Belg betaalt de suikertaks maar gedeeltelijk | RetailDetail

Belg betaalt de suikertaks maar gedeeltelijk

Belg betaalt de suikertaks maar gedeeltelijk
Foto: PhotoTodos / Shutterstock.com

Supermarkten rekenen de suikertaks op frisdrank, die sinds 1 januari is verhoogd, maar gedeeltelijk door. Delhaize en Colruyt verhoogden al bijna alle prijzen van frisdranken, Carrefour paste nog amper iets aan.

 

Grote verschillen per supermarktketen

Begin dit jaar is de aangekondigde verhoging van de suikertaks in werking getreden: de Belgische regering heft voortaan extra accijnzen op dranken met toegevoegde suikers of suikervervangers (dus ook light- of zero-dranken). Sinds 1 januari 2018 kost een blik van 25cl één cent meer, wat oploopt tot acht cent voor een PET-fles van anderhalve liter. Het is de bedoeling dat frisdranken, bepaalde theedranken en siropen duurder worden om de consumptie te verminderen.

 

Prijstracker Daltix nam de proef op de som en controleerde begin deze maand de frisdrankprijzen in de Belgische supermarkten. Colruyt verrekende als eerste de accijnzen in de consumentenprijzen: op 2 januari zag Daltix er al aangepaste prijzen, op 3 en 4 januari volgde het grootste gedeelte van de aanpassingen. Ondertussen zijn de prijzen van bijna 70% van het frisdrankenassortiment de hoogte ingegaan. Opvallend is wel dat de huismerkprijzen niet evenredig mee evolueerden: minder dan een derde van de frisdranken van Boni en Everyday steeg in prijs. De prijskloof met de A-merken steeg op die manier wel, al werden ook Coca-Cola Zero en Regular in PET-flessen niet duurder, net als tonicmerk Fever-Tree.

 

Delhaize voerde de prijsverhoging grotendeels op 4 januari door: inmiddels is 81% van de frisdranken er duurder geworden. Ook daar bleven de prijzen van het huismerk Delhaize echter onveranderd, hoewel laagsteprijsmerk 365 de accijnsverhoging wel doorrekende. 

 

Concurrentiestrijd boven gezondheid?

Tijdens de metingen waren bij Carrefour en Albert Heijn nog geen prijzen verhoogd. Een doordachte keuze om de concurrentiestrijd tussen de supermarktketens op te drijven? “Het was afwachten of de retailers deze taks zouden doorrekenen aan de klant of zelf minder marge nemen. Het wel of niet doorrekenen van de accijnzen aan de consument kan een impact hebben op concurrentiepositie van de retailers”, vroeg Daltix zich op voorhand al af.

 

Mogelijk gaat het evenwel niet zozeer om een bewuste strategie, maar wel om vertraging. Ondertussen heeft Albert Heijn immers al een duidelijke inhaalbeweging ingezet en meer dan 30% van zijn frisdrankprijzen in België verhoogd. Bij Carrefour was op 8 januari ook al een eerste aanzet gedaan om de prijzen aan te passen: een kleine 7% van de frisdranken was er toen duurder geworden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".