Becel komt (een beetje) in Belgische handen

Becel komt (een beetje) in Belgische handen

Becel komt (een beetje) in Belgische handen
Shutterstock

Ook de Belgische Frère-familie krijgt nu een vinger in de pap bij Flora Food Group (FFG), de margarinedivisie die Unilever verkoopt aan het Amerikaanse KKR. De GBL-holding injecteert een kwart miljard euro en verwerft zo een aandeel van 3,7%.

 

Kwart miljard euro

Eind vorig jaar bracht het Amerikaanse KKR een bindend bod van 6,8 miljard euro uit op Flora Food Group, de maker van onder meer Becel en ProActiv. Een deel van dat overnamebedrag wordt nu opgehoest door de GBL-holding van de families Frère en Desmarais, zo schrijft De Tijd: via zijn durfkapitaaltak Sienna Capital investeert de Belgische holding 250 miljoen euro in FFG. Daarmee komt de margarineproducent voor een klein deel (zo’n 3,7%) in Belgische handen.

 

Hoofdaandeelhouder blijft de Amerikaanse investeringsmaatschappij KKR, die in december vorig jaar een bindende overnamedeal tekende met Unilever, dat al langer op zoek was naar een overnemer voor zijn slabakkende margarinedivisie. Of KKR en nu ook GBL return zullen zien op hun investering, valt nog af te wachten: margarine moet het steeds meer afleggen tegen echte boter, dat de voorbije jaren zijn imago wist op te krikken bij de consument.

 

GBL laat zich alvast niet afschrikken: geruggesteund door het succes van zijn investeringskeuzes het voorbije jaar ziet de Belgische holding duidelijk nog brood in het margarineverhaal. Het investeringsbedrijf, dat zijn intrinsieke waarde vorig jaar zag stijgen met 11%, kreeg dinsdag in elk geval het volle vertrouwen van zijn aandeelhouders.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.