Belg eet elk jaar 900 gram minder vlees

Belg eet elk jaar 900 gram minder vlees

Tussen 2005 en 2014 heeft de Belg elk jaar gemiddeld 0,9 kg minder vlees gegeten dan het voorgaande jaar. Een groeiende aandacht voor gezondheid en duurzaamheid zit daar volgens voedingsspecialisten voor veel tussen.

Vleesbudget gemiddeld 481 euro per Belg

De voorbije tien jaar is de gemiddelde vleesconsumptie gedaald met 12%, zo blijkt uit de zopas door de FOD Economie gepubliceerde ‘Bevoorradingsbalansen Vlees’. Vooral schapen- en geitenvlees (-41%) en paardenvlees (-35%) komen opvallend minder vaak op tafel, al hoort daar wel de kanttekening bij dat die slechts 2% van onze totale vleesconsumptie uitmaken. Ook het verbruik van rund- en kalfsvlees ging er met een vijfde op achteruit: van 13,8 naar 10,7 kg (-22%).

 

De vleessoorten die we dan weer het vaakst eten ‑ varkensvlees en gevogelte ‑ hielden in diezelfde periode het beste stand: de consumptie van varkensvlees nam af van 26,9 tot 25,1 kg (-7%), die van gevogelte daalde van 16,3 tot 15,9 kg (of nauwelijks -2%).

 

Uit de resultaten van het Huishoudbudgetonderzoek blijkt dat de Belg in 2014 gemiddeld 481 euro uitgaf aan vlees. Ten opzichte van 2004 is dat weliswaar een stijging van 9%, maar het leven werd in diezelfde periode wel 23% duurder en de gemiddelde prijs van vlees steeg zelfs 26%. “Dat betekent dat de Belgen dus relatief minder uitgeven aan vlees”, zegt Stephan Moens van de directie Statistiek.

 

Gezondheid & duurzaamheid

“Initiatieven als Dagen zonder Vlees scherpen het bewustzijn aan, maar geven vooral vorm aan een tendens die al eind jaren '90 is ingezet”, zegt professor Wim Verbeke (UGent) in De Standaard. De Gentse specialist in agro-voedingsmarketing en consumentengedrag ziet twee verklaringen voor die dalende trend: een “groeiend gezondheidsbewustzijn” ‑ aangescherpt door voedselschandalen als de dioxinecrisis, de gekkekoeienziekte of het paardenvlees in lasagne ‑ en “de duurzaamheidstrend, zowel wat dierenwelzijn als de ecologische voetafdruk betreft.”

 

Daarnaast gaat de Belg “bewuster met zijn voedsel om en streeft hij naar minder voedselverspilling”, zegt Leen Guffens, woordvoerster van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). “Bovendien leidt het dalende aantal winkelbezoeken tot lagere aankoopfrequenties bij de meeste verse voedingsproducten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oekter, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

08/12/2017

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Zo wil het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf verder in de kosten snijden.

Machtsstrijd binnen familie Aldi Nord eindelijk ten einde

08/12/2017

De jarenlange machtsstrijd bij Aldi Nord, het deel van Aldi waarvan ook in België en Nederland winkels te vinden zijn, is ten einde gekomen na een uitspraak van de rechtbank. De invloed van de oprichtersfamilie wordt hierdoor beperkt.

Vakbonden Carrefour leven in angst voor transformatieplan

08/12/2017

Bij supermarktbedrijf Carrefour hebben ze de komende maanden en jaren heel wat werk voor de boeg om een herstructurering tot een goed einde te brengen. De vakbonden kijken ondertussen met een bang hart naar de toekomst.

Filet Pur: Een lege doos, vol gebakken lucht

08/12/2017

Dat de supermarkt niet meer is dan een vuilnisbak voor mislukkelingen, dat leerden we deze week, onder andere. De Sint bracht wel meer opwindend fmcg-nieuws, zoals blijkt uit dit vakkundig afgekruide nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Vijf supermarkttrends voor 2018

08/12/2017

De internationale supermarktonderzoeksorganisatie IGD identificeert de vijf trends die de foodretailmarkt zullen bepalen in de komende twaalf maanden.

Back to top