Barry Callebaut wil enkel nog duurzame chocolade | RetailDetail

Barry Callebaut wil enkel nog duurzame chocolade

Barry Callebaut wil enkel nog duurzame chocolade

Chocoladeproducent Barry Callebaut wil dat al zijn chocolade tegen 2025 op duurzame wijze wordt geproduceerd. Daarnaast wil het Zwitsers-Belgische bedrijf ook nog enkele andere doelstellingen behalen, zoals het uitroeien van kinderarbeid bij leveranciers.

“Pioniersrol”

“Wij spelen al vele jaren een pioniersrol op het gebied van duurzame cacao en chocolade, en we hebben op dat vlak al veel vooruitgang geboekt. Maar ondanks al onze inspanningen is slechts 23 % van de cacaobonen die wij inkopen afkomstig van duurzame programma’s. Wij zijn vastberaden om dit stap voor stap te veranderen en tegen 2025 100% van onze chocolade en zijn ingrediënten duurzaam te verwerven”, stelt CEO Antoine de Saint-Affrique bij de voorstelling van Forever Chocolate, het nieuwe duurzaamheidsplan van het bedrijf.

 

Naast het 100% duurzaam maken van zijn chocolade, heeft het bedrijf nog enkele andere ambitieuze plannen. Zo wil het alle kinderarbeid uit de toeleveringsketen bannen en meer dan 500.000 cacaoboeren uit de armoede halen. Daarnaast wil het ook ‘positief’ worden op het gebied van koolstof en bossen.

 

Hulp van andere partijen nodig           

“Wat we zeker weten is dat we deze doelstellingen niet in ons eentje kunnen bereiken. Daarom willen wij een beweging op gang brengen waarbij ook overheidsinstanties, NGO’s, consumenten en onze klanten betrokken zijn. Duurzame chocolade is evenzeer een kwestie van overheidsinstanties die een aangepast beleid uitstippelen en wetgeving doen naleven, NGO’s die bewustzijn kweken en consumenten die duurzame keuzes maken, als van bedrijven die zich engageren en investeren.”

 

Het is dan ook vooral de toeleveringsketen die met een aantal structurele problemen kampt. Veel boeren werken in armoede, omwille van de lage productiviteit op de plantages. Daardoor kunnen ze ook niet investeren in diezelfde plantages en kunnen ze geen arbeiders aanwerven. Daarom wordt er vaak teruggegrepen naar de familie, waarbij ook kinderen aan het werk worden gezet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.