Almaar meer Belgische peren naar China

Almaar meer Belgische peren naar China

Exact 5 jaar nadat de eerste Conférence-peren vanuit Haspengouw naar China werden geëxporteerd, is die markt al goed voor 10% van onze totale perenuitvoer. Dat maakt alvast een deel van het verlies door de Russische boycot goed.

Bij 15 grote Chinese supermarktketens

"De Chinese markt verdubbelt tot verdrievoudigt nog ieder jaar voor ons, waardoor we een aanzienlijk deel van het verlies door de Russische boycot kunnen compenseren", zegt Marc Evrard, commercieel directeur van de Belgische Fruitveiling in Sint-Truiden, één van de grootste aanbieders van peren ter wereld.

 

"We leveren nu aan een 15-tal grote supermarktketens in China, en zijn aanwezig in 30 steden, verspreid over het hele land. Voor de meeste Chinezen zijn de peren een nieuw product, dat ze moeten leren kennen. Het vergt dus heel wat tijd om overal een doorbraak te forceren."

 

Russische boycot, Amerikaans ruggensteuntje

Door de boycot van Rusland is de Belgische perenexport 30 tot 40% van het volume kwijtgespeeld. "Aangezien Europa de sancties tegen Rusland heeft verlengd, moeten we niet hopen dat voor ons de deuren snel opnieuw zullen opengaan", zegt Evrard. Vandaar dat de sector naar andere afzetmarkten op zoek is gegaan.

 

"In Duitsland bijvoorbeeld heeft men onze peren herontdekt. De buurlanden van Rusland, zoals Wit-Rusland en Oekraïne, hebben eveneens hun aantal bestellingen verhoogd. Het is niet onmogelijk dat zij een deel van de peren aan Rusland doorverkopen, maar ook hun binnenlandse markt is door de betere ontwikkelingen van hun supermarkten toegenomen."

 

Dat alles maakt dat het verlies door de boycot van Rusland voor een belangrijk deel - maar zeker nog niet helemaal - is weggewerkt. En misschien krijgen de fruittelers nog wel een ruggensteuntje uit Amerika: de Europese commissie en de Amerikaanse USDA zijn tot een ontwerpregeling gekomen, die het mogelijk maakt om onder meer Belgische appels en peren op de Amerikaanse markt te brengen. Een deel van het fruit dat vanaf september wordt geoogst, zou dus wel eens in de Amerikaanse winkelrekken terecht kunnen komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top