Amazon brengt zijn huismerken naar Europa | RetailDetail

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa
Hadrian / Shutterstock.com

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

 

Amazon breidt huismerkaanbod uit 

Amazon is de ontwikkeling van zijn huismerken in Europa aan het versnellen, vernam vakblad Lebensmittel Zeitung. In een aantal categorieën van fast moving consumer goods lanceerde de e-tailer in de voorbije weken al nieuwe producten en nog een 70-tal andere productreferenties volgen binnenkort. Al deze producten zijn exclusief te verkrijgen door Amazon Prime-leden.


Eigen merken als Mama Bear voor babydoekjes en Presto! voor keukenrol zijn vandaag al te krijgen in de grootste Europese markten, maar daar komen binnenkort nog producten bij in de categorieën (ongekoelde) kruidenierswaren, huishoudproducten, babyspullen en huisdierenverzorging. Met deze private labels wil Amazon de grote merkproducenten beconcurreren.


Op dit moment zijn de huismerkproducten nog vooral te krijgen in grote verpakkingen, bedoeld voor de bulkkoper, maar in navolging van de Amerikaanse thuismarkt zal het niet lang meer duren vooraleer Amazon op zowat alle FMCG-producten een eigen antwoord heeft. Zo werden in de VS recent nog acht variëteiten van versgemalen koffie aan het aanbod toegevoegd, onder het label AmazonFresh. 


Terwijl het zoveel mogelijk A-merken op zijn platform probeert te krijgen, van modemerken tot kruidenierswaren, voorziet Amazon dus tegelijk al in manieren om met hen te rivaliseren. Zo versterkt het ondertussen de eigen positie als boodschappendienst: met behulp van private labels vergroot het niet alleen de keuze en het aanbod, huismerken worden tegenwoordig ook nog eens geassocieerd met een gunstig prijsimago.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.