Aoste lanceert vegetarisch broodbeleg | RetailDetail

Aoste lanceert vegetarisch broodbeleg

Aoste lanceert vegetarisch broodbeleg
Foto Aoste

Aoste is het eerste charcuteriemerk in België dat consumenten de keuze biedt tussen vleesbeleg en vegetarisch beleg voor op de boterham. Hiermee mikt het merk op de toenemende groep flexitariërs.

Variëren

Tot 16% van de Belgen is op zoek naar vegetarisch broodbeleg om af en toe te variëren met klassiekers zoals vleeswaren en kaas, maar ze vinden niet altijd wat ze zoeken. Uit onderzoek van Aoste in samenwerking met EVA – één van de grootste vegetarische organisaties in Europa – blijkt dat er wat vegetarisch beleg betreft, twee grote barrières zijn: de smaak (41%) en het gebrek aan nutritionele voordelen (36%). Om aan de consumentenvraag tegemoet te komen, breidt het charcuteriemerk zijn gamma uit met vijf vegetarische recepten onder het submerk ‘Le Végétarien’. 

 

“Het nieuwe gamma is in eerste instantie bedoeld voor diegenen die af en toe willen overstappen naar een vegetarisch alternatief op de boterham, naast klassieke charcuterie (vlees) en kaas. We willen deze bewuste Belgen de mogelijkheid bieden om te variëren. De malse textuur en typische vorm van ‘Le Végétarien’ zorgen ervoor dat we onze boterham smaakvol en makkelijk kunnen beleggen”, zegt merkmanagerThomas De Boes. 

 

Grote ambities

Het gamma ‘Le Végétarien’ komt in vijf verschillende smaakvarianten: Nature, Tuinkruiden, Curry, Gemengde groenten en Méditerranée. De recepten op basis van eiwitten zijn een bron van proteïnen en hebben een lagere waarde in onverzadigde vetten door te werken met zonnebloemolie (gemiddeld 1,5%). De producten hebben een laag suikergehalte (0,7%) en zijn vrij van smaakversterkers, artificiële kleurstoffen, gluten, soja en lactose. Ze dragen het Europese V-label, wat betekent dat ze 100% vegetarisch zijn.

 

“De producten werden ontwikkeld door een team van Belgische productontwikkelaars, marketeers en specialisten en worden versneden in België. De recepten zelf worden gemaakt binnen onze Europese groep, maar niet in België,” aldus De Boes. “We zijn niet van plan het hierbij te laten. Zo willen we met Aoste tegen 2018 ons broodbelegassortiment verder uitbreiden met nog andere vegetarische alternatieven. Hier zullen wellicht ook veganistische alternatieven tussen zitten. Onze ambitie met Aoste is om tegen 2025 de grootste aanbieder te worden in België van vegetarische alternatieven.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.