Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek | RetailDetail

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek
Amazon

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

 

Camera’s en sensoren

Dat Amazon werkte aan een winkel zonder kassa’s, is al lang geen geheim meer. Het werd op dat vlak zelfs al op de hielen gezeten door enkele concurrenten en misschien zelfs al voorbijgestoken. Amazon Go zou normaal al in januari van vorig jaar de deuren openen voor het grote publiek, maar die deadline werd dus met een jaar overschreden. Nu is het wel klaar voor de grote start.

 

Klanten die in de winkel van Amazon Go willen winkelen, moeten daarvoor enkel de app installeren op hun smartphone en de nodige gegevens overmaken aan Amazon. Om de winkel binnen te geraken, moeten ze vervolgens een unieke QR-code scannen. In de winkel maken camera’s gebruik van sensoren om na te gaan welke producten de klant allemaal in zijn winkelmandje dropt. De klant kan daarna de winkel gewoon uitwandelen, waarbij betaling automatisch gebeurt.

 

Geen uitbreidingsplannen

Voorlopig heeft Amazon nog niet meteen plannen om de technologie van Amazon Go op grote schaal te gebruiken, al is er wel heel wat interesse van het grote publiek.

 

“Het voorbije jaar hebben we gewerkt aan het perfectioneren van het systeem. Nu we open zijn voor het grote publiek, is onze doel om te leren hoe we de technologie voor iedereen kunnen laten werken”, zegt Gianna Puerini, vicepresident van Amazon Go, aan USA Today.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.