Belgen kochten 6,6% meer voeding en drank over de grens in 2015 | RetailDetail

Belgen kochten 6,6% meer voeding en drank over de grens in 2015

Belgen kochten 6,6% meer voeding en drank over de grens in 2015

De hoge loonkosten en tal van taksen en heffingen op voeding en drank zorgen dat consumenten steeds vaker buiten België gaan shoppen, zegt Fevia. De federatie van de voedingsindustrie roept op tot een grondige dialoog over de competitiviteit van de sector.

723,4 miljoen euro naar buitenlandse winkels

“In 2015 kochten de Belgen voor 723,4 miljoen euro voeding en drank in buitenlandse supermarkten. Tegenover 2014 is dat een toename met 6,6%. Sinds 2008 zijn de grensaankopen van voeding en drank met liefst 42,5% toegenomen”, zegt Chris Moris. De directeur-generaal van Fevia reageert op de nieuwe studie van Eurostat, die aantoont dat voeding in België gemiddeld 8% duurder is dan in onze buurlanden.

 

“Als gevolg van onder andere de loonkostenhandicap, de energiekostenhandicap, de zogenaamde ‘gezondheidstaksen’ en tal van andere heffingen is voeding vandaag duurder in België dan bijvoorbeeld in Nederland of Frankrijk. De hogere btw-tarieven alleen al verklaren reeds 2% van het prijsverschil met de buurlanden”, voegt voorzitter Jean Eylenbosch er nog aan toe, en dan zijn de gevolgen van de onlangs ingevoerde kilometerheffing ‑ volgens Comeos 120 tot 170 miljoen euro ‑ nog niet eens verrekend.

 

Zorgen over de toekomst

Hoeft het dan te verwonderen dat Belgen de grens oversteken om hun boodschappen te doen, vraagt Fevia zich af? “België is een klein land met een open economie, op een wereldkaart amper een confettistipje groot. De helft van de Belgen woont op minder dan 50 kilometer van de grens”, klinkt het nog.

 

De voedingsfederatie maakt zich dan ook zorgen over de toekomst van de sector in België. De voedingsindustrie is vandaag de sterkhouder van de Belgische industrie en wist de voorbije jaren in moeilijke economische omstandigheden de werkgelegenheid op peil te houden. Fevia roept de overheden daarom op om de competitiviteit van de sector te versterken en jobs in ons land te houden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top