Almaar meer Belgische peren naar China

Almaar meer Belgische peren naar China

Exact 5 jaar nadat de eerste Conférence-peren vanuit Haspengouw naar China werden geëxporteerd, is die markt al goed voor 10% van onze totale perenuitvoer. Dat maakt alvast een deel van het verlies door de Russische boycot goed.

Bij 15 grote Chinese supermarktketens

"De Chinese markt verdubbelt tot verdrievoudigt nog ieder jaar voor ons, waardoor we een aanzienlijk deel van het verlies door de Russische boycot kunnen compenseren", zegt Marc Evrard, commercieel directeur van de Belgische Fruitveiling in Sint-Truiden, één van de grootste aanbieders van peren ter wereld.

 

"We leveren nu aan een 15-tal grote supermarktketens in China, en zijn aanwezig in 30 steden, verspreid over het hele land. Voor de meeste Chinezen zijn de peren een nieuw product, dat ze moeten leren kennen. Het vergt dus heel wat tijd om overal een doorbraak te forceren."

 

Russische boycot, Amerikaans ruggensteuntje

Door de boycot van Rusland is de Belgische perenexport 30 tot 40% van het volume kwijtgespeeld. "Aangezien Europa de sancties tegen Rusland heeft verlengd, moeten we niet hopen dat voor ons de deuren snel opnieuw zullen opengaan", zegt Evrard. Vandaar dat de sector naar andere afzetmarkten op zoek is gegaan.

 

"In Duitsland bijvoorbeeld heeft men onze peren herontdekt. De buurlanden van Rusland, zoals Wit-Rusland en Oekraïne, hebben eveneens hun aantal bestellingen verhoogd. Het is niet onmogelijk dat zij een deel van de peren aan Rusland doorverkopen, maar ook hun binnenlandse markt is door de betere ontwikkelingen van hun supermarkten toegenomen."

 

Dat alles maakt dat het verlies door de boycot van Rusland voor een belangrijk deel - maar zeker nog niet helemaal - is weggewerkt. En misschien krijgen de fruittelers nog wel een ruggensteuntje uit Amerika: de Europese commissie en de Amerikaanse USDA zijn tot een ontwerpregeling gekomen, die het mogelijk maakt om onder meer Belgische appels en peren op de Amerikaanse markt te brengen. Een deel van het fruit dat vanaf september wordt geoogst, zou dus wel eens in de Amerikaanse winkelrekken terecht kunnen komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Back to top