Amazon gaat eigen pakjes en boodschappen leveren | RetailDetail

Amazon gaat eigen pakjes en boodschappen leveren

Amazon gaat eigen pakjes en boodschappen leveren
Foto: Amazon

Amazon wordt zijn eigen logistieke dienstverlener: het gaat zelf de pakjes van zijn marktplaatspartners ophalen en leveren. Ook kunnen klanten van supermarktketen Whole Foods hun boodschappen voortaan binnen de twee uur thuis geleverd krijgen.

 

Shipping With Amazon neemt postbedrijven werk af

Wat er al lang aan zit te komen, wordt dit jaar een feit: Amazon neemt de logistiek voor eigen leveringen en van partners op Amazon Marketplace helemaal voor eigen rekening. De webgigant gaat pakjes voor leveringen zelf met busjes bij de platformhandelaars oppikken om ze vervolgens bij klanten thuis te leveren. In eerste instantie wordt de dienst, die Shipping With Amazon zal heten, enkel uitgerold in Los Angeles. Meer steden zouden volgens The Wall Street Journal nog dit jaar volgen. Om dat waar te maken, heeft Amazon al een hele vloot vrachtwagens, busjes en zelfs veertig transportvliegtuigen klaarstaan. 

 

Voorheen konden handelaars op de Amazon-marktplaats beroep doen op het bedrijf om hun producten in de opslagcentra te bewaren en voor de orderverwerking en verzending van pakketjes, maar de eigenlijke levering werd doorgaans uitbesteed aan postbedrijven. Op die manier trekt het bedrijf van Jeff Bezos nog meer macht naar zich toe en slaat het logistiekdienstverleners zoals UPS en FedEx over.

 

Boodschappen binnen de twee uur thuisgeleverd 

Ook in het leveren van voedingswaren zet Amazon een nieuwe stap: dit jaar wil de reus uit Seattle thuislevering van bestellingen bij supermarktketen Whole Foods Market uitrollen in de Verenigde Staten. Het start nu al met levering binnen de twee uur via het lidmaatschapsprogramma Prime Now in de regio’s in Austin (Texas), Cincinnati (Ohio), Dallas (Texas) en Virginia Beach. De dienst is gratis voor bestellingen vanaf 35 dollar, maar klanten met meer haast kunnen ook ultrasnelle levering (binnen het uur) vragen als ze daar 7,99 dollar voor willen neertellen.

 

Klanten krijgen daarvoor de keuze uit een selectie van het Whole Foods Market-assortiment, volgens Amazon bestaande uit bestsellers waaronder verse producten, vlees, vis en zeevruchten, maar ook dagelijkse producten en lokale producten van Whole Foods Market. “We zijn blij onze klanten het gemak van gratis levering binnen de twee uur te kunnen bezorgen via Prime Now en ze zo toegang te geven tot duizenden natuurlijke en biologische kruidenierswaren en lokaal geproduceerde favorieten”, aldus John Mackey, medeoprichter en CEO van Whole Foods Market. “Samen hebben we de prijzen van veel producten al verlaagd en dit aanbod maakt het leven van Prime-klanten nog makkelijker.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.