Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa
Hadrian / Shutterstock.com

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

 

Amazon breidt huismerkaanbod uit 

Amazon is de ontwikkeling van zijn huismerken in Europa aan het versnellen, vernam vakblad Lebensmittel Zeitung. In een aantal categorieën van fast moving consumer goods lanceerde de e-tailer in de voorbije weken al nieuwe producten en nog een 70-tal andere productreferenties volgen binnenkort. Al deze producten zijn exclusief te verkrijgen door Amazon Prime-leden.


Eigen merken als Mama Bear voor babydoekjes en Presto! voor keukenrol zijn vandaag al te krijgen in de grootste Europese markten, maar daar komen binnenkort nog producten bij in de categorieën (ongekoelde) kruidenierswaren, huishoudproducten, babyspullen en huisdierenverzorging. Met deze private labels wil Amazon de grote merkproducenten beconcurreren.


Op dit moment zijn de huismerkproducten nog vooral te krijgen in grote verpakkingen, bedoeld voor de bulkkoper, maar in navolging van de Amerikaanse thuismarkt zal het niet lang meer duren vooraleer Amazon op zowat alle FMCG-producten een eigen antwoord heeft. Zo werden in de VS recent nog acht variëteiten van versgemalen koffie aan het aanbod toegevoegd, onder het label AmazonFresh. 


Terwijl het zoveel mogelijk A-merken op zijn platform probeert te krijgen, van modemerken tot kruidenierswaren, voorziet Amazon dus tegelijk al in manieren om met hen te rivaliseren. Zo versterkt het ondertussen de eigen positie als boodschappendienst: met behulp van private labels vergroot het niet alleen de keuze en het aanbod, huismerken worden tegenwoordig ook nog eens geassocieerd met een gunstig prijsimago.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top