Almaar meer Belgische peren naar China | RetailDetail

Almaar meer Belgische peren naar China

Almaar meer Belgische peren naar China

Exact 5 jaar nadat de eerste Conférence-peren vanuit Haspengouw naar China werden geëxporteerd, is die markt al goed voor 10% van onze totale perenuitvoer. Dat maakt alvast een deel van het verlies door de Russische boycot goed.

Bij 15 grote Chinese supermarktketens

"De Chinese markt verdubbelt tot verdrievoudigt nog ieder jaar voor ons, waardoor we een aanzienlijk deel van het verlies door de Russische boycot kunnen compenseren", zegt Marc Evrard, commercieel directeur van de Belgische Fruitveiling in Sint-Truiden, één van de grootste aanbieders van peren ter wereld.

 

"We leveren nu aan een 15-tal grote supermarktketens in China, en zijn aanwezig in 30 steden, verspreid over het hele land. Voor de meeste Chinezen zijn de peren een nieuw product, dat ze moeten leren kennen. Het vergt dus heel wat tijd om overal een doorbraak te forceren."

 

Russische boycot, Amerikaans ruggensteuntje

Door de boycot van Rusland is de Belgische perenexport 30 tot 40% van het volume kwijtgespeeld. "Aangezien Europa de sancties tegen Rusland heeft verlengd, moeten we niet hopen dat voor ons de deuren snel opnieuw zullen opengaan", zegt Evrard. Vandaar dat de sector naar andere afzetmarkten op zoek is gegaan.

 

"In Duitsland bijvoorbeeld heeft men onze peren herontdekt. De buurlanden van Rusland, zoals Wit-Rusland en Oekraïne, hebben eveneens hun aantal bestellingen verhoogd. Het is niet onmogelijk dat zij een deel van de peren aan Rusland doorverkopen, maar ook hun binnenlandse markt is door de betere ontwikkelingen van hun supermarkten toegenomen."

 

Dat alles maakt dat het verlies door de boycot van Rusland voor een belangrijk deel - maar zeker nog niet helemaal - is weggewerkt. En misschien krijgen de fruittelers nog wel een ruggensteuntje uit Amerika: de Europese commissie en de Amerikaanse USDA zijn tot een ontwerpregeling gekomen, die het mogelijk maakt om onder meer Belgische appels en peren op de Amerikaanse markt te brengen. Een deel van het fruit dat vanaf september wordt geoogst, zou dus wel eens in de Amerikaanse winkelrekken terecht kunnen komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.