Amazon laat voedingslabels opdraaien voor verliezen

Amazon laat voedingslabels opdraaien voor verliezen tijdens Prime Day

E-commercereus Amazon gaat eventuele verliezen, die het gevolg zijn van promoties tijdens zijn verkoopevenement Prime Day, doorrekenen aan sommige leveranciers.

 

Winstgevendheid centraal

Voor de Prime Day van dit jaar, die start op 15 juli, vraagt ​​Amazon "extra financiering" aan bepaalde merken als de verkoop van hun promotionele producten resulteert in een verlies voor de online gigant. Dat zegt CNBC op basis van een e-mail die het mediabedrijf kon inkijken. De verandering zou bedoeld zijn om "de winstkloof te dichten" van dergelijke producten. In ruil daarvoor laat Amazon de plaatsingskosten (500 dollar of 450 euro) vallen die normaal aangerekend worden om Prime Day-promoties te mogen voeren.

 

De beleidswijziging weerspiegelt Amazons toegenomen focus op winstgevendheid. Door de vaste promotiekosten te vervangen door betalingen die voorkomen dat het bedrijf geld verliest, toont het bedrijf zijn bereidheid om af te zien van omzetgroei op voorwaarde dat de winst verzekerd blijft. Eerder dit jaar heeft Amazon al advertenties voor onrendabele producten geweerd en de samenwerking met een aantal kleinere merken stopgezet om de winstgevendheid te verhogen.

 

Het is niet meteen duidelijk waarom, maar Amazon viseert met deze stap vooral voedingsmerken. Een mogelijke verklaring ligt in het feit dat deze producten meestal vrij goedkoop zijn, maar relatief omvangrijk, waardoor ze moeilijk met winst te verzenden zijn.

 

In het verleden konden supermarktmerken Prime Day-promoties uitvoeren door een eenmalige plaatsingsbijdrage te betalen. Ook toen moesten ze nog steeds de aan klanten verstrekte kortingen financieren (20 tot 30%), maar ze waren niet verantwoordelijk voor het dekken van de verliezen die door verschillende factoren werden veroorzaakt, waaronder wijzigingen in verzend- en opslagkosten.