Belg eet elk jaar 900 gram minder vlees | RetailDetail

Belg eet elk jaar 900 gram minder vlees

Belg eet elk jaar 900 gram minder vlees

Tussen 2005 en 2014 heeft de Belg elk jaar gemiddeld 0,9 kg minder vlees gegeten dan het voorgaande jaar. Een groeiende aandacht voor gezondheid en duurzaamheid zit daar volgens voedingsspecialisten voor veel tussen.

Vleesbudget gemiddeld 481 euro per Belg

De voorbije tien jaar is de gemiddelde vleesconsumptie gedaald met 12%, zo blijkt uit de zopas door de FOD Economie gepubliceerde ‘Bevoorradingsbalansen Vlees’. Vooral schapen- en geitenvlees (-41%) en paardenvlees (-35%) komen opvallend minder vaak op tafel, al hoort daar wel de kanttekening bij dat die slechts 2% van onze totale vleesconsumptie uitmaken. Ook het verbruik van rund- en kalfsvlees ging er met een vijfde op achteruit: van 13,8 naar 10,7 kg (-22%).

 

De vleessoorten die we dan weer het vaakst eten ‑ varkensvlees en gevogelte ‑ hielden in diezelfde periode het beste stand: de consumptie van varkensvlees nam af van 26,9 tot 25,1 kg (-7%), die van gevogelte daalde van 16,3 tot 15,9 kg (of nauwelijks -2%).

 

Uit de resultaten van het Huishoudbudgetonderzoek blijkt dat de Belg in 2014 gemiddeld 481 euro uitgaf aan vlees. Ten opzichte van 2004 is dat weliswaar een stijging van 9%, maar het leven werd in diezelfde periode wel 23% duurder en de gemiddelde prijs van vlees steeg zelfs 26%. “Dat betekent dat de Belgen dus relatief minder uitgeven aan vlees”, zegt Stephan Moens van de directie Statistiek.

 

Gezondheid & duurzaamheid

“Initiatieven als Dagen zonder Vlees scherpen het bewustzijn aan, maar geven vooral vorm aan een tendens die al eind jaren '90 is ingezet”, zegt professor Wim Verbeke (UGent) in De Standaard. De Gentse specialist in agro-voedingsmarketing en consumentengedrag ziet twee verklaringen voor die dalende trend: een “groeiend gezondheidsbewustzijn” ‑ aangescherpt door voedselschandalen als de dioxinecrisis, de gekkekoeienziekte of het paardenvlees in lasagne ‑ en “de duurzaamheidstrend, zowel wat dierenwelzijn als de ecologische voetafdruk betreft.”

 

Daarnaast gaat de Belg “bewuster met zijn voedsel om en streeft hij naar minder voedselverspilling”, zegt Leen Guffens, woordvoerster van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). “Bovendien leidt het dalende aantal winkelbezoeken tot lagere aankoopfrequenties bij de meeste verse voedingsproducten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top