Barry Callebaut presteert beter dan de markt | RetailDetail

Barry Callebaut presteert beter dan de markt

Barry Callebaut presteert beter dan de markt

De Zwitserse chocoladereus Barry Callebaut is erin geslaagd zijn verkoopvolume te verhogen in een nochtans krimpende wereldmarkt. De groepsomzet rondde de kaap van de vijf miljard Zwitserse frank in de eerste drie kwartalen van zijn gebroken boekjaar.

1,38 miljoen ton chocolade

Barry Callebaut heeft de voorbije negen maanden een indrukwekkende 1,38 miljoen ton chocolade verhandeld, een volumegroei met 4,2% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Een knappe prestatie, want wereldwijd liet de confiseriemarkt daalde met 2%.

 

De totale omzet steeg 7,8% naar 5,1 miljard Zwitserse frank, een slordige 4,71 miljard euro. In lokale munt uitgedrukt bedroeg de groei zelfs 11,4%. Een verbeterd productaanbod met hogere marges en stijgende prijzen van ingrediënten liggen aan de basis van dat resultaat. Barry Callebaut ging er in alle regio’s mooi op vooruit: +7,7% in de zone Europa, Midden-Oosten en Afrika, +10% in Amerika en +13% in de zone Azië-Stille Oceaan.

 

Voor het hele boekjaar (dat afloopt eind augustus) rekent het management op een volumegroei van 4 tot 6%, al wijst CEO Antoine de Saint-Affrique er wel op dat de “marktomstandigheden op korte termijn uitdagend” zijn. Barry Callebaut zet daarom zijn plan om minder winstgevende activiteiten af te stoten, onverminderd voort. De Zwitserse groep verwerkt momenteel bijna een kwart van alle cacaobonen wereldwijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.