Amazon verleidt foodies met Wickedly Prime | RetailDetail

Amazon verleidt foodies met Wickedly Prime

Amazon verleidt foodies met Wickedly Prime
Amazon.com

Met een nieuwe lijn huismerkproducten onderlijnt Amazon nogmaals zijn grote ambities in de foodsector. Wickedly Prime mikt daarbij nadrukkelijk op 'foodies'.

Natuurlijke snacks

De recente lancering van een nieuw huismerk voor foodies door Amazon wordt door analisten onthaald als een belangrijke nieuwe stap voor de retailer. In food had Amazon al wel enkele huismerken, maar vaak zijn die niet meteen herkenbaar als Amazon producten: het gaat om Happy Belly (koffie en snacks), Mama Bear (babyfood), en Presto! (schoonmaakproducten). 

 

Wickedly Prime is anders: het merk brengt een lijn natuurlijke snackproducten die exclusief verkrijgbaar zijn voor Amazon Prime leden. Opmerkelijk is dat voor het eerst de bekende Amazon ‘smile’ verschijnt in het logo, en dat de verpakking de expliciete vermelding draagt ‘Distributed by Amazon Fulfillment Services’ (op ander producten staat ‘AFS Brands LLC’). 

 

Slimme aanbiedingen

Het assortiment omvat referenties als Soft Shell Almonds, Sweet ’n’ Cheesy Popcorn Mix, Sweet Potato Tortilla Chips en Organic Blue Corn Tortilla Chips. De producten dragen het motto ‘Some eat to live, we live to eat’ en doen een beetje denken aan het aanbod bij Trader Joe’s, de hippe Amerikaanse Aldi-dochter. 

 

De verkopen tijdens de eerste weken waren goed volgens de e-commerce data-analisten van One Click Retail, die erop wijzen dat Amazon zijn investeringen in een sterke huismerkstrategie opdrijft. Nochtans vinden de lanceringen plaats zonder veel rumoer, maar dankzij slimme aanbiedingen weet de e-tailer de verkoop van nieuwe producten of merken snel aan te zwengelen. De verwachting is dat het Wickedly Prime-assortiment snel wordt uitgebreid met andere voedingsproducten en dranken. Dat Amazon grote ambities heeft in food, bleek uiteraard eerder al uit initiatieven als Amazon Fresh en Amazon Go

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.