Analisten zetten Aldi op nummer twee in 2020

Analisten zetten Aldi op nummer twee in 2020
Shutterstock

Volgens een analyse van LZ Retailytics zal de Duitse discounter Aldi tegen 2020 het tweede grootste supermarktbedrijf zijn in Europa en grote merken als Carrefour, Tesco en Metro achter zich laten.

Opmars geholpen door online verkopers

Het onderzoeksbureau stelt in zijn analyse dat de traditionele ketens de komende jaren nog verder onder druk zullen komen staan door de evolutie van discounters Aldi en Lidl, en bovendien nog eens extra marktaandeel verliezen aan online diensten, zoals Amazon Fresh.

 

Vorig jaar stond Aldi nog op de vijfde plaats in Europa, maar LZ Retailytics stelt dat het dit jaar al Tesco zal voorbijsteken, omdat die de gevolgen moet dragen van de brexit en het zwakke pond. In 2019 moet Aldi dan de Metro Group achter zich laten. Door de splitsing van dat bedrijf, kan dat bovendien ook vroeger gebeuren.

 

In 2020 wordt Carrefour, dat momenteel op plaats twee staat, de volgende prooi van Aldi. Het zal wel nog steeds de Schwarz Group, het moederbedrijf van Kaufland en Lidl, voor zich moeten dulden. Die blijft met voorsprong de grootste.

 

Ook in België hebben de discounters nog een fikse groeimarge. Dat stelde enkele dagen geleden de Boston Consulting Group nog. In België hebben die discounters momenteel 23 procent marktaandeel in handen, terwijl dat in andere Europese landen soms zelfs fiks boven 40 procent is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Jumbo opent nieuw concept Foodmarkt City by Jumbo

24/05/2017

In Groningen is gisteren de eerste Foodmarkt City by Jumbo geopend, waar de ideeën van Jumbo en restaurantketen La Place voor het eerst worden samengebracht. In de supermarkt zijn dan ook heel wat maaltijdoplossingen te vinden.

Biologische supermarkt Sequoia bouwt aan duurzame groei

24/05/2017

Bio-pionier Sequoia werkt geduldig aan verdere expansie: één bijkomende winkel per jaar is de ambitie. De teller staat voorlopig op zes. Ook opent de retailer binnenkort een nieuwe food-webshop. 

Tecno in Mol-Rauw is voortaan Carrefour Express

24/05/2017

De vestiging van buurtwinkelketen Tecno in Mol-Rauw is gisteren heropend als een Carrefour Express. Die opening kadert in het overnameakkoord tussen Tecno en Carrefour, waarbij negen winkels van de keten in handen komen van Carrefour.

Lidl opent beachclub in Middelkerke

23/05/2017

Gedurende vier dagen laat Lidl de consumenten proeven van de zomer, in een pop-upwinkel aan het strand. Bovendien gaat de retailer nu ook van start op Instagram. 

Discount zet de toon in private label

23/05/2017

De 'emancipatie' van discountformules, in gang gezet door Lidl, heeft ook gevolgen voor de evolutie in private labelproducten. Van prijsbreker tot onderscheidend element in een formule die sterk leunt op eigen of fancy merken.

Lidl start webshop in China

22/05/2017

De Duitse supermarktketen Lidl heeft in China een eigen webshop opgericht. Net als vele andere Westerse bedrijven kiest het daarbij voor Tmall Global, het online platform van het Chinese Alibaba.

Back to top