Alpro komt in handen van Danone | RetailDetail

Alpro komt in handen van Danone

Alpro komt in handen van Danone

De Franse zuivel- en waterreus Danone koopt het Amerikaanse WhiteWave Foods voor zo'n elf miljard euro, schulden inbegrepen. WhiteWhave Foods is onder meer de moeder van de Belgische sojaspecialist Alpro.

Grootste overname sinds 2007

Met een overnamebedrag van 12,5 miljard dollar (11,3 miljard euro) slaat de producent van o.a. Oikos-yoghurt en Evian-water zijn allergrootste slag sinds 2007, toen de Fransen het Nederlandse Numico binnenrijfden voor 12,3 miljard euro. In één klap verdubbelt de multinational ook zijn omzet in de Verenigde Staten.

 

WhiteWave, goed voor een omzet van 3,5 miljard euro, produceert "zuivelalternatieven" zoals amandel- en sojamelk en kocht in 2009 het Belgische Alpro, toen nog in handen van Vandemoortele. In 2012 werd WhiteWave door de Amerikaanse voedingsreus Dean Foods naar de beurs gebracht. De raad van bestuur van WhiteWave steunt het bod unaniem. Danone gaat de overname integraal met schulden financieren. Als alles volgens plan verloopt, moet de deal tegen het einde van het jaar rond zijn.

 

Danone liet onlangs ook nog zijn oog vallen op de Franse nichespeler Michel et Augustin.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Flamant in handen van Besix

25/05/2018

Interieurspecialist Flamant, met vijf winkels in België en één in Parijs, wordt overgenomen door bouwgroep Besix. Voormalig Brantano-topman Kurt Moons wordt CEO en moet het bedrijf een doorstart bezorgen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.