Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada | RetailDetail

Alpro verkiest lokale soja

Alpro verkiest lokale soja
Foto Alpro

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Nederland plukt mee de vruchten.

Duurzaamheid

Voor Alpro is duurzaamheid een belangrijk thema: de producent tracht sojabonen zoveel mogelijk lokaal aan te kopen. Zo verwerkt Alpro in zijn fabriek in het Franse Issenheim alleen nog bonen die op Franse bodem werden geteeld. In Nederland wordt samengewerkt met een vijftigtal landbouwers, die tezamen 170 ha bewerken. Deze zomer was er ook al de eerste oogst van honderd ton van een vijftal Belgische landbouwers die op professionele sojateelt waren overgeschakeld

 

Door de lokale productie is Alpro er ook zeker van dat de bonen niet genetisch gemodificeerd zijn. Voor producten uit de Verenigde Staten, Argentinië of Brazilië kan die garantie niet worden gegeven. Bovendien zorgt de korte afstand tussen de productie- en de verwerkingsplaats voor een lagere ecologische voetafdruk. 

 

Aanpassen

De sojateelt in België en Nederland moet wel worden aangepast aan de lokale omstandigheden: soja is immers een subtropische plant die hier in principe te weinig zon krijgt om af te rijpen en te weinig opbrengt in vergelijking met bijvoorbeeld graan of maïs. Daarom zijn alleen vroeg afrijpende rassen geschikt voor de sojateelt in de lage landen.

 

Globaal kocht Alpro deze zomer niettemin al 50% van de conventionele bonen en 100% van de biologische bonen in Europa aan. Ze kwamen hoofdzakelijk uit Frankrijk en ook uit Italië, Oostenrijk en Nederland.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.