Aoste lanceert vegetarisch broodbeleg | RetailDetail

Aoste lanceert vegetarisch broodbeleg

Aoste lanceert vegetarisch broodbeleg
Foto Aoste

Aoste is het eerste charcuteriemerk in België dat consumenten de keuze biedt tussen vleesbeleg en vegetarisch beleg voor op de boterham. Hiermee mikt het merk op de toenemende groep flexitariërs.

Variëren

Tot 16% van de Belgen is op zoek naar vegetarisch broodbeleg om af en toe te variëren met klassiekers zoals vleeswaren en kaas, maar ze vinden niet altijd wat ze zoeken. Uit onderzoek van Aoste in samenwerking met EVA – één van de grootste vegetarische organisaties in Europa – blijkt dat er wat vegetarisch beleg betreft, twee grote barrières zijn: de smaak (41%) en het gebrek aan nutritionele voordelen (36%). Om aan de consumentenvraag tegemoet te komen, breidt het charcuteriemerk zijn gamma uit met vijf vegetarische recepten onder het submerk ‘Le Végétarien’. 

 

“Het nieuwe gamma is in eerste instantie bedoeld voor diegenen die af en toe willen overstappen naar een vegetarisch alternatief op de boterham, naast klassieke charcuterie (vlees) en kaas. We willen deze bewuste Belgen de mogelijkheid bieden om te variëren. De malse textuur en typische vorm van ‘Le Végétarien’ zorgen ervoor dat we onze boterham smaakvol en makkelijk kunnen beleggen”, zegt merkmanagerThomas De Boes. 

 

Grote ambities

Het gamma ‘Le Végétarien’ komt in vijf verschillende smaakvarianten: Nature, Tuinkruiden, Curry, Gemengde groenten en Méditerranée. De recepten op basis van eiwitten zijn een bron van proteïnen en hebben een lagere waarde in onverzadigde vetten door te werken met zonnebloemolie (gemiddeld 1,5%). De producten hebben een laag suikergehalte (0,7%) en zijn vrij van smaakversterkers, artificiële kleurstoffen, gluten, soja en lactose. Ze dragen het Europese V-label, wat betekent dat ze 100% vegetarisch zijn.

 

“De producten werden ontwikkeld door een team van Belgische productontwikkelaars, marketeers en specialisten en worden versneden in België. De recepten zelf worden gemaakt binnen onze Europese groep, maar niet in België,” aldus De Boes. “We zijn niet van plan het hierbij te laten. Zo willen we met Aoste tegen 2018 ons broodbelegassortiment verder uitbreiden met nog andere vegetarische alternatieven. Hier zullen wellicht ook veganistische alternatieven tussen zitten. Onze ambitie met Aoste is om tegen 2025 de grootste aanbieder te worden in België van vegetarische alternatieven.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.