Amerikaanse goedkeuring voor fusie SABMiller en AB InBev | RetailDetail

Amerikaanse goedkeuring voor fusie SABMiller en AB InBev

Amerikaanse goedkeuring voor fusie SABMiller en AB InBev

De Amerikaanse overheid heeft haar goedkeuring gegeven voor de fusie tussen bierbedrijven SABMiller en AB InBev. Aan de goedkeuring zijn wel enkele voorwaarden verbonden, zoals de verkoop van MillerCoors.

Wachten op China

“Met de overeenkomst van vandaag hebben we een significante stap voorwaarts gezet naar de transactie die ’s werelds grootste, echt wereldwijde brouwer zal creëren”, zegt AB InBev-topman Carlos Brito in een persbericht.

 

Om de fusie rond te krijgen moet SABMiller wel de Amerikaanse activiteiten van MillerCoors afstoten en onderbrengen bij Molson Coors. Bovendien mag Anheuser-Busch geen distributeur overnemen als het op die manier meer dan 10 procent van zijn jaarlijkse biervolume in de VS verdeelt via distributeurs die volledig eigendom zijn van het bedrijf. Zo wil de mededingingsautoriteit vermijden dat kleinere biermerken worden weggedrukt door de fusie van SABMiller en AB InBev. Anheuser-Busch mag ook geen enkel groothandelscontract stopzetten als gevolg van de fusie.

 

Met de goedkeuring in de Verenigde Staten moet het nu enkel nog wachten op groen licht in China. Als dat er komt, dan kan de deal afgerond worden. AB InBev en SABMiller hopen de fusie in de tweede helft van 2016 te voltooien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.