Auchan en Système U gaan winkels uitwisselen | RetailDetail

Auchan en Système U gaan winkels uitwisselen

Auchan en Système U gaan winkels uitwisselen

De hypermarkten voor Auchan, de supermarkten voor Système U: dat is in een notendop de opmerkelijke deal die twee van Frankrijks grootste distributeurs gesloten hebben. Daarmee tillen ze hun samenwerking die zo'n half jaar geleden begon, naar een hoger niveau.

"Verdieping van ons partnership"

Officieel is er van een fusie geen sprake, wel van een "verdieping" van het partnership dat Auchan en Système U in september sloten. Toen beslisten beide distributeurs om gezamenlijk producten in te kopen bij de grote merkproducenten om zo zwaarder te kunnen wegen op de prijsonderhandelingen.

 

"Niemand koopt wie dan ook op, het doel is dat we alle winkels behouden", zo staat te lezen in het interne document dat de Auchan-directie volgens de vakbonden heeft rondgestuurd. Wel heeft het document het ook over "de oprichting van een nieuwe entiteit", die wordt aangestuurd door "een paritair samengesteld bestuurscomité".

 

Voorts zou Système U ook toetreden tot het kapitaal van Eurauchan, de aankoopcentrale van Auchan France, en zouden beide groepen nu ook nauwer gaan samenwerken bij de ontwikkeling van producten onder huismerk.

 

Uitwisseling van winkels

Het meest opvallende punt in het nieuwe project - dat over een periode van vijf jaar loopt - is echter dat beide distributeurs verkooppunten gaan uitwisselen. Zo komen in eerste instantie alle 'Hypermarchés U' van meer dan 5.000 m² en met een omzet van meer dan 50 miljoen euro onder Auchan-vlag.

 

Volgens de Franse collega's van Linéaires gaat het om 15 van de 67 'Hypermarchés U', al wordt niet uitgesloten dat op termijn alle hypermarkten van Système U als Auchan door het leven gaan.

 

Tegelijk veranderen de 262 supermarkten van Simply Market, een van de enseignes waaronder Auchan opereert, in 'Super U'. De eerste effecten van de nieuwe strategie zouden na de zomer al zichtbaar moeten zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Back to top