Amerikaanse plannen Lidl mogelijk bedreiging voor Delhaize? | RetailDetail

Amerikaanse plannen Lidl mogelijk bedreiging voor Delhaize?

Amerikaanse plannen Lidl mogelijk bedreiging voor Delhaize?

De geplande intrede van Lidl in de VS zou de winkels van Food Lion (Delhaize) kunnen treffen, menen analisten van Barclays in een recent rapport. Al lijkt Delhaize goed gewapend om weerwerk te bieden.  

 

Razendsnelle expansie

De razendsnelle internationale expansie van Lidl bleef tot nu toe beperkt tot Europa. Hoewel de discounter pas in 1988 z’n eerste winkel buiten Duitsland opende, is het bedrijf nu al in 26 landen actief en vertegenwoordigt de internationale business 66% van de omzet. 


Naast Duitsland zijn Frankrijk, het VK, Italië, Polen, Nederland en Spanje de belangrijkste landen voor de retailer, berekende Barclays. Zeker in het VK, Spanje en Polen is er nog flink wat groeipotentieel volgens de analisten. 


Daaraan kunnen we toevoegen dat Lidl ook in België grote expansieplannen koestert. Overigens berekende IGD recent dat Lidl in ons land in het gebroken boekjaar 2014-2015 een omzet van 1,85 miljard euro realiseerde en dat dit tegen 2017 zo’n 2,04 miljard zou zijn.

 

Potentiële dreiging

Moederbedrijf Schwarz is echter ambitieus en wil tegen 2020 met meer dan 25% groeien. Dat veronderstelt verdere expansie, ook buiten Europa. 


De beslissing van Lidl om in 2018 in de VS van start te gaan, betekent een keerpunt in de strategie van de retailer. Het hoofdkantoor bevindt zich in Virginia en wel 80 toekomstige winkellocaties zouden al geselecteerd zijn in acht staten langs de oostkust.


Dat brengt Lidl meteen op het terrein van Food Lion. Bovendien heeft ook Aldi – dat de Bottom Dollar keten van Delhaize overnam – expansieplannen langs de oostkust. De potentiële dreiging van de harddiscounters in deze regio was mogelijk één van de achterliggende motieven voor de fusie tussen Delhaize en Ahold.

 

Beperkte impact

Toch zou de impact beperkt kunnen blijven, volgens het rapport. In landen als Servië, Roemenië en België heeft Delhaize bewezen dat het stand kan houden tegen sterke prijsvechters. Dat geldt ook voor de VS, waar Food Lion betere vergelijkbare cijfers laat zien dan z’n grootste concurrent Wal-Mart


Bovendien verandert het koopgedrag in de VS: categorieën als vers en health & wellness zitten in de lift. Het nieuwe Food Lion concept, met als baseline “Fresh, Easy & Affordable”, is beter gewapend dan de harddiscounters om in te spelen op deze trends. Tot slot zal de fusie met Ahold tot inkoopvoordelen leiden in de VS. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.