Bakker Ammerlaan zet in op lokaal franchisen | RetailDetail

Bakker Ammerlaan zet in op lokaal franchisen

Bakker Ammerlaan zet in op lokaal franchisen

Echte Bakker Ammerlaan in Sassenheim zet in op lokaal franchisen. De ambachtelijke bakkersonderneming met elf winkels zoekt nog zeven lokale ondernemers die als soft franchiser willen gaan ondernemen. Doel van de transitie is het bedrijf een gezonde economische basis geven.

 

Concentreren op produceren

De bakkersonderneming hoopt voor de zomer de goodwill en inventaris van alle winkels te hebben verkocht. Alle locaties zijn gevestigd in huurpanden. Ammerlaan wil zich met het productiebedrijf in Sassenheim verder concentreren op  ambachtelijk produceren voor de winkels en levering aan overige kanalen uitbreiden.

Vier bakkerswinkels hebben inmiddels nieuwe ondernemers,  onder wie Wesley Ammerlaan.  Hij nam twee winkels over, in Voorhout en Lisse. Twee andere winkels zijn onder voorbehoud verkocht aan andere kandidaten, zo meldt vakblad Bakkerswereld.

Soft franchise

Ammerlaan sluit met de ondernemers die de winkels overnemen een koopcontract en een soft franchisecontract voor drie jaar. Ammerlaan levert 80 procent van het volume, waarop de bakker een forse korting van gemiddeld 50 procent geeft.

De franchise-ondernemers zijn vrij in de inrichting van en de uitingen in de winkels. Ze mogen tevens hun eigen naam voeren, als het merk Ammerlaan maar klein terugkomt in de winkels. De ondernemers huren de kassa- en het bestelsysteem van Ammerlaan. De onderneming beheert en monitort de systemen zodat het de voorraden kan beheren.

De nieuwe ondernemers nemen de personeels- en huurcontracten over, kopen de goodwill, de klanten, inventaris en de huidige voorraad. Dit wordt in drie jaar betaald, maar hoeft niet noodzakelijk in een keer te worden voldaan. De voorkeur gaat uit naar investeren in de winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.