Alvo Kieldrecht kreeg make-over

Alvo Kieldrecht kreeg make-over
Foto's Pat Verbruggen

"Wauw, wat lijkt die winkel groot, zeg!" Dirk Maes glundert als hij het compliment voor de zoveelste keer in ontvangst mag nemen. De complete make-over die hij zijn Alvo-supermarkt in Kieldrecht recent heeft laten ondergaan, is overduidelijk geslaagd.


Vader en zoon


Vader Maes had een kruidenierszaak in Meerdonk. In 1991 deed hij in Kieldrecht een tweede zaak open, die bedoeld was voor zijn zoon Dirk, toen 29 jaar oud. Vandaag leidt Dirk zelf zijn eigen zoon op om het over enkele jaren van hem over te nemen. "Mijn houdbaarheidsdatum is 31 december 2019," lacht Dirk.


Sinds september 2015 loopt zijn zoon Samuel met hem mee. "Het doel is hem de knepen van het vak te leren, maar ondertussen leer ik ook van hem," geeft Dirk grif en ootmoedig toe. "Zo had mijn zoon mee een stevige stem in de plannen voor de verbouwing en de vernieuwing van de winkel, die eerlang de zijne wordt."


Dat de winkel na een kleine tien jaar in Kieldrecht – namelijk in 2000 – een Alvo-zaak werd, noemt Dirk nog altijd "een goede beslissing". Het assortiment werd groter, de winkel werd enkele jaren later (2005) van 600 naar zo'n 900 m² uitgebreid en is nu dus op diezelfde oppervlakte volledig gerenoveerd.
 

Winkelbeleving


Dat de winkel zo ontzettend ruim oogt en groter lijkt dan hij reëel is, heeft volgens Dirk alles te maken met de lagere rayons. Daardoor zijn de kassa en de bedieningstoog bijvoorbeeld erg goed zichtbaar. "We hebben ook bewust veel plaats gelaten in de gangen en de verlichting is op de producten gericht, en niet op de vloer."


Hoge rayons zijn er natuurlijk ook, want het hele assortiment moet een plaats krijgen, maar "we hebben ook hele rayons weggedaan. Ik denk aan naaigerief, haarmode, speelgoed... We zetten strikter in op voeding, en dan vooral op alles wat vers is. We krijgen positieve reacties, van klanten, vertegenwoordigers én medewerkers."


Met veel hout tegen de muren, een warmere verlichting, de verlaagde rayons en ook koffie- en fruitsapautomaten voor de klanten is hard gewerkt aan een gezellige winkelbeleving. "In je hoofd kan het allemaal wel kloppen, maar het moet er op de winkelvloer ook uitkomen. We zijn heel tevreden over het resultaat, mag ik wel stellen."
 

Echte verswinkel


De keuze voor ledverlichting, geïsoleerde plafonds en gesloten koelingkasten wijst erop dat de uitbaters van de Alvo in Kieldrecht ook een ecologische bekommernis hebben laten spelen. Wat de assortimentskeuzes betreft, vallen de acht lopende meters voor de aparte afdeling gezondheids- en dieetvoeding op. "Dat loopt erg goed."


Toch is het al 'vers' wat de klok slaat. "Sinds de renovatie is het vooral onze focus op vers vlees, groenten en fruit, charcuterie, kaas en brood van de warme bakker dat ervoor zorgt dat vers onze grootste stijger en onze beste margemaker is. Voor het vers komen de mensen elke dag langs; wij profileren ons dan ook voluit als verswinkel."


Drie keer per week is Dirk extra vroeg uit de veren om naar de vroegmarkt te gaan en zelf zijn groenten en fruit te kiezen. "Sinds ik daar anderhalf jaar geleden terug mee begonnen ben, is fruit en groenten echt booming business. De klanten merken het kwaliteitsverschil." Ook het rundsvlees koopt Dirk elke week rechtstreeks bij een plaatselijke veehouder.
 

Het goede leven


"Je steekt er allemaal tijd en energie in, en je moet het willen doen, want het is een wel hele opoffering, maar je haalt het er terug uit," weet Dirk. "Kwaliteit primeert voor mij, de prijs komt op de tweede plaats. Liever dat, dan makkelijke meters met winkeljuffrouwen zoals keukenmateriaal of naaigerief, die niet echt opbrengen."


Alvo Maes-De Wilde heeft daarnaast ook een mooi groot assortiment van de betere wijnen, sterke dranken (gin, whisky – mee met de trend!) en zwaardere bieren. "Kortom, alles wat een mens gelukkig maakt, hé," klinkt Dirk alweer opgeruimd en goedlachs. Je ziet hem zó een mooi stuk rundsvlees met een abdijbiertje savoureren...


Diezelfde goede levensluim komt terug in de aandacht voor de klanten. "We kennen er veel bij naam en we begroeten hen persoonlijk. De klanten kennen onze bedieningsmensen en spreken hen aan in de winkel." Alleen charcuterie en snijkaas zijn in bediening, de rest is zelfbediening, maar "als de klant iets op maat of naar wens wil, zorgen we daar graag voor."
 

De juiste prijs


Weer komen de drankenautomaten nabij de bedieningstoog ter sprake. Of de mensen daar veel gebruik van maken? "De gratis koffie appreciëren ze zeker wel, ja. Het fruitsap betalen ze, maar ook dat marcheert goed. Een ideetje van de jeugd, hé!" Een suggestie van zijn zoon dus? "Ja, ik ben hem daarin gevolgd en... hij had gelijk!"


Net als waar het de omschakeling bij de groenten en fruit van bediening naar zelfbediening betreft. "Ja, de verkoop is sindsdien enorm gestegen. De mensen willen blijkbaar zelf graag kunnen uitkiezen welk fruit of welke groenten ze nemen. Op dat punt had mijn zoon dus eens te meer gelijk." Dirk is niet te beroerd om het toe te geven.


Is er nog ergens een latente bekommernis in het winkelmanagement? "Prijszetting! Daar ben ik veel mee bezig. De juiste prijs ten opzichte van de concurrentie, mét margebehoud: het is niet altijd simpel. Aan afprijzen doe ik wel niet mee. Een product is nog goed en dan staat het aan 100% van de prijs, of het is niet meer goed en dan moet het eruit. Oké, wat marsepein na Sinterklaas of chocolade na Valentijn, tot daar, maar bij dagelijkse producten wil ik het niet."
 

Wissel op de toekomst


De winkel kan er voor jaren tegen, zo te zien? "Ach, mijn zoon is een slimme gast, die tegen de tijd dat ik een stapje terug zal zetten, vijf jaar naast mij meegelopen zal hebben. Hij pikt de spirit snel en goed op, en komt geregeld zelf met dingen naar voren, waarvan ik denk: wat een geluk dat we dat hebben gedaan. Nu, we moeten niet op onze lauweren gaan rusten, hé, maar blijven vernieuwen, innoveren en veranderen. Je moet immers oppassen voor de vertragende werking van een voorsprong. Mooi, hé? Toen ik die zin ooit ergens tegenkwam, dacht ik meteen: die moet ik onthouden, want die komt ooit nog wel eens van pas!" (gulle lach).

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top