Amazon benadert nu ook Europese supermarktketens | RetailDetail

Amazon benadert nu ook Europese supermarktketens

Amazon benadert nu ook Europese supermarktketens
Shutterstock

Na de overname van Whole Foods in de Verenigde Staten is Amazon niet van plan om de Europese markt ongemoeid te laten. Zo zou er al contact geweest zijn met Franse en Britse ketens; E.Leclerc bevestigde de interesse al.

Geen positief antwoord

Volgens de Franse krant Le Monde zocht Amazon al contact met Casino, Intermarché en Système U in Frankrijk, en met Morrisons in het Verenigd Koninkrijk. Daarbij wordt niet enkel gedacht aan een overname, maar is ook een samenwerking mogelijk.

 

Tot nu toe kreeg Amazon echter overal nul op het rekest. “Het heeft iedereen benaderd, maar kreeg geen positief antwoord", zegt een bron in de sector volgens De Tijd. “Amazon benadert supermarktgroepen om gebruik te kunnen maken van hun aankoopkracht. Die heeft het zelf niet. Bovendien kennen wij de klant via onze winkels. Amazon is duidelijk geïnteresseerd, maar dat is daarom niet wederzijds. Amazon is onze vriend niet: zijn doel is ons op te eten. Wij gaan de deur niet openzetten en het menu geven.”

 

In het Verenigd Koninkrijk wil Amazon het alvast over een andere boeg gooien: daar is het van plan om in Londen eigen winkels te openen. In Frankrijk staat dan weer een nieuw distributiecentrum in de steigers. Het zal te vinden zijn in Parijs en wordt het zesde - en meteen het grootste - distributiecentrum van het bedrijf in Frankrijk. Eerder werd Amazon trouwens ook al aan Carrefour gelinkt, maar het is niet duidelijk of het ook daar contact heeft gezocht.

 

Vast staat alleszins dat de foodsector sinds de overname van Whole Foods door Amazon nog zenuwachtiger is geworden. Zelfs een anonieme tweet zonder enige grond van waarheid kan zo plots wereldnieuws worden en beurskoersen opstuwen, zoals het 'gerucht' over de overname van Kroger door Ahold Delhaize gisteren nog demonstreerde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.