Analisten zetten Aldi op nummer twee in 2020 | RetailDetail

Analisten zetten Aldi op nummer twee in 2020

Analisten zetten Aldi op nummer twee in 2020
Shutterstock

Volgens een analyse van LZ Retailytics zal de Duitse discounter Aldi tegen 2020 het tweede grootste supermarktbedrijf zijn in Europa en grote merken als Carrefour, Tesco en Metro achter zich laten.

Opmars geholpen door online verkopers

Het onderzoeksbureau stelt in zijn analyse dat de traditionele ketens de komende jaren nog verder onder druk zullen komen staan door de evolutie van discounters Aldi en Lidl, en bovendien nog eens extra marktaandeel verliezen aan online diensten, zoals Amazon Fresh.

 

Vorig jaar stond Aldi nog op de vijfde plaats in Europa, maar LZ Retailytics stelt dat het dit jaar al Tesco zal voorbijsteken, omdat die de gevolgen moet dragen van de brexit en het zwakke pond. In 2019 moet Aldi dan de Metro Group achter zich laten. Door de splitsing van dat bedrijf, kan dat bovendien ook vroeger gebeuren.

 

In 2020 wordt Carrefour, dat momenteel op plaats twee staat, de volgende prooi van Aldi. Het zal wel nog steeds de Schwarz Group, het moederbedrijf van Kaufland en Lidl, voor zich moeten dulden. Die blijft met voorsprong de grootste.

 

Ook in België hebben de discounters nog een fikse groeimarge. Dat stelde enkele dagen geleden de Boston Consulting Group nog. In België hebben die discounters momenteel 23 procent marktaandeel in handen, terwijl dat in andere Europese landen soms zelfs fiks boven 40 procent is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.