Barry Callebaut groeit op krimpende wereldmarkt

Barry Callebaut groeit op krimpende wereldmarkt

Barry Callebaut groeit op krimpende wereldmarkt

Enkele dagen voor we met zijn allen weer volop paaseieren smullen, heeft Barry Callebaut, ’s werelds grootste producent van bulkchocolade, zijn halfjaarresultaten bekendgemaakt. En die smaken naar meer.

Bijna één miljoen ton

Op een nochtans krimpende chocolademarkt wereldwijd slaagden de Zwitsers erin toch bijna 1,5% meer chocolade te verkopen: 946.782 ton om precies te zijn. De omzet groeide tot 3,54 miljard Zwitserse frank (ongeveer 3,3 miljard euro), terwijl de nettowinst uitkwam op 142,1 miljoen Zwitserse frank (130 miljoen euro).

 

Onder meer de focus op meer winstgevende contracten en de integratie van de vorig jaar overgenomen fabriek in Halle, waar Barry Callebaut voor rekening van Mondelez producten van Côte d’Or maakt, leverden een positieve bijdrage. De chocoladereus, die wordt voorgezeten door de Belg Patrick De Maeseneire (CEO van grootaandeelhouder Jacobs Holding), heeft ook nog een grote fabriek in het Oost-Vlaamse Wieze.

 

Toch zal Barry Callebaut, dat in 1996 ontstond uit de fusie van het Belgische Callebaut en het Franse Cacao Barry, een versnelling hoger moeten schakelen als het zijn doelstellingen van 4 à 6% groei op middellange termijn wil waarmaken. Topman Antoine de Saint-Affrique zei woensdag bij de voorstelling van de resultaten dat hij er wel in gelooft: “De markten blijven volatiel, maar we hebben er vertrouwen in omdat we over een gezonde portfolio beschikken. We verwachten dat het momentum positief zal blijven". Zowel in Europa als in de VS verwacht hij verder herstel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.