Amerikaans vriesweer slecht nieuws voor prijzen citrusvruchten | RetailDetail

Amerikaans vriesweer slecht nieuws voor prijzen citrusvruchten

Amerikaans vriesweer slecht nieuws voor prijzen citrusvruchten
Shutterstock

Het koude weer dat momenteel een groot stuk van de Verenigde Staten in de ban heeft, kan slecht nieuws betekenen voor de prijzen van citrusvruchten en fruitsappen. Producent Florida kreunt immers ook onder het slechte weer.

 

Slechtste oogst in 70 jaar

De zuidoostelijke staat Florida is een van de grootste producenten van citrusvruchten ter wereld, maar ook die krijgt uitzonderlijk te maken met heel wat sneeuw en ijs. Het is er momenteel zelfs kouder dan in Alaska. Daardoor bevriezen de citrusbomen, wat zorgt voor een kleinere oogst van onder andere sinaasappelen. Die oogst was al bijzonder laag, na de doorkomst van orkaan Irma in oktober. Toen al werd gezegd dat Florida de kleinste oogst zou kennen sinds 1946. Het koude weer van de voorbije maanden zorgt er nu voor dat de resultaten nog slechter zijn.

 

Bovendien is ook in Californië, die andere belangrijke producent van citrusvruchten in de Verenigde Staten, de oogst beneden alle peil. Daar heeft een combinatie van jarenlange droogte en plotse zware regenval in de lente ervoor gezorgd dat heel wat bloesems beschadigd zijn.

 

Prijsstijgingen

Die slechte oogsten zullen bij ons vooral effect hebben op de prijzen van de fruitsappen. Zo komt 40 % van alle sinaasappelsap ter wereld uit Florida. Voorlopig heeft het nieuws nog niet geleid tot prijsstijgingen, maar dat kan volgens VRT NWS niet uitblijven.

 

Landen als Spanje en Mexico, die naast Brazilië, China en India, ook heel wat citrusvruchten produceren zullen dan weer profiteren van de lage oogst in de Verenigde Staten, aangezien wordt verwacht dat zij de tekorten zo goed mogelijk opvangen.

 

Voor sappen op basis van concentraat zal het prijsverschil beperkt blijven, omdat het concentraat bevroren wordt bewaard en er dus nog voorraad voorhanden is. Bovendien daalt de vraag naar sinaasappelsap al jaren, waardoor de prijs sowieso al gedrukt wordt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.