Belg betaalt de suikertaks maar gedeeltelijk | RetailDetail

Belg betaalt de suikertaks maar gedeeltelijk

Belg betaalt de suikertaks maar gedeeltelijk
Foto: PhotoTodos / Shutterstock.com

Supermarkten rekenen de suikertaks op frisdrank, die sinds 1 januari is verhoogd, maar gedeeltelijk door. Delhaize en Colruyt verhoogden al bijna alle prijzen van frisdranken, Carrefour paste nog amper iets aan.

 

Grote verschillen per supermarktketen

Begin dit jaar is de aangekondigde verhoging van de suikertaks in werking getreden: de Belgische regering heft voortaan extra accijnzen op dranken met toegevoegde suikers of suikervervangers (dus ook light- of zero-dranken). Sinds 1 januari 2018 kost een blik van 25cl één cent meer, wat oploopt tot acht cent voor een PET-fles van anderhalve liter. Het is de bedoeling dat frisdranken, bepaalde theedranken en siropen duurder worden om de consumptie te verminderen.

 

Prijstracker Daltix nam de proef op de som en controleerde begin deze maand de frisdrankprijzen in de Belgische supermarkten. Colruyt verrekende als eerste de accijnzen in de consumentenprijzen: op 2 januari zag Daltix er al aangepaste prijzen, op 3 en 4 januari volgde het grootste gedeelte van de aanpassingen. Ondertussen zijn de prijzen van bijna 70% van het frisdrankenassortiment de hoogte ingegaan. Opvallend is wel dat de huismerkprijzen niet evenredig mee evolueerden: minder dan een derde van de frisdranken van Boni en Everyday steeg in prijs. De prijskloof met de A-merken steeg op die manier wel, al werden ook Coca-Cola Zero en Regular in PET-flessen niet duurder, net als tonicmerk Fever-Tree.

 

Delhaize voerde de prijsverhoging grotendeels op 4 januari door: inmiddels is 81% van de frisdranken er duurder geworden. Ook daar bleven de prijzen van het huismerk Delhaize echter onveranderd, hoewel laagsteprijsmerk 365 de accijnsverhoging wel doorrekende. 

 

Concurrentiestrijd boven gezondheid?

Tijdens de metingen waren bij Carrefour en Albert Heijn nog geen prijzen verhoogd. Een doordachte keuze om de concurrentiestrijd tussen de supermarktketens op te drijven? “Het was afwachten of de retailers deze taks zouden doorrekenen aan de klant of zelf minder marge nemen. Het wel of niet doorrekenen van de accijnzen aan de consument kan een impact hebben op concurrentiepositie van de retailers”, vroeg Daltix zich op voorhand al af.

 

Mogelijk gaat het evenwel niet zozeer om een bewuste strategie, maar wel om vertraging. Ondertussen heeft Albert Heijn immers al een duidelijke inhaalbeweging ingezet en meer dan 30% van zijn frisdrankprijzen in België verhoogd. Bij Carrefour was op 8 januari ook al een eerste aanzet gedaan om de prijzen aan te passen: een kleine 7% van de frisdranken was er toen duurder geworden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.