen Teavana sluiten de deuren

Alle vestigingen theewinkelketen Teavana sluiten de deuren
Shutterstock

Alle winkels van Teavana, de theeketen die onderdeel is van Starbucks, sluiten de deuren. Daarbij zullen er ongeveer 3.300 jobs verloren gaan. Momenteel zijn er bijna 380 vestigingen van de keten.

Grote plannen

“Het bedrijf besloot dat ondanks de inspanningen om de trend om te keren door middel van creatieve merchandising en nieuwe winkelinrichtingen, het ondermaats presteren waarschijnlijk zou verder gaan”, laat Starbucks in een reactie weten. De meeste locaties zullen al hun deuren hebben gesloten tegen de lente van 2018. Werknemers "krijgen de mogelijkheid om te solliciteren voor een nieuwe baan binnen Starbucks", maar het is niet duidelijk hoeveel mensen daadwerkelijk hun baan zullen verliezen.

 

Teavana kwam pas in 2012 in handen van Starbucks, dat er toen 620 miljoen dollar (530 miljoen euro) voor neertelde. Het had toen een strategie uitgewerkt om de keten uit te breiden naar duizend theebars, naast de normale winkels van de keten, binnen de tien jaar. Op dat plan kwam het echter snel terug, waarbij vier van de eerste vijf locaties hun deuren opnieuw moesten sluiten.

 

Starbucks is wel een samenwerking aangegaan met AB InBev om premium-theedrankjes op de markt te brengen onder de naam Teavana. Die merknaam blijft mogelijk wel bestaan, maar de normale winkels verdwijnen dus amper vijf jaar na de overname.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top