Auchan en Système U zien omzet aantrekken | RetailDetail

Auchan en Système U zien omzet aantrekken

Auchan en Système U zien omzet aantrekken

De Franse warenhuisgroepen Auchan en Système U hebben beiden hun omzet met 3% à 4% zien stijgen. Auchan had daarvoor wel een duwtje in de rug nodig uit de groeilanden en uit de expansie van zijn winkelnetwerk.

Auchan: achteruitgang in West-Europa…

Auchan boekte in eerste zes maanden van 2013 een omzet, zonder olieproducten en taksen, van 23,1 miljard euro. Dat was 3,4% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De vooruitgang komt vooral op rekening van de uitbreiding van het netwerk. Op vergelijkbare basis was er immers een terugval van de verkopen met 0,4%.


Het globale cijfer maskeert echter uiteenlopende evoluties. In Frankrijk daalde de omzet met 0,9%, in de West-Europese landen buiten Frankrijk zelfs met 2,9%. Door de economische toestand diende de warenhuisketen er meer te investeren in discountartikelen.


… gecompenseerd door Oosten en hypermarkten

Wel werd dat gecompenseerd door een forse vooruitgang in Oost- en Centraal-Europa en Azië, waar de verkopen met 14% aantrokken. Dat laatste komt grotendeels door de integratie van de overgenomen Real-supermarkten in Rusland en Oekraïne en de bijkomende openingen in die regio.


Opgedeeld volgens verkoopkanaal realiseerde Auchan het belangrijkste deel van zijn omzet in de hypermarkten. Ze waren in het eerste semester goed voor een globaal verkoopcijfer van 18,2 miljard euro. Dat was 2,8% meer dan in 2012. Daarna volgen de hypermarkten met een omzet van 3,9 miljard euro. In deze formule ging de verkoop 4,3% hoger. Het saldo komt van de commerciële centra Immochan en de internetverkopen.


Op financieel vlak hield Auchan aan het eerste semester een nettowinst van 317 miljoen euro over. Dat is 33,7% meer dan in dezelfde periode van 2012.


Système U: sterke groei in buurtwinkels

De prestatie van de distributiegroepering Système U moet voor Auchan niet onderdoen. Ze boekte tot eind juli al een omzet, zonder olieproducten, van 10,4 miljard euro. Dat is 4% meer dan in 2012. Sinds januari zitten de verkopen en het aantal klanten in de lift. In juli was er zelfs een toename van de omzet met 10%. Er werden al 350.000 nieuwe klanten aangetrokken.


De hyper- en supermarkten verkochten 3,2% beter, de nabijheidwinkels deden het zelfs 13,8% beter. “We zijn optimistisch. We zien tekenen van economische beterschap”, zei topman Serge Papin tegen het persagentschap AFP.


Eind 2013 wil Système U, dat vooral actief is in West- en Zuid-Frankrijk, een groei van de omzet met 4,5% kunnen voorleggen. Eind vorig jaar vlagde het totale verkoopcijfer af op 17,84 miljard euro. Toen bedroeg de toename tegenover het voorgaande jaar 3,3%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.