België ‘nu niet aan de orde’ voor Nederlandse keten Jumbo | RetailDetail

België ‘nu niet aan de orde’ voor Nederlandse keten Jumbo

België ‘nu niet aan de orde’ voor Nederlandse keten Jumbo
Foto: Jumbo

Jumbo kijkt aftastend naar de Belgische markt, maar "zet de eerstkomende jaren geen concrete stappen". Dat laat de Nederlandse nummer twee onder de supermarktketens desgevraagd weten in een reactie op eerdere geruchten.

Speculatie

“In ons meerjarenplan is de optie voorzien dat we de Belgische markt betreden. Laat me zeggen dat we het zeker niet uitsluiten”, zo bevestigde CFO Ton van Veen aan Gondola, dat vanochtend met het nieuws uitpakte. Maar hij voegde eraan toe dat de plannen lang niet concreet zijn: “Voor dit of komend jaar is het nog niet, we willen eerst kijken welke mogelijkheden er zijn. Het vergt een goeie voorbereiding en strategie als we naar België gaan.” Aan de krant De Tijd bevestigt een woordvoerder intussen dat een komst naar België nu niet aan de orde is, maar wel wordt onderzocht.

 

Over een mogelijke interesse van de keten om naar ons land te komen, wordt al langer gespeculeerd. Enkele zelfstandige Jumbo-ondernemers gaven eerder te kennen dat ze graag een winkel over de grens zouden willen openen, geïnspireerd door het succes van Albert Heijn met zijn Nederlandse prijzen. Ook voerden Jumbo-medewerkers verkennende gesprekken met Vlaamse supermarktondernemers, maar tot een vervolg heeft dat echter nooit geleid. Evenmin deed Jumbo een bod op de winkels die Albert Heijn en Delhaize moesten verkopen in het kader van hun fusie. Sommige waarnemers menen wel dat er op termijn ruimte voor Jumbo kan ontstaan mocht het enseigne Albert Heijn van de Belgische markt verdwijnen.

 

Met 580 winkels, een omzet van 6,7 miljard euro en een marktaandeel van 19% is Jumbo de tweede supermarktketen in Nederland, na Albert Heijn. Het familiebedrijf nam vorig jaar restaurantketen La Place over van het failliete V&D en voegt in haar supermarktformules Jumbo Foodmarkt en Jumbo Foodmarkt City horeca-elementen toe, met de mogelijkheid om maaltijden ter plaatse te consumeren. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Back to top