Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit | RetailDetail

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit
Shutterstock.com

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.

 

Apart commercieel beleid

Dat Carrefour en Système U exclusieve onderhandelingen voerden, raakte eind april al bekend. Nu hebben ze hun samenwerkingsovereenkomst ook echt ondertekend, die slaat op de inkoop van de grootste nationale en internationale merken in Frankrijk en in het buitenland en voorziet versterkte engagementen ten voordele van de Franse landbouwproducenten. Het akkoord is wel nog onderworpen aan een voorafgaande kennisgeving aan de mededingingsautoriteit.

 

Het partnerschap zal effectief worden vanaf de onderhandelingen voor het jaar 2019. Wel zullen Carrefour en Système U elk hun eigen commercieel en promotioneel beleid blijven voeren. Alleszins wordt de nieuwe alliantie de grootste inkooppartij in Frankrijk, goed voor een marktaandeel van ongeveer 35%. Daarmee is ze groter dan die andere inkoopalliantie die bij onze zuiderburen in de maak is, namelijk tussen Casino en Auchan. Franse foodretailers zijn verwikkeld in een heftige concurrentiestrijd en voelen de hete adem van Amazon in de nek.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.