Belgen kochten 6,6% meer voeding en drank over de grens in 2015

Belgen kochten 6,6% meer voeding en drank over de grens in 2015

De hoge loonkosten en tal van taksen en heffingen op voeding en drank zorgen dat consumenten steeds vaker buiten België gaan shoppen, zegt Fevia. De federatie van de voedingsindustrie roept op tot een grondige dialoog over de competitiviteit van de sector.

723,4 miljoen euro naar buitenlandse winkels

“In 2015 kochten de Belgen voor 723,4 miljoen euro voeding en drank in buitenlandse supermarkten. Tegenover 2014 is dat een toename met 6,6%. Sinds 2008 zijn de grensaankopen van voeding en drank met liefst 42,5% toegenomen”, zegt Chris Moris. De directeur-generaal van Fevia reageert op de nieuwe studie van Eurostat, die aantoont dat voeding in België gemiddeld 8% duurder is dan in onze buurlanden.

 

“Als gevolg van onder andere de loonkostenhandicap, de energiekostenhandicap, de zogenaamde ‘gezondheidstaksen’ en tal van andere heffingen is voeding vandaag duurder in België dan bijvoorbeeld in Nederland of Frankrijk. De hogere btw-tarieven alleen al verklaren reeds 2% van het prijsverschil met de buurlanden”, voegt voorzitter Jean Eylenbosch er nog aan toe, en dan zijn de gevolgen van de onlangs ingevoerde kilometerheffing ‑ volgens Comeos 120 tot 170 miljoen euro ‑ nog niet eens verrekend.

 

Zorgen over de toekomst

Hoeft het dan te verwonderen dat Belgen de grens oversteken om hun boodschappen te doen, vraagt Fevia zich af? “België is een klein land met een open economie, op een wereldkaart amper een confettistipje groot. De helft van de Belgen woont op minder dan 50 kilometer van de grens”, klinkt het nog.

 

De voedingsfederatie maakt zich dan ook zorgen over de toekomst van de sector in België. De voedingsindustrie is vandaag de sterkhouder van de Belgische industrie en wist de voorbije jaren in moeilijke economische omstandigheden de werkgelegenheid op peil te houden. Fevia roept de overheden daarom op om de competitiviteit van de sector te versterken en jobs in ons land te houden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Back to top