België ‘nu niet aan de orde’ voor Nederlandse keten Jumbo | RetailDetail

België ‘nu niet aan de orde’ voor Nederlandse keten Jumbo

België ‘nu niet aan de orde’ voor Nederlandse keten Jumbo
Foto: Jumbo

Jumbo kijkt aftastend naar de Belgische markt, maar "zet de eerstkomende jaren geen concrete stappen". Dat laat de Nederlandse nummer twee onder de supermarktketens desgevraagd weten in een reactie op eerdere geruchten.

Speculatie

“In ons meerjarenplan is de optie voorzien dat we de Belgische markt betreden. Laat me zeggen dat we het zeker niet uitsluiten”, zo bevestigde CFO Ton van Veen aan Gondola, dat vanochtend met het nieuws uitpakte. Maar hij voegde eraan toe dat de plannen lang niet concreet zijn: “Voor dit of komend jaar is het nog niet, we willen eerst kijken welke mogelijkheden er zijn. Het vergt een goeie voorbereiding en strategie als we naar België gaan.” Aan de krant De Tijd bevestigt een woordvoerder intussen dat een komst naar België nu niet aan de orde is, maar wel wordt onderzocht.

 

Over een mogelijke interesse van de keten om naar ons land te komen, wordt al langer gespeculeerd. Enkele zelfstandige Jumbo-ondernemers gaven eerder te kennen dat ze graag een winkel over de grens zouden willen openen, geïnspireerd door het succes van Albert Heijn met zijn Nederlandse prijzen. Ook voerden Jumbo-medewerkers verkennende gesprekken met Vlaamse supermarktondernemers, maar tot een vervolg heeft dat echter nooit geleid. Evenmin deed Jumbo een bod op de winkels die Albert Heijn en Delhaize moesten verkopen in het kader van hun fusie. Sommige waarnemers menen wel dat er op termijn ruimte voor Jumbo kan ontstaan mocht het enseigne Albert Heijn van de Belgische markt verdwijnen.

 

Met 580 winkels, een omzet van 6,7 miljard euro en een marktaandeel van 19% is Jumbo de tweede supermarktketen in Nederland, na Albert Heijn. Het familiebedrijf nam vorig jaar restaurantketen La Place over van het failliete V&D en voegt in haar supermarktformules Jumbo Foodmarkt en Jumbo Foodmarkt City horeca-elementen toe, met de mogelijkheid om maaltijden ter plaatse te consumeren. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.