Belg houdt van z’n broodje | RetailDetail

Belg houdt van z’n broodje

Belg houdt van z’n broodje
Shutterstock

Belgen eten graag belegde broodjes, liefst vers bereid. Panos is de populairste keten, maar liever nog koopt de Belg bij de zelfstandige broodjeszaak. 


Ter plekke belegd


De populairste lunch of snack voor de Belgische consument? Dat is nog steeds een belegd broodje, blijkt uit het grote snackonderzoek van Food in Mind en iVox. En dan liefst eentje dat ter plaatse, voor de ogen van de klant, bereid wordt. Liefst 77% heeft een duidelijke voorkeur voor ter plekke belegde broodjes. Ze worden als verser ervaren dan voorverpakte of voorbereide broodjes.  


Het aanbod aan broodjeszaken is groot. Bij de ketens is Panos veruit de bekendste aanbieder, op afstand gevolgd door Délifrance en Le Pain Quotidien. Panos krijgt bovendien in ongeveer de helft van de gevallen de voorkeur op de andere ketens. 


Maar vaker dan naar een keten, gaat de consument naar de lokale zelfstandige. Dat blijft dus leverancier nummer één voor belegde broodjes. De belangrijkste redenen waarom consumenten een welbepaalde broodjeszaak verkiezen: de goede kwaliteit, het feit dat de broodjes er vers worden bereid, de ruime keuze en de goede bereikbaarheid. 
 

Het voorbeeld van Exki


Eén van de partners van het grote snackonderzoek van Food In Mind en iVox is Exki, een succesvolle keten die inzet op gezondheid en smaak in een gezellige omgeving. Enkele merkbeloften van Exki: “minder vet, minder suiker, meer smaak” en “plantaardig van eigen bodem”.


Hospitality is een bijkomende troef. Een goed voorbeeld is de vestiging van Exki aan de Naamse Poort te Brussel waar je vanaf 7u30 ‘s morgens al van een lekkere kop fairtrade koffie kan genieten in een huiselijke sfeer. Je kan er je krant lezen en de eerste afspraak plannen, weg van alle drukte.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.