Belgen blijven volop water uit fles drinken | RetailDetail

Belgen blijven volop water uit fles drinken

Belgen blijven volop water uit fles drinken
Shutterstock

De gemiddelde Belg drinkt bijna 130 liter flessenwater per jaar en staat daarmee op de derde plaats in Europa. De grootste groeimarkt is momenteel die van de gearomatiseerde drankjes, zeg maar water met een smaakje.

100 keer duurder

Flessenwater is nochtans meer dan honderd keer duurder dan gewoon kraantjeswater en bovendien zorgt het voor heel wat extra plasticafval. Toch lijkt de Belg niet van plan te zijn om zijn flessenwater op te geven: “De Belg heeft zijn gewoontes”, zegt secretaris-generaal David Marquenie van sectorvereniging VIWF in Le Soir. “We hebben een aantal zeer gekende waterbronnen en ingeburgerde merken. Je weet welke smaak je krijgt als je voor een bepaald merk kiest, wat bij leidingwater, hoewel even veilig, toch minder het geval is.”

 

Toch is het niet het gewone bronwater dat het sterkste presteert momenteel, maar wel de gearomatiseerde waters. Die worden tegenwoordig sterk gepromoot door de producenten. Onder andere bij Spadel doen die drankjes het bijzonder goed. “Ze spelen sterk in op het gezondheidsaspect, nu frisdrank onder druk komt te staan. De consument wil iets gezonder, maar niet altijd mineraalwater”, aldus Gilles Vandorpe, directeur van de federatie van drankenhandelaars, aan De Standaard.

 

Daarnaast zijn de winstmarges op de dranken een flink pak hoger dan bij gewoon bronwater. Een fles water met een smaakje kost immers al snel drie tot vier keer zoveel als een gewone fles water van dezelfde hoeveelheid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.