Asda verlaat inkoopgroep EMD | RetailDetail

Asda verlaat inkoopgroep EMD

Asda verlaat inkoopgroep EMD
Shutterstock

Het Britse Asda maakt sinds 1 januari geen deel meer uit van inkoopgroep EMD. Asda maakte sinds begin 2016 deel uit van de groep, maakt kiest er nu voor om zelf meer rechtstreeks te handelen met producenten.

 

Grootste Europese inkoopgroep

“EMD was toen we aansloten de juiste partner voor ons en het heeft ons geholpen onze koopkracht te verbeteren”, zegt topman Andrew Moore. “Onze aanpak is de voorbije jaren echter veranderd, maar we aanzien EMD nog steeds als een geweldige organisatie en hebben er steeds een positieve relatie mee gehad.”

 

EMD, wat staat voor European Marketing Distribution, is de grootste inkoopgroep in Europa en werd in 1989 opgericht. Momenteel telt de groep veertien leden, die samen met meer dan 155.000 verkooppunten in 21 landen te vinden zijn. De gecombineerde omzet is ongeveer 160 miljard euro. Onder andere het Nederlandse Superunie maakt deel uit van de groep en enkele weken geleden werd met het Russische Lenta nog een nieuwe partij toegevoegd aan EMD.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.