Belgen blijven volop water uit fles drinken

Belgen blijven volop water uit fles drinken
Shutterstock

De gemiddelde Belg drinkt bijna 130 liter flessenwater per jaar en staat daarmee op de derde plaats in Europa. De grootste groeimarkt is momenteel die van de gearomatiseerde drankjes, zeg maar water met een smaakje.

100 keer duurder

Flessenwater is nochtans meer dan honderd keer duurder dan gewoon kraantjeswater en bovendien zorgt het voor heel wat extra plasticafval. Toch lijkt de Belg niet van plan te zijn om zijn flessenwater op te geven: “De Belg heeft zijn gewoontes”, zegt secretaris-generaal David Marquenie van sectorvereniging VIWF in Le Soir. “We hebben een aantal zeer gekende waterbronnen en ingeburgerde merken. Je weet welke smaak je krijgt als je voor een bepaald merk kiest, wat bij leidingwater, hoewel even veilig, toch minder het geval is.”

 

Toch is het niet het gewone bronwater dat het sterkste presteert momenteel, maar wel de gearomatiseerde waters. Die worden tegenwoordig sterk gepromoot door de producenten. Onder andere bij Spadel doen die drankjes het bijzonder goed. “Ze spelen sterk in op het gezondheidsaspect, nu frisdrank onder druk komt te staan. De consument wil iets gezonder, maar niet altijd mineraalwater”, aldus Gilles Vandorpe, directeur van de federatie van drankenhandelaars, aan De Standaard.

 

Daarnaast zijn de winstmarges op de dranken een flink pak hoger dan bij gewoon bronwater. Een fles water met een smaakje kost immers al snel drie tot vier keer zoveel als een gewone fles water van dezelfde hoeveelheid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour accepte les sacs et les boîtes réutilisables aux comptoirs

20/11/2017

Après un projet pilote réussi à l’Hypermarché Carrefour de Bierges, tous les Hypermarchés Carrefour et les Carrefour Market en gestion propre acceptent désormais les sacs à vrac et boîtes réutilisables des clients aux comptoirs en service.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top