Ban op ongezonde snacks aan supermarktkassa’s werkt

Als supermarkten geen ongezonde snacks meer aanbieden aan de kassa’s, koopt de consument er effectief minder van. Nog geen klein beetje zelfs: een Brits experiment wijst op een verkoopdaling met liefst drie kwart.

 

Tot driekwart minder impulsaankopen

Een grootscheeps dubbelonderzoek naar het aankoopgedrag van Britse gezinnen heeft aangetoond dat consumenten effectief minder ‘ongezonde tussendoortjes’ kopen wanneer ze er niet door verleid worden aan de kassa’s, maar er zelf naar op zoek moeten in de winkel.

 

Britse onderzoekers vlooiden daartoe de verkoopdata uit van negen grote supermarktketens (Aldi, Asda, Co-op, Lidl, M&S, Morrisons, Sainsbury’s, Tesco en Waitrose) in de periode 2013-2017. Zes van die ketens hadden op vrijwillige basis besloten om geen vette of zoete tussendoortjes meer aan de kassa’s te plaatsen: bij de invoering van dat nieuwe systeem bleek het aantal impulsaankopen meteen met 17% te zakken. Meer nog: een jaar nadat de snoeprekken aan de kassa’s verdwenen waren, was er nog altijd sprake van een minverkoop met 16%.

 

Een tweede onderzoek ‑ nu bij 7.500 Britten ‑ focuste dan weer specifiek op ‘on the go’-klanten, consumenten dus die tussendoortjes kochten voor onderweg. Op hen was het effect nog spectaculairder: in 2016 en 2017 verkochten de supermarkten die geen ongezonde snacks aan de kassa aanboden liefst 76% minder snoep, chocola of chips dan hun concurrenten die dat wél waren blijven doen.

 

Wapen in strijd tegen kinderobesitas

Het onderzoek is koren op de molen van de pleitbezorgers van een veralgemeend verbod op ongezonde snacks aan de kassa’s. De Britse overheid, die in zo’n ban een wapen ziet in haar strijd om tegen 2030 zwaarlijvigheid bij Britse kinderen te halveren, is die vraag niet ongenegen.

 

“Dit onderzoekt bevestigt wat ouders al veel langer zeggen ‑ promoties voor zoete en vette snacks aan de kassa’s zetten hen ertoe aan producten te kopen die ze niet nodig hebben of die ze niet willen. Daarom starten we binnenkort overleg op [met de sector] om dit soort van impulsaanbiedingen aan banden te leggen”, aldus een woordvoerder van het Britse ministerie van Gezondheid.