Belgen blijven volop water uit fles drinken | RetailDetail

Belgen blijven volop water uit fles drinken

Belgen blijven volop water uit fles drinken
Shutterstock

De gemiddelde Belg drinkt bijna 130 liter flessenwater per jaar en staat daarmee op de derde plaats in Europa. De grootste groeimarkt is momenteel die van de gearomatiseerde drankjes, zeg maar water met een smaakje.

100 keer duurder

Flessenwater is nochtans meer dan honderd keer duurder dan gewoon kraantjeswater en bovendien zorgt het voor heel wat extra plasticafval. Toch lijkt de Belg niet van plan te zijn om zijn flessenwater op te geven: “De Belg heeft zijn gewoontes”, zegt secretaris-generaal David Marquenie van sectorvereniging VIWF in Le Soir. “We hebben een aantal zeer gekende waterbronnen en ingeburgerde merken. Je weet welke smaak je krijgt als je voor een bepaald merk kiest, wat bij leidingwater, hoewel even veilig, toch minder het geval is.”

 

Toch is het niet het gewone bronwater dat het sterkste presteert momenteel, maar wel de gearomatiseerde waters. Die worden tegenwoordig sterk gepromoot door de producenten. Onder andere bij Spadel doen die drankjes het bijzonder goed. “Ze spelen sterk in op het gezondheidsaspect, nu frisdrank onder druk komt te staan. De consument wil iets gezonder, maar niet altijd mineraalwater”, aldus Gilles Vandorpe, directeur van de federatie van drankenhandelaars, aan De Standaard.

 

Daarnaast zijn de winstmarges op de dranken een flink pak hoger dan bij gewoon bronwater. Een fles water met een smaakje kost immers al snel drie tot vier keer zoveel als een gewone fles water van dezelfde hoeveelheid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie.