Analisten zetten Aldi op nummer twee in 2020

Analisten zetten Aldi op nummer twee in 2020
Shutterstock

Volgens een analyse van LZ Retailytics zal de Duitse discounter Aldi tegen 2020 het tweede grootste supermarktbedrijf zijn in Europa en grote merken als Carrefour, Tesco en Metro achter zich laten.

Opmars geholpen door online verkopers

Het onderzoeksbureau stelt in zijn analyse dat de traditionele ketens de komende jaren nog verder onder druk zullen komen staan door de evolutie van discounters Aldi en Lidl, en bovendien nog eens extra marktaandeel verliezen aan online diensten, zoals Amazon Fresh.

 

Vorig jaar stond Aldi nog op de vijfde plaats in Europa, maar LZ Retailytics stelt dat het dit jaar al Tesco zal voorbijsteken, omdat die de gevolgen moet dragen van de brexit en het zwakke pond. In 2019 moet Aldi dan de Metro Group achter zich laten. Door de splitsing van dat bedrijf, kan dat bovendien ook vroeger gebeuren.

 

In 2020 wordt Carrefour, dat momenteel op plaats twee staat, de volgende prooi van Aldi. Het zal wel nog steeds de Schwarz Group, het moederbedrijf van Kaufland en Lidl, voor zich moeten dulden. Die blijft met voorsprong de grootste.

 

Ook in België hebben de discounters nog een fikse groeimarge. Dat stelde enkele dagen geleden de Boston Consulting Group nog. In België hebben die discounters momenteel 23 procent marktaandeel in handen, terwijl dat in andere Europese landen soms zelfs fiks boven 40 procent is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte Colruyt een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

 

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7 procent ten opzichte van een jaar eerder. Daarbij presteerden een aantal producten zeer goed en anderen weer iets minder.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Back to top