Barry Callebaut presteert beter dan de markt | RetailDetail

Barry Callebaut presteert beter dan de markt

Barry Callebaut presteert beter dan de markt

De Zwitserse chocoladereus Barry Callebaut is erin geslaagd zijn verkoopvolume te verhogen in een nochtans krimpende wereldmarkt. De groepsomzet rondde de kaap van de vijf miljard Zwitserse frank in de eerste drie kwartalen van zijn gebroken boekjaar.

1,38 miljoen ton chocolade

Barry Callebaut heeft de voorbije negen maanden een indrukwekkende 1,38 miljoen ton chocolade verhandeld, een volumegroei met 4,2% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Een knappe prestatie, want wereldwijd liet de confiseriemarkt daalde met 2%.

 

De totale omzet steeg 7,8% naar 5,1 miljard Zwitserse frank, een slordige 4,71 miljard euro. In lokale munt uitgedrukt bedroeg de groei zelfs 11,4%. Een verbeterd productaanbod met hogere marges en stijgende prijzen van ingrediënten liggen aan de basis van dat resultaat. Barry Callebaut ging er in alle regio’s mooi op vooruit: +7,7% in de zone Europa, Midden-Oosten en Afrika, +10% in Amerika en +13% in de zone Azië-Stille Oceaan.

 

Voor het hele boekjaar (dat afloopt eind augustus) rekent het management op een volumegroei van 4 tot 6%, al wijst CEO Antoine de Saint-Affrique er wel op dat de “marktomstandigheden op korte termijn uitdagend” zijn. Barry Callebaut zet daarom zijn plan om minder winstgevende activiteiten af te stoten, onverminderd voort. De Zwitserse groep verwerkt momenteel bijna een kwart van alle cacaobonen wereldwijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.