Auchan zet volgende stap in uitrol volautomatisch concept | RetailDetail

Auchan wil "enkele honderden" volautomatische buurtwinkels openen

Auchan wil "enkele honderden" volautomatische buurtwinkels openen
Auchan

Na een testfase gedurende de voorbije zomer gaat het Franse supermarktbedrijf Auchan het concept Auchan Minute nu verder uitrollen in China. Het concept met volautomatische kleine buurtwinkels moet tegen Nieuwjaar al honderden vestigingen krijgen.

Slechts 18 m² nodig

Om die uitrol in goede banen te leiden heeft Auchan een overeenkomst getekend met HiSense, een wereldspeler op vlak van digitale handel en intelligente toestellen. De eerste, volledig geautomatiseerde, vestiging heeft alvast zijn deuren geopend in de Chinese stad Shanghai. Klanten moeten zich identificeren met een app voor ze binnen gaan en scannen hun aankopen zelf aan de kassa. Betalen kan met de apps WeChat en Alipay. Als er problemen zijn, kan de klant via video contact zoeken met een hulpvaardige medewerker op afstand: er is geen personeel ter plaatse.

 

De winkels kunnen vrijwel overal worden geplaatst, want Auchan werkt met containers van 18 m², waar 500 producten te vinden zijn. De minisupermarkten zijn ook 24 uur per dag en zeven dagen per week geopend.

 

De ambities voor Auchan Minute zijn trouwens niet min, want het Franse bedrijf wil nog voor het einde van dit jaar enkele honderden vestigingen van de keten openen in China. Eerder liet het ook al verstaan dat het concept in de toekomst naar andere landen zal komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.