Asahi neemt nu ook Centraal- en Oost-Europese merken SABMiller over

Asahi neemt nu ook Centraal- en Oost-Europese merken SABMiller over

AB InBev heeft een deal gesloten met de Japanse Asahi Group rond de verkoop van de Centraal- en Oost-Europese activiteiten van SABMiller. Asahi telt voor de overname liefst 7,3 miljard euro neer.

Vertraagde groei in eigen land

Met de deal verhuist het bekende Tsjechische merk Pilsner Urquell naar Asahi, maar ook de Poolse merken Tyskie en Lech en het Hongaarse Dreher zijn bij de verkoop betrokken. Voor Asahi betekent het de grootste overname ooit in Europa. Met de Europese overnames wil de Japanse groep de vertraagde groei in eigen land compenseren.

 

De overeenkomst past nog in de overname van SABMiller door AB InBev. Daarbij beloofde AB InBev om alle Europese activiteiten van SABMiller van de hand te doen. Asahi kocht eerder ook al de merken Peroni, Grolsch en Meantime van SABMiller voor 2,5 miljard euro.

 

Met de overname stijgt de buitenlandse omzet bij Asahi tot een kwart van de totale omzet. In oktober was dat nog maar 16%. De aandeelhouders waren trouwens niet echt tevreden met de overname, want het aandeel van Asahi op de beurs van Tokio daalde na de bekendmaking met 4,6%.