Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek | RetailDetail

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek
Amazon

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

 

Camera’s en sensoren

Dat Amazon werkte aan een winkel zonder kassa’s, is al lang geen geheim meer. Het werd op dat vlak zelfs al op de hielen gezeten door enkele concurrenten en misschien zelfs al voorbijgestoken. Amazon Go zou normaal al in januari van vorig jaar de deuren openen voor het grote publiek, maar die deadline werd dus met een jaar overschreden. Nu is het wel klaar voor de grote start.

 

Klanten die in de winkel van Amazon Go willen winkelen, moeten daarvoor enkel de app installeren op hun smartphone en de nodige gegevens overmaken aan Amazon. Om de winkel binnen te geraken, moeten ze vervolgens een unieke QR-code scannen. In de winkel maken camera’s gebruik van sensoren om na te gaan welke producten de klant allemaal in zijn winkelmandje dropt. De klant kan daarna de winkel gewoon uitwandelen, waarbij betaling automatisch gebeurt.

 

Geen uitbreidingsplannen

Voorlopig heeft Amazon nog niet meteen plannen om de technologie van Amazon Go op grote schaal te gebruiken, al is er wel heel wat interesse van het grote publiek.

 

“Het voorbije jaar hebben we gewerkt aan het perfectioneren van het systeem. Nu we open zijn voor het grote publiek, is onze doel om te leren hoe we de technologie voor iedereen kunnen laten werken”, zegt Gianna Puerini, vicepresident van Amazon Go, aan USA Today.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.