België is ‘s werelds grootste ‘frietproducent’ | RetailDetail

België is ‘s werelds grootste ‘frietproducent’

België is ‘s werelds grootste ‘frietproducent’

België onttroont Nederland voor het eerst als grootste producent van aardappelproducten ter wereld. Daarvoor moest het in 2011 3,2 miljard kilo aardappelen verwerken, blijkt uit het jaarrapport van Fevia, de Federatie van de Voedingsindustrie. Ook de volledige voedingsindustrie is er op vooruit gegaan: de omzet is in 2011 eindelijk boven het niveau van 2008 uitgeklommen.

In België werden vorig jaar bij de zes producenten van aardappelproducten liefst 3,2 miljard kilo aardappelen verwerkt tot frieten, kroketten, gratin dauphinois en noem maar op. Het levert ons land de titel van allergrootste aardappelproductenfabrikant op, een eer die we voorheen moesten afstaan aan de Noorderburen.

 

Geen frietjes voor de Belgen

Hoewel het record in frietenland België meer op zijn plaats lijkt, is 90% van de productie bestemd voor export. Chris Moris, directeur-generaal van Fevia, legt uit dat de friet zeer "trendy" is in groeregio’s als China en Latijns-Amerika. Fastfoodrestaurants rijzen er als paddestoelen uit de grond, en met hen dus ook de Westerse frietcultuur.

 

Ook de rest van de Belgische voedingsindustrie moet zich naar het buitenland richten. "De prijs van de grondstoffen, en dan vooral de landbouwproducten, blijft stijgen, terwijl ook de verkoopprijs onder druk staat door de concurrentieslag tussen de supermarktketens. Export is bijgevolg de logische uitweg", aldus nog Chris Moris. Reeds 49,4% van de totale productie ging vorig jaar naar het buitenland, en dat cijfer zal volgens Fevia alleen maar toenemen. Ook voor de frietproducenten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Back to top