Belg houdt van z’n broodje | RetailDetail

Belg houdt van z’n broodje

Belg houdt van z’n broodje
Shutterstock

Belgen eten graag belegde broodjes, liefst vers bereid. Panos is de populairste keten, maar liever nog koopt de Belg bij de zelfstandige broodjeszaak. 


Ter plekke belegd


De populairste lunch of snack voor de Belgische consument? Dat is nog steeds een belegd broodje, blijkt uit het grote snackonderzoek van Food in Mind en iVox. En dan liefst eentje dat ter plaatse, voor de ogen van de klant, bereid wordt. Liefst 77% heeft een duidelijke voorkeur voor ter plekke belegde broodjes. Ze worden als verser ervaren dan voorverpakte of voorbereide broodjes.  


Het aanbod aan broodjeszaken is groot. Bij de ketens is Panos veruit de bekendste aanbieder, op afstand gevolgd door Délifrance en Le Pain Quotidien. Panos krijgt bovendien in ongeveer de helft van de gevallen de voorkeur op de andere ketens. 


Maar vaker dan naar een keten, gaat de consument naar de lokale zelfstandige. Dat blijft dus leverancier nummer één voor belegde broodjes. De belangrijkste redenen waarom consumenten een welbepaalde broodjeszaak verkiezen: de goede kwaliteit, het feit dat de broodjes er vers worden bereid, de ruime keuze en de goede bereikbaarheid. 
 

Het voorbeeld van Exki


Eén van de partners van het grote snackonderzoek van Food In Mind en iVox is Exki, een succesvolle keten die inzet op gezondheid en smaak in een gezellige omgeving. Enkele merkbeloften van Exki: “minder vet, minder suiker, meer smaak” en “plantaardig van eigen bodem”.


Hospitality is een bijkomende troef. Een goed voorbeeld is de vestiging van Exki aan de Naamse Poort te Brussel waar je vanaf 7u30 ‘s morgens al van een lekkere kop fairtrade koffie kan genieten in een huiselijke sfeer. Je kan er je krant lezen en de eerste afspraak plannen, weg van alle drukte.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Back to top