Belg koopt 40% meer fairtrade

Een pot ijs van Ben & Jerry's
Foto: Fairtrade Belgium

Fair trade heeft in België een "historische groei" opgetekend: vorig jaar steeg het verkochte volume met 41%. Producten met het label haalden ook 30% meer omzet.

 

Een banaan op vier

Eerlijke handel is geen niche meer, besluit Fairtrade Belgium uit de verkoopcijfers van 2019. De omzet kwam boven de 220 miljoen euro uit, een historisch record voor het vroegere Max Havelaar en goed voor een stijging van meer dan 30%. Het volume steeg zelfs met 41%. 

 

Bananen blijven de sterkhouders bij Fairtrade Belgium: er werden vorig jaar 47% meer bananen met het label voor eerlijke handel verkocht. Zo draagt ondertussen een op vier bananen in België het logo, waar dat er een jaar geleden nog een op vijf waren. De verkoop van koffie steeg met 15% en heeft een marktaandeel van 4,6%, cacaoproducten groeiden met 31% en zijn goed voor 6,7% van de Belgische markt.

 

"Belgen besteden steeds meer aandacht aan een eerlijke verloning van boeren en landarbeiders, en willen weten in welke omstandigheden hun voeding wordt geproduceerd. Een tendens die zelfs versterkt zou kunnen worden na de coronacrisis", stelt Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium. De positieve trend toont volgens hem ook aan dat producenten en supermarkten steeds meer eerlijke producten beschikbaar maken in de winkelrekken.

 

Premies om te investeren

Een voordeel van het massa-effect is dat de prijzen kunnen zakken: fairtradeproducten hoeven niet langer duurder te zijn dan hun concurrenten, klinkt het. Desalniettemin kon de organisatie vorig jaar 3,6 miljoen euro aan premies uitkeren aan producenten, een bonus die ze krijgen bovenop de verkoopprijs van hun product om te investeren in projecten. Zo is het aanpassen aan en zich beschermen tegen de coronapandemie een belangrijke investering voor boeren en producenten over de hele wereld.

 

"We hopen op nog meer ambitie van actoren uit de distributiesector, die het aanbod aan eerlijke producten sterk kunnen vergroten. Dit beantwoordt ook rechtstreeks aan de wens van de consument voor een meer menselijke economie", benadrukt Lambert.