Almaar meer Belgische peren naar China

Almaar meer Belgische peren naar China

Exact 5 jaar nadat de eerste Conférence-peren vanuit Haspengouw naar China werden geëxporteerd, is die markt al goed voor 10% van onze totale perenuitvoer. Dat maakt alvast een deel van het verlies door de Russische boycot goed.

Bij 15 grote Chinese supermarktketens

"De Chinese markt verdubbelt tot verdrievoudigt nog ieder jaar voor ons, waardoor we een aanzienlijk deel van het verlies door de Russische boycot kunnen compenseren", zegt Marc Evrard, commercieel directeur van de Belgische Fruitveiling in Sint-Truiden, één van de grootste aanbieders van peren ter wereld.

 

"We leveren nu aan een 15-tal grote supermarktketens in China, en zijn aanwezig in 30 steden, verspreid over het hele land. Voor de meeste Chinezen zijn de peren een nieuw product, dat ze moeten leren kennen. Het vergt dus heel wat tijd om overal een doorbraak te forceren."

 

Russische boycot, Amerikaans ruggensteuntje

Door de boycot van Rusland is de Belgische perenexport 30 tot 40% van het volume kwijtgespeeld. "Aangezien Europa de sancties tegen Rusland heeft verlengd, moeten we niet hopen dat voor ons de deuren snel opnieuw zullen opengaan", zegt Evrard. Vandaar dat de sector naar andere afzetmarkten op zoek is gegaan.

 

"In Duitsland bijvoorbeeld heeft men onze peren herontdekt. De buurlanden van Rusland, zoals Wit-Rusland en Oekraïne, hebben eveneens hun aantal bestellingen verhoogd. Het is niet onmogelijk dat zij een deel van de peren aan Rusland doorverkopen, maar ook hun binnenlandse markt is door de betere ontwikkelingen van hun supermarkten toegenomen."

 

Dat alles maakt dat het verlies door de boycot van Rusland voor een belangrijk deel - maar zeker nog niet helemaal - is weggewerkt. En misschien krijgen de fruittelers nog wel een ruggensteuntje uit Amerika: de Europese commissie en de Amerikaanse USDA zijn tot een ontwerpregeling gekomen, die het mogelijk maakt om onder meer Belgische appels en peren op de Amerikaanse markt te brengen. Een deel van het fruit dat vanaf september wordt geoogst, zou dus wel eens in de Amerikaanse winkelrekken terecht kunnen komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top