Belgen kochten 6,6% meer voeding en drank over de grens in 2015 | RetailDetail

Belgen kochten 6,6% meer voeding en drank over de grens in 2015

Belgen kochten 6,6% meer voeding en drank over de grens in 2015

De hoge loonkosten en tal van taksen en heffingen op voeding en drank zorgen dat consumenten steeds vaker buiten België gaan shoppen, zegt Fevia. De federatie van de voedingsindustrie roept op tot een grondige dialoog over de competitiviteit van de sector.

723,4 miljoen euro naar buitenlandse winkels

“In 2015 kochten de Belgen voor 723,4 miljoen euro voeding en drank in buitenlandse supermarkten. Tegenover 2014 is dat een toename met 6,6%. Sinds 2008 zijn de grensaankopen van voeding en drank met liefst 42,5% toegenomen”, zegt Chris Moris. De directeur-generaal van Fevia reageert op de nieuwe studie van Eurostat, die aantoont dat voeding in België gemiddeld 8% duurder is dan in onze buurlanden.

 

“Als gevolg van onder andere de loonkostenhandicap, de energiekostenhandicap, de zogenaamde ‘gezondheidstaksen’ en tal van andere heffingen is voeding vandaag duurder in België dan bijvoorbeeld in Nederland of Frankrijk. De hogere btw-tarieven alleen al verklaren reeds 2% van het prijsverschil met de buurlanden”, voegt voorzitter Jean Eylenbosch er nog aan toe, en dan zijn de gevolgen van de onlangs ingevoerde kilometerheffing ‑ volgens Comeos 120 tot 170 miljoen euro ‑ nog niet eens verrekend.

 

Zorgen over de toekomst

Hoeft het dan te verwonderen dat Belgen de grens oversteken om hun boodschappen te doen, vraagt Fevia zich af? “België is een klein land met een open economie, op een wereldkaart amper een confettistipje groot. De helft van de Belgen woont op minder dan 50 kilometer van de grens”, klinkt het nog.

 

De voedingsfederatie maakt zich dan ook zorgen over de toekomst van de sector in België. De voedingsindustrie is vandaag de sterkhouder van de Belgische industrie en wist de voorbije jaren in moeilijke economische omstandigheden de werkgelegenheid op peil te houden. Fevia roept de overheden daarom op om de competitiviteit van de sector te versterken en jobs in ons land te houden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.