Asahi neemt nu ook Centraal- en Oost-Europese merken SABMiller over | RetailDetail

Asahi neemt nu ook Centraal- en Oost-Europese merken SABMiller over

Asahi neemt nu ook Centraal- en Oost-Europese merken SABMiller over

AB InBev heeft een deal gesloten met de Japanse Asahi Group rond de verkoop van de Centraal- en Oost-Europese activiteiten van SABMiller. Asahi telt voor de overname liefst 7,3 miljard euro neer.

Vertraagde groei in eigen land

Met de deal verhuist het bekende Tsjechische merk Pilsner Urquell naar Asahi, maar ook de Poolse merken Tyskie en Lech en het Hongaarse Dreher zijn bij de verkoop betrokken. Voor Asahi betekent het de grootste overname ooit in Europa. Met de Europese overnames wil de Japanse groep de vertraagde groei in eigen land compenseren.

 

De overeenkomst past nog in de overname van SABMiller door AB InBev. Daarbij beloofde AB InBev om alle Europese activiteiten van SABMiller van de hand te doen. Asahi kocht eerder ook al de merken Peroni, Grolsch en Meantime van SABMiller voor 2,5 miljard euro.

 

Met de overname stijgt de buitenlandse omzet bij Asahi tot een kwart van de totale omzet. In oktober was dat nog maar 16%. De aandeelhouders waren trouwens niet echt tevreden met de overname, want het aandeel van Asahi op de beurs van Tokio daalde na de bekendmaking met 4,6%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.