Barry Callebaut ziet vraag naar chocolade aantrekken

Barry Callebaut ziet vraag naar chocolade aantrekken

Barry Callebaut ziet vraag naar chocolade aantrekken
© Barry Callebaut

De Zwitserse chocoladereus Barry Callebaut heeft het voorbije jaar 4,4% meer chocolade verkocht en doet daarmee naar eigen zeggen “significant beter dan de markt”. Toch moet het chocoladeconcern volgend jaar afscheid nemen van zijn financieel directeur.

Lagere cacaoprijs, hogere vraag

De vraag naar chocolade is opnieuw aan het stijgen: het Zwitserse Barry Callebaut, de grootste chocoladeproducent ter wereld, zag zijn verkochte volume in de periode juni tot en met augustus met 9,2% toenemen. Ook in de drie maanden tot mei was er al een groei van het volume met 5,5%. Vooral in de Verenigde Staten steeg de vraag naar chocolade sterk, net als in het Midden-Oosten, Afrika en Azië. Europa blijft wat achter maar, zo benadrukt CEO Antoine de Saint-Affrique, “de versnelling op de chocolademarkt is breed gedragen.” Met dank aan de flink lagere cacaoprijs: die is het voorbije jaar met bijna een kwart gedaald (-23%).

 

Barry Callebaut sloot zijn gebroken boekjaar af met een omzet van 6,80 miljard Zwitserse frank of omgerekend 5,9 miljard euro, een stijging met 1,9%. De nettowinst klokte 38,8% hoger af op 302,9 miljoen Zwitserse frank of circa 260 miljoen euro.

 

Nieuwe CFO van bij Philips

In de marge van de jaarresultaten meldt de chocoladefabrikant ook dat de groep afscheid neemt van zijn financieel directeur Victor Bailli. Die gaat na elf succesvolle jaren volgende lente met pensioen.

 

Bailli wordt op 1 maart 2018 opgevolgd door Remco Steenbergen. De Nederlander komt begin januari over van bij Philips, waar hij twintig jaar aan de slag was. Sinds 2015 was hij er financieel directeur van de divisie HealthTech Businesses, Innovation & Group Functions.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.