Asda verlaat inkoopgroep EMD | RetailDetail

Asda verlaat inkoopgroep EMD

Asda verlaat inkoopgroep EMD
Shutterstock

Het Britse Asda maakt sinds 1 januari geen deel meer uit van inkoopgroep EMD. Asda maakte sinds begin 2016 deel uit van de groep, maakt kiest er nu voor om zelf meer rechtstreeks te handelen met producenten.

 

Grootste Europese inkoopgroep

“EMD was toen we aansloten de juiste partner voor ons en het heeft ons geholpen onze koopkracht te verbeteren”, zegt topman Andrew Moore. “Onze aanpak is de voorbije jaren echter veranderd, maar we aanzien EMD nog steeds als een geweldige organisatie en hebben er steeds een positieve relatie mee gehad.”

 

EMD, wat staat voor European Marketing Distribution, is de grootste inkoopgroep in Europa en werd in 1989 opgericht. Momenteel telt de groep veertien leden, die samen met meer dan 155.000 verkooppunten in 21 landen te vinden zijn. De gecombineerde omzet is ongeveer 160 miljard euro. Onder andere het Nederlandse Superunie maakt deel uit van de groep en enkele weken geleden werd met het Russische Lenta nog een nieuwe partij toegevoegd aan EMD.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.