Bakker Ammerlaan zet in op lokaal franchisen

Bakker Ammerlaan zet in op lokaal franchisen

Echte Bakker Ammerlaan in Sassenheim zet in op lokaal franchisen. De ambachtelijke bakkersonderneming met elf winkels zoekt nog zeven lokale ondernemers die als soft franchiser willen gaan ondernemen. Doel van de transitie is het bedrijf een gezonde economische basis geven.

 

Concentreren op produceren

De bakkersonderneming hoopt voor de zomer de goodwill en inventaris van alle winkels te hebben verkocht. Alle locaties zijn gevestigd in huurpanden. Ammerlaan wil zich met het productiebedrijf in Sassenheim verder concentreren op  ambachtelijk produceren voor de winkels en levering aan overige kanalen uitbreiden.

Vier bakkerswinkels hebben inmiddels nieuwe ondernemers,  onder wie Wesley Ammerlaan.  Hij nam twee winkels over, in Voorhout en Lisse. Twee andere winkels zijn onder voorbehoud verkocht aan andere kandidaten, zo meldt vakblad Bakkerswereld.

Soft franchise

Ammerlaan sluit met de ondernemers die de winkels overnemen een koopcontract en een soft franchisecontract voor drie jaar. Ammerlaan levert 80 procent van het volume, waarop de bakker een forse korting van gemiddeld 50 procent geeft.

De franchise-ondernemers zijn vrij in de inrichting van en de uitingen in de winkels. Ze mogen tevens hun eigen naam voeren, als het merk Ammerlaan maar klein terugkomt in de winkels. De ondernemers huren de kassa- en het bestelsysteem van Ammerlaan. De onderneming beheert en monitort de systemen zodat het de voorraden kan beheren.

De nieuwe ondernemers nemen de personeels- en huurcontracten over, kopen de goodwill, de klanten, inventaris en de huidige voorraad. Dit wordt in drie jaar betaald, maar hoeft niet noodzakelijk in een keer te worden voldaan. De voorkeur gaat uit naar investeren in de winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije Europese zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7 procent dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

Back to top