Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada | RetailDetail

Alpro verkiest lokale soja

Alpro verkiest lokale soja
Foto Alpro

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Nederland plukt mee de vruchten.

Duurzaamheid

Voor Alpro is duurzaamheid een belangrijk thema: de producent tracht sojabonen zoveel mogelijk lokaal aan te kopen. Zo verwerkt Alpro in zijn fabriek in het Franse Issenheim alleen nog bonen die op Franse bodem werden geteeld. In Nederland wordt samengewerkt met een vijftigtal landbouwers, die tezamen 170 ha bewerken. Deze zomer was er ook al de eerste oogst van honderd ton van een vijftal Belgische landbouwers die op professionele sojateelt waren overgeschakeld

 

Door de lokale productie is Alpro er ook zeker van dat de bonen niet genetisch gemodificeerd zijn. Voor producten uit de Verenigde Staten, Argentinië of Brazilië kan die garantie niet worden gegeven. Bovendien zorgt de korte afstand tussen de productie- en de verwerkingsplaats voor een lagere ecologische voetafdruk. 

 

Aanpassen

De sojateelt in België en Nederland moet wel worden aangepast aan de lokale omstandigheden: soja is immers een subtropische plant die hier in principe te weinig zon krijgt om af te rijpen en te weinig opbrengt in vergelijking met bijvoorbeeld graan of maïs. Daarom zijn alleen vroeg afrijpende rassen geschikt voor de sojateelt in de lage landen.

 

Globaal kocht Alpro deze zomer niettemin al 50% van de conventionele bonen en 100% van de biologische bonen in Europa aan. Ze kwamen hoofdzakelijk uit Frankrijk en ook uit Italië, Oostenrijk en Nederland.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.