Amazon zet zijn tanden in Deliveroo

Amazon neemt een belang van honderden miljoenen dollar in maaltijdkoerier Deliveroo.

Amazon neemt een flinke hap in Deliveroo: de onlinegigant zou honderden miljoenen investeren in de maaltijdbezorgdienst. In totaal wil Deliveroo 575 miljoen dollar (zowat 500 miljoen euro) ophalen in een nieuwe kapitaalronde.

 

Om Uber te ontwijken?

Deliveroo wil het verse kapitaal aanwenden om nieuwe IT-medewerkers aan te werven, verder uit te breiden en ook nieuwe producten te ontwikkelen. Het gros van dat geld heeft het al gevonden bij Amazon, zo blijkt nu: het bedrijf van Jeff Bezos neemt een belang van enkele honderden miljoenen in de maaltijdbezorger, al is niet bekend hoeveel de onlinereus precies investeert.

 

Amazon neemt het voortouw in de nieuwe kapitaalronde, die er vooral komt omdat Uber vorig jaar een mislukte overnamepoging heeft gedaan. Die gesprekken zouden op niets zijn uitgedraaid omdat het platformbedrijf achter het rivaliserende Uber Eats er een heel andere inschatting van de marktwaarde van Deliveroo op na zou houden. 

 

Amazon Restaurants gaf het op

Ook Amazon heeft een concurrerende dienst, Amazon Restaurants, die in sommige Amerikaanse steden eveneens binnen het uur restaurantmaaltijden levert aan Amazon Prime-leden. Die service blijft voorlopig wel beperkt tot de Verenigde Staten, na een flink mislukte test in het Verenigd Koninkrijk.

 

"We zijn onder de indruk van de aanpak van Deliveroo", moet Doug Gurr, topman van Amazon in het Verenigd Koninkrijk, dan ook toegeven. "Amazon is een voorbeeld voor mij persoonlijk en voor het bedrijf, en we kijken ernaar uit om met zo’n klantgeobsedeerde organisatie samen te werken", reageert Deliveroo-oprichter Will Shu dan weer: "Dit is fantastisch nieuws voor de tech- en restaurantsector, en het zal ons helpen om jobs te creëren in alle landen waar we actief zijn."