Amazon bevestigt supermarktambities, ook in Frankrijk | RetailDetail

Amazon bevestigt supermarktambities, ook in Frankrijk

Amazon bevestigt supermarktambities, ook in Frankrijk
Foto: Andriy Blokhin / Shutterstock.com

Amazon bevestigt nogmaals zijn ambities in fooddistributie, dit keer bij monde van Frans directeur Frédéric Duval. Ook in Frankrijk wil de Amerikaanse e-tailreus heel graag zijn boodschappenservice lanceren.

 

In gesprek met Système U en anderen

Voedings- en versdistributie is een belangrijke groeipool voor Amazon, geeft Duval aan in een interview met Journal du Dimanche. Al sinds de lancering van Amazon Fresh in de Verenigde Staten in september 2016 zet de retailer er sterk op in en met de overname van Whole Foods is die ambitie in een nieuwe fase gekomen, zegt de topman voor Frankrijk. 

 

Amazon heeft veel zin om de dienst ook in Frankrijk te lanceren, klinkt het, al voegt hij er meteen aan toe dat alles op zijn tijd zal gebeuren en dat daar wel aanzienlijke investeringen mee gemoeid gaan. Toch lijken er concrete stappen in de richting te worden gezet: supermarktgroep Système U maakte vorige week bekend dat het in gesprek is met Amazon rond een eventuele samenwerking.

 

Ook Frans minister van Financiën Bruno Le Maire laat in het zondagsblad optekenen dat er verschillende gesprekken gaande zijn tussen Amazon en Franse spelers uit de voedingssector. Hij heet Amazon dan ook van harte welkom in het land, zeker nu de Amerikaanse technologiereus van plan is om dit jaar 2000 nieuwe medewerkers aan te werven, op alle functieniveaus en voor onbepaalde duur.

 

Vrede gesloten met fiscus

Sinds zijn komst in 2010 heeft Amazon in Frankrijk naar eigen zeggen al ruim twee miljard euro geïnvesteerd en onlangs is het ook tot een vergelijk gekomen met de Franse fiscus, die de Amerikanen beschuldigde van belastingsontduiking en bijna 200 miljoen euro eiste.

 

In afwachting van een echte online boodschappendienst - inclusief verse voedingswaren - onderstreept Duval in het interview verder nog het bestaan van abonnementsdienst Prime voor kruidenierswaren en Amazon Prime Now voor extra snelle levering in de Parijse regio.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.