Amazon benadert nu ook Europese supermarktketens | RetailDetail

Amazon benadert nu ook Europese supermarktketens

Amazon benadert nu ook Europese supermarktketens
Shutterstock

Na de overname van Whole Foods in de Verenigde Staten is Amazon niet van plan om de Europese markt ongemoeid te laten. Zo zou er al contact geweest zijn met Franse en Britse ketens; E.Leclerc bevestigde de interesse al.

Geen positief antwoord

Volgens de Franse krant Le Monde zocht Amazon al contact met Casino, Intermarché en Système U in Frankrijk, en met Morrisons in het Verenigd Koninkrijk. Daarbij wordt niet enkel gedacht aan een overname, maar is ook een samenwerking mogelijk.

 

Tot nu toe kreeg Amazon echter overal nul op het rekest. “Het heeft iedereen benaderd, maar kreeg geen positief antwoord", zegt een bron in de sector volgens De Tijd. “Amazon benadert supermarktgroepen om gebruik te kunnen maken van hun aankoopkracht. Die heeft het zelf niet. Bovendien kennen wij de klant via onze winkels. Amazon is duidelijk geïnteresseerd, maar dat is daarom niet wederzijds. Amazon is onze vriend niet: zijn doel is ons op te eten. Wij gaan de deur niet openzetten en het menu geven.”

 

In het Verenigd Koninkrijk wil Amazon het alvast over een andere boeg gooien: daar is het van plan om in Londen eigen winkels te openen. In Frankrijk staat dan weer een nieuw distributiecentrum in de steigers. Het zal te vinden zijn in Parijs en wordt het zesde - en meteen het grootste - distributiecentrum van het bedrijf in Frankrijk. Eerder werd Amazon trouwens ook al aan Carrefour gelinkt, maar het is niet duidelijk of het ook daar contact heeft gezocht.

 

Vast staat alleszins dat de foodsector sinds de overname van Whole Foods door Amazon nog zenuwachtiger is geworden. Zelfs een anonieme tweet zonder enige grond van waarheid kan zo plots wereldnieuws worden en beurskoersen opstuwen, zoals het 'gerucht' over de overname van Kroger door Ahold Delhaize gisteren nog demonstreerde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.