België ‘nu niet aan de orde’ voor Nederlandse keten Jumbo | RetailDetail

België ‘nu niet aan de orde’ voor Nederlandse keten Jumbo

België ‘nu niet aan de orde’ voor Nederlandse keten Jumbo
Foto: Jumbo

Jumbo kijkt aftastend naar de Belgische markt, maar "zet de eerstkomende jaren geen concrete stappen". Dat laat de Nederlandse nummer twee onder de supermarktketens desgevraagd weten in een reactie op eerdere geruchten.

Speculatie

“In ons meerjarenplan is de optie voorzien dat we de Belgische markt betreden. Laat me zeggen dat we het zeker niet uitsluiten”, zo bevestigde CFO Ton van Veen aan Gondola, dat vanochtend met het nieuws uitpakte. Maar hij voegde eraan toe dat de plannen lang niet concreet zijn: “Voor dit of komend jaar is het nog niet, we willen eerst kijken welke mogelijkheden er zijn. Het vergt een goeie voorbereiding en strategie als we naar België gaan.” Aan de krant De Tijd bevestigt een woordvoerder intussen dat een komst naar België nu niet aan de orde is, maar wel wordt onderzocht.

 

Over een mogelijke interesse van de keten om naar ons land te komen, wordt al langer gespeculeerd. Enkele zelfstandige Jumbo-ondernemers gaven eerder te kennen dat ze graag een winkel over de grens zouden willen openen, geïnspireerd door het succes van Albert Heijn met zijn Nederlandse prijzen. Ook voerden Jumbo-medewerkers verkennende gesprekken met Vlaamse supermarktondernemers, maar tot een vervolg heeft dat echter nooit geleid. Evenmin deed Jumbo een bod op de winkels die Albert Heijn en Delhaize moesten verkopen in het kader van hun fusie. Sommige waarnemers menen wel dat er op termijn ruimte voor Jumbo kan ontstaan mocht het enseigne Albert Heijn van de Belgische markt verdwijnen.

 

Met 580 winkels, een omzet van 6,7 miljard euro en een marktaandeel van 19% is Jumbo de tweede supermarktketen in Nederland, na Albert Heijn. Het familiebedrijf nam vorig jaar restaurantketen La Place over van het failliete V&D en voegt in haar supermarktformules Jumbo Foodmarkt en Jumbo Foodmarkt City horeca-elementen toe, met de mogelijkheid om maaltijden ter plaatse te consumeren. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.