Bakker Ammerlaan zet in op lokaal franchisen | RetailDetail

Bakker Ammerlaan zet in op lokaal franchisen

Bakker Ammerlaan zet in op lokaal franchisen

Echte Bakker Ammerlaan in Sassenheim zet in op lokaal franchisen. De ambachtelijke bakkersonderneming met elf winkels zoekt nog zeven lokale ondernemers die als soft franchiser willen gaan ondernemen. Doel van de transitie is het bedrijf een gezonde economische basis geven.

 

Concentreren op produceren

De bakkersonderneming hoopt voor de zomer de goodwill en inventaris van alle winkels te hebben verkocht. Alle locaties zijn gevestigd in huurpanden. Ammerlaan wil zich met het productiebedrijf in Sassenheim verder concentreren op  ambachtelijk produceren voor de winkels en levering aan overige kanalen uitbreiden.

Vier bakkerswinkels hebben inmiddels nieuwe ondernemers,  onder wie Wesley Ammerlaan.  Hij nam twee winkels over, in Voorhout en Lisse. Twee andere winkels zijn onder voorbehoud verkocht aan andere kandidaten, zo meldt vakblad Bakkerswereld.

Soft franchise

Ammerlaan sluit met de ondernemers die de winkels overnemen een koopcontract en een soft franchisecontract voor drie jaar. Ammerlaan levert 80 procent van het volume, waarop de bakker een forse korting van gemiddeld 50 procent geeft.

De franchise-ondernemers zijn vrij in de inrichting van en de uitingen in de winkels. Ze mogen tevens hun eigen naam voeren, als het merk Ammerlaan maar klein terugkomt in de winkels. De ondernemers huren de kassa- en het bestelsysteem van Ammerlaan. De onderneming beheert en monitort de systemen zodat het de voorraden kan beheren.

De nieuwe ondernemers nemen de personeels- en huurcontracten over, kopen de goodwill, de klanten, inventaris en de huidige voorraad. Dit wordt in drie jaar betaald, maar hoeft niet noodzakelijk in een keer te worden voldaan. De voorkeur gaat uit naar investeren in de winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.