Belgen blijven volop water uit fles drinken

Belgen blijven volop water uit fles drinken
Shutterstock

De gemiddelde Belg drinkt bijna 130 liter flessenwater per jaar en staat daarmee op de derde plaats in Europa. De grootste groeimarkt is momenteel die van de gearomatiseerde drankjes, zeg maar water met een smaakje.

100 keer duurder

Flessenwater is nochtans meer dan honderd keer duurder dan gewoon kraantjeswater en bovendien zorgt het voor heel wat extra plasticafval. Toch lijkt de Belg niet van plan te zijn om zijn flessenwater op te geven: “De Belg heeft zijn gewoontes”, zegt secretaris-generaal David Marquenie van sectorvereniging VIWF in Le Soir. “We hebben een aantal zeer gekende waterbronnen en ingeburgerde merken. Je weet welke smaak je krijgt als je voor een bepaald merk kiest, wat bij leidingwater, hoewel even veilig, toch minder het geval is.”

 

Toch is het niet het gewone bronwater dat het sterkste presteert momenteel, maar wel de gearomatiseerde waters. Die worden tegenwoordig sterk gepromoot door de producenten. Onder andere bij Spadel doen die drankjes het bijzonder goed. “Ze spelen sterk in op het gezondheidsaspect, nu frisdrank onder druk komt te staan. De consument wil iets gezonder, maar niet altijd mineraalwater”, aldus Gilles Vandorpe, directeur van de federatie van drankenhandelaars, aan De Standaard.

 

Daarnaast zijn de winstmarges op de dranken een flink pak hoger dan bij gewoon bronwater. Een fles water met een smaakje kost immers al snel drie tot vier keer zoveel als een gewone fles water van dezelfde hoeveelheid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top