Barry Callebaut ziet vraag naar chocolade aantrekken

Barry Callebaut ziet vraag naar chocolade aantrekken

Barry Callebaut ziet vraag naar chocolade aantrekken
© Barry Callebaut

De Zwitserse chocoladereus Barry Callebaut heeft het voorbije jaar 4,4% meer chocolade verkocht en doet daarmee naar eigen zeggen “significant beter dan de markt”. Toch moet het chocoladeconcern volgend jaar afscheid nemen van zijn financieel directeur.

Lagere cacaoprijs, hogere vraag

De vraag naar chocolade is opnieuw aan het stijgen: het Zwitserse Barry Callebaut, de grootste chocoladeproducent ter wereld, zag zijn verkochte volume in de periode juni tot en met augustus met 9,2% toenemen. Ook in de drie maanden tot mei was er al een groei van het volume met 5,5%. Vooral in de Verenigde Staten steeg de vraag naar chocolade sterk, net als in het Midden-Oosten, Afrika en Azië. Europa blijft wat achter maar, zo benadrukt CEO Antoine de Saint-Affrique, “de versnelling op de chocolademarkt is breed gedragen.” Met dank aan de flink lagere cacaoprijs: die is het voorbije jaar met bijna een kwart gedaald (-23%).

 

Barry Callebaut sloot zijn gebroken boekjaar af met een omzet van 6,80 miljard Zwitserse frank of omgerekend 5,9 miljard euro, een stijging met 1,9%. De nettowinst klokte 38,8% hoger af op 302,9 miljoen Zwitserse frank of circa 260 miljoen euro.

 

Nieuwe CFO van bij Philips

In de marge van de jaarresultaten meldt de chocoladefabrikant ook dat de groep afscheid neemt van zijn financieel directeur Victor Bailli. Die gaat na elf succesvolle jaren volgende lente met pensioen.

 

Bailli wordt op 1 maart 2018 opgevolgd door Remco Steenbergen. De Nederlander komt begin januari over van bij Philips, waar hij twintig jaar aan de slag was. Sinds 2015 was hij er financieel directeur van de divisie HealthTech Businesses, Innovation & Group Functions.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.