Barry Callebaut neemt fabriek Côte d’Or over | RetailDetail

Barry Callebaut neemt fabriek Côte d’Or over

Barry Callebaut neemt fabriek Côte d’Or over

Chocoladeproducent Barry Callebaut neemt de Côte d'Or-fabriek in Halle over van Mondelez International. Het laat de Zwitserse groep toe om zijn productiecapaciteit in ons land verder op te voeren. De fabriek zal wel ook blijven produceren voor Mondelez.

Grote vraag naar chocolade 'made in Belgium'

Belgische chocolade ligt internationaal goed in de markt: dat weten ze ook bij het Zwitserse Barry Callebaut, dat zijn grootste fabriek nog steeds in het Oost-Vlaamse Wieze heeft. De afgelopen vijf jaar groeide de productie er nog met 15%. Om verdere stijgingen van de vraag naar chocolade ‘made in Belgium’ voor zowel de voedingssector als de horeca aan te kunnen, was echter extra capaciteit nodig.

 

Barry Callebaut neemt daarom de fabriek van Mondelez in Halle over, waar producten onder het merk Côte d’Or worden gemaakt. Het tekende daarbij wel een langlopend leveringscontract met de huidige eigenaar: de komende jaren blijven de Zwitsers er dus de productie voor Mondelez verderzetten. Bovendien wordt dat aangevuld met een bijkomende leveringsovereenkomst voor 30.000 ton aan vloeibare chocolade per jaar.

 

De acquisitie moet tegen eind dit jaar worden afgerond. Financiële gegevens over de transactie worden niet vrijgegeven.

 

Na de overdracht houdt Mondelez in België nog een hoofdkantoor in Mechelen en fabrieken in Herentals en Namen over.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour België rondt kaap van 300 Express-winkels

24/04/2018

Morgenavond opent Carrefour zijn 300ste Express-winkel in België, nummer 92 alweer in de Brusselse regio. Dat is een belangrijke mijlpaal voor de winkelketen, die in de nieuwe Express ook zijn herwerkt winkelconcept voor doorgaande klanten lanceert.

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.