Belg eet elk jaar 900 gram minder vlees | RetailDetail

Belg eet elk jaar 900 gram minder vlees

Belg eet elk jaar 900 gram minder vlees

Tussen 2005 en 2014 heeft de Belg elk jaar gemiddeld 0,9 kg minder vlees gegeten dan het voorgaande jaar. Een groeiende aandacht voor gezondheid en duurzaamheid zit daar volgens voedingsspecialisten voor veel tussen.

Vleesbudget gemiddeld 481 euro per Belg

De voorbije tien jaar is de gemiddelde vleesconsumptie gedaald met 12%, zo blijkt uit de zopas door de FOD Economie gepubliceerde ‘Bevoorradingsbalansen Vlees’. Vooral schapen- en geitenvlees (-41%) en paardenvlees (-35%) komen opvallend minder vaak op tafel, al hoort daar wel de kanttekening bij dat die slechts 2% van onze totale vleesconsumptie uitmaken. Ook het verbruik van rund- en kalfsvlees ging er met een vijfde op achteruit: van 13,8 naar 10,7 kg (-22%).

 

De vleessoorten die we dan weer het vaakst eten ‑ varkensvlees en gevogelte ‑ hielden in diezelfde periode het beste stand: de consumptie van varkensvlees nam af van 26,9 tot 25,1 kg (-7%), die van gevogelte daalde van 16,3 tot 15,9 kg (of nauwelijks -2%).

 

Uit de resultaten van het Huishoudbudgetonderzoek blijkt dat de Belg in 2014 gemiddeld 481 euro uitgaf aan vlees. Ten opzichte van 2004 is dat weliswaar een stijging van 9%, maar het leven werd in diezelfde periode wel 23% duurder en de gemiddelde prijs van vlees steeg zelfs 26%. “Dat betekent dat de Belgen dus relatief minder uitgeven aan vlees”, zegt Stephan Moens van de directie Statistiek.

 

Gezondheid & duurzaamheid

“Initiatieven als Dagen zonder Vlees scherpen het bewustzijn aan, maar geven vooral vorm aan een tendens die al eind jaren '90 is ingezet”, zegt professor Wim Verbeke (UGent) in De Standaard. De Gentse specialist in agro-voedingsmarketing en consumentengedrag ziet twee verklaringen voor die dalende trend: een “groeiend gezondheidsbewustzijn” ‑ aangescherpt door voedselschandalen als de dioxinecrisis, de gekkekoeienziekte of het paardenvlees in lasagne ‑ en “de duurzaamheidstrend, zowel wat dierenwelzijn als de ecologische voetafdruk betreft.”

 

Daarnaast gaat de Belg “bewuster met zijn voedsel om en streeft hij naar minder voedselverspilling”, zegt Leen Guffens, woordvoerster van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). “Bovendien leidt het dalende aantal winkelbezoeken tot lagere aankoopfrequenties bij de meeste verse voedingsproducten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.