Asahi neemt nu ook Centraal- en Oost-Europese merken SABMiller over | RetailDetail

Asahi neemt nu ook Centraal- en Oost-Europese merken SABMiller over

Asahi neemt nu ook Centraal- en Oost-Europese merken SABMiller over

AB InBev heeft een deal gesloten met de Japanse Asahi Group rond de verkoop van de Centraal- en Oost-Europese activiteiten van SABMiller. Asahi telt voor de overname liefst 7,3 miljard euro neer.

Vertraagde groei in eigen land

Met de deal verhuist het bekende Tsjechische merk Pilsner Urquell naar Asahi, maar ook de Poolse merken Tyskie en Lech en het Hongaarse Dreher zijn bij de verkoop betrokken. Voor Asahi betekent het de grootste overname ooit in Europa. Met de Europese overnames wil de Japanse groep de vertraagde groei in eigen land compenseren.

 

De overeenkomst past nog in de overname van SABMiller door AB InBev. Daarbij beloofde AB InBev om alle Europese activiteiten van SABMiller van de hand te doen. Asahi kocht eerder ook al de merken Peroni, Grolsch en Meantime van SABMiller voor 2,5 miljard euro.

 

Met de overname stijgt de buitenlandse omzet bij Asahi tot een kwart van de totale omzet. In oktober was dat nog maar 16%. De aandeelhouders waren trouwens niet echt tevreden met de overname, want het aandeel van Asahi op de beurs van Tokio daalde na de bekendmaking met 4,6%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!