Amazon gaat eigen pakjes en boodschappen leveren | RetailDetail

Amazon gaat eigen pakjes en boodschappen leveren

Amazon gaat eigen pakjes en boodschappen leveren
Foto: Amazon

Amazon wordt zijn eigen logistieke dienstverlener: het gaat zelf de pakjes van zijn marktplaatspartners ophalen en leveren. Ook kunnen klanten van supermarktketen Whole Foods hun boodschappen voortaan binnen de twee uur thuis geleverd krijgen.

 

Shipping With Amazon neemt postbedrijven werk af

Wat er al lang aan zit te komen, wordt dit jaar een feit: Amazon neemt de logistiek voor eigen leveringen en van partners op Amazon Marketplace helemaal voor eigen rekening. De webgigant gaat pakjes voor leveringen zelf met busjes bij de platformhandelaars oppikken om ze vervolgens bij klanten thuis te leveren. In eerste instantie wordt de dienst, die Shipping With Amazon zal heten, enkel uitgerold in Los Angeles. Meer steden zouden volgens The Wall Street Journal nog dit jaar volgen. Om dat waar te maken, heeft Amazon al een hele vloot vrachtwagens, busjes en zelfs veertig transportvliegtuigen klaarstaan. 

 

Voorheen konden handelaars op de Amazon-marktplaats beroep doen op het bedrijf om hun producten in de opslagcentra te bewaren en voor de orderverwerking en verzending van pakketjes, maar de eigenlijke levering werd doorgaans uitbesteed aan postbedrijven. Op die manier trekt het bedrijf van Jeff Bezos nog meer macht naar zich toe en slaat het logistiekdienstverleners zoals UPS en FedEx over.

 

Boodschappen binnen de twee uur thuisgeleverd 

Ook in het leveren van voedingswaren zet Amazon een nieuwe stap: dit jaar wil de reus uit Seattle thuislevering van bestellingen bij supermarktketen Whole Foods Market uitrollen in de Verenigde Staten. Het start nu al met levering binnen de twee uur via het lidmaatschapsprogramma Prime Now in de regio’s in Austin (Texas), Cincinnati (Ohio), Dallas (Texas) en Virginia Beach. De dienst is gratis voor bestellingen vanaf 35 dollar, maar klanten met meer haast kunnen ook ultrasnelle levering (binnen het uur) vragen als ze daar 7,99 dollar voor willen neertellen.

 

Klanten krijgen daarvoor de keuze uit een selectie van het Whole Foods Market-assortiment, volgens Amazon bestaande uit bestsellers waaronder verse producten, vlees, vis en zeevruchten, maar ook dagelijkse producten en lokale producten van Whole Foods Market. “We zijn blij onze klanten het gemak van gratis levering binnen de twee uur te kunnen bezorgen via Prime Now en ze zo toegang te geven tot duizenden natuurlijke en biologische kruidenierswaren en lokaal geproduceerde favorieten”, aldus John Mackey, medeoprichter en CEO van Whole Foods Market. “Samen hebben we de prijzen van veel producten al verlaagd en dit aanbod maakt het leven van Prime-klanten nog makkelijker.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.