Amerikaans vriesweer slecht nieuws voor prijzen citrusvruchten | RetailDetail

Amerikaans vriesweer slecht nieuws voor prijzen citrusvruchten

Amerikaans vriesweer slecht nieuws voor prijzen citrusvruchten
Shutterstock

Het koude weer dat momenteel een groot stuk van de Verenigde Staten in de ban heeft, kan slecht nieuws betekenen voor de prijzen van citrusvruchten en fruitsappen. Producent Florida kreunt immers ook onder het slechte weer.

 

Slechtste oogst in 70 jaar

De zuidoostelijke staat Florida is een van de grootste producenten van citrusvruchten ter wereld, maar ook die krijgt uitzonderlijk te maken met heel wat sneeuw en ijs. Het is er momenteel zelfs kouder dan in Alaska. Daardoor bevriezen de citrusbomen, wat zorgt voor een kleinere oogst van onder andere sinaasappelen. Die oogst was al bijzonder laag, na de doorkomst van orkaan Irma in oktober. Toen al werd gezegd dat Florida de kleinste oogst zou kennen sinds 1946. Het koude weer van de voorbije maanden zorgt er nu voor dat de resultaten nog slechter zijn.

 

Bovendien is ook in Californië, die andere belangrijke producent van citrusvruchten in de Verenigde Staten, de oogst beneden alle peil. Daar heeft een combinatie van jarenlange droogte en plotse zware regenval in de lente ervoor gezorgd dat heel wat bloesems beschadigd zijn.

 

Prijsstijgingen

Die slechte oogsten zullen bij ons vooral effect hebben op de prijzen van de fruitsappen. Zo komt 40 % van alle sinaasappelsap ter wereld uit Florida. Voorlopig heeft het nieuws nog niet geleid tot prijsstijgingen, maar dat kan volgens VRT NWS niet uitblijven.

 

Landen als Spanje en Mexico, die naast Brazilië, China en India, ook heel wat citrusvruchten produceren zullen dan weer profiteren van de lage oogst in de Verenigde Staten, aangezien wordt verwacht dat zij de tekorten zo goed mogelijk opvangen.

 

Voor sappen op basis van concentraat zal het prijsverschil beperkt blijven, omdat het concentraat bevroren wordt bewaard en er dus nog voorraad voorhanden is. Bovendien daalt de vraag naar sinaasappelsap al jaren, waardoor de prijs sowieso al gedrukt wordt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.