België is ‘s werelds grootste ‘frietproducent’ | RetailDetail

België is ‘s werelds grootste ‘frietproducent’

België is ‘s werelds grootste ‘frietproducent’

België onttroont Nederland voor het eerst als grootste producent van aardappelproducten ter wereld. Daarvoor moest het in 2011 3,2 miljard kilo aardappelen verwerken, blijkt uit het jaarrapport van Fevia, de Federatie van de Voedingsindustrie. Ook de volledige voedingsindustrie is er op vooruit gegaan: de omzet is in 2011 eindelijk boven het niveau van 2008 uitgeklommen.

In België werden vorig jaar bij de zes producenten van aardappelproducten liefst 3,2 miljard kilo aardappelen verwerkt tot frieten, kroketten, gratin dauphinois en noem maar op. Het levert ons land de titel van allergrootste aardappelproductenfabrikant op, een eer die we voorheen moesten afstaan aan de Noorderburen.

 

Geen frietjes voor de Belgen

Hoewel het record in frietenland België meer op zijn plaats lijkt, is 90% van de productie bestemd voor export. Chris Moris, directeur-generaal van Fevia, legt uit dat de friet zeer "trendy" is in groeregio’s als China en Latijns-Amerika. Fastfoodrestaurants rijzen er als paddestoelen uit de grond, en met hen dus ook de Westerse frietcultuur.

 

Ook de rest van de Belgische voedingsindustrie moet zich naar het buitenland richten. "De prijs van de grondstoffen, en dan vooral de landbouwproducten, blijft stijgen, terwijl ook de verkoopprijs onder druk staat door de concurrentieslag tussen de supermarktketens. Export is bijgevolg de logische uitweg", aldus nog Chris Moris. Reeds 49,4% van de totale productie ging vorig jaar naar het buitenland, en dat cijfer zal volgens Fevia alleen maar toenemen. Ook voor de frietproducenten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.