Amazon benadert nu ook Europese supermarktketens

Amazon benadert nu ook Europese supermarktketens
Shutterstock

Na de overname van Whole Foods in de Verenigde Staten is Amazon niet van plan om de Europese markt ongemoeid te laten. Zo zou er al contact geweest zijn met Franse en Britse ketens; E.Leclerc bevestigde de interesse al.

Geen positief antwoord

Volgens de Franse krant Le Monde zocht Amazon al contact met Casino, Intermarché en Système U in Frankrijk, en met Morrisons in het Verenigd Koninkrijk. Daarbij wordt niet enkel gedacht aan een overname, maar is ook een samenwerking mogelijk.

 

Tot nu toe kreeg Amazon echter overal nul op het rekest. “Het heeft iedereen benaderd, maar kreeg geen positief antwoord", zegt een bron in de sector volgens De Tijd. “Amazon benadert supermarktgroepen om gebruik te kunnen maken van hun aankoopkracht. Die heeft het zelf niet. Bovendien kennen wij de klant via onze winkels. Amazon is duidelijk geïnteresseerd, maar dat is daarom niet wederzijds. Amazon is onze vriend niet: zijn doel is ons op te eten. Wij gaan de deur niet openzetten en het menu geven.”

 

In het Verenigd Koninkrijk wil Amazon het alvast over een andere boeg gooien: daar is het van plan om in Londen eigen winkels te openen. In Frankrijk staat dan weer een nieuw distributiecentrum in de steigers. Het zal te vinden zijn in Parijs en wordt het zesde - en meteen het grootste - distributiecentrum van het bedrijf in Frankrijk. Eerder werd Amazon trouwens ook al aan Carrefour gelinkt, maar het is niet duidelijk of het ook daar contact heeft gezocht.

 

Vast staat alleszins dat de foodsector sinds de overname van Whole Foods door Amazon nog zenuwachtiger is geworden. Zelfs een anonieme tweet zonder enige grond van waarheid kan zo plots wereldnieuws worden en beurskoersen opstuwen, zoals het 'gerucht' over de overname van Kroger door Ahold Delhaize gisteren nog demonstreerde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Back to top