Auchan zet volgende stap in uitrol volautomatisch concept | RetailDetail

Auchan wil "enkele honderden" volautomatische buurtwinkels openen

Auchan wil "enkele honderden" volautomatische buurtwinkels openen
Auchan

Na een testfase gedurende de voorbije zomer gaat het Franse supermarktbedrijf Auchan het concept Auchan Minute nu verder uitrollen in China. Het concept met volautomatische kleine buurtwinkels moet tegen Nieuwjaar al honderden vestigingen krijgen.

Slechts 18 m² nodig

Om die uitrol in goede banen te leiden heeft Auchan een overeenkomst getekend met HiSense, een wereldspeler op vlak van digitale handel en intelligente toestellen. De eerste, volledig geautomatiseerde, vestiging heeft alvast zijn deuren geopend in de Chinese stad Shanghai. Klanten moeten zich identificeren met een app voor ze binnen gaan en scannen hun aankopen zelf aan de kassa. Betalen kan met de apps WeChat en Alipay. Als er problemen zijn, kan de klant via video contact zoeken met een hulpvaardige medewerker op afstand: er is geen personeel ter plaatse.

 

De winkels kunnen vrijwel overal worden geplaatst, want Auchan werkt met containers van 18 m², waar 500 producten te vinden zijn. De minisupermarkten zijn ook 24 uur per dag en zeven dagen per week geopend.

 

De ambities voor Auchan Minute zijn trouwens niet min, want het Franse bedrijf wil nog voor het einde van dit jaar enkele honderden vestigingen van de keten openen in China. Eerder liet het ook al verstaan dat het concept in de toekomst naar andere landen zal komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top