België is ‘s werelds grootste ‘frietproducent’

België is ‘s werelds grootste ‘frietproducent’

België onttroont Nederland voor het eerst als grootste producent van aardappelproducten ter wereld. Daarvoor moest het in 2011 3,2 miljard kilo aardappelen verwerken, blijkt uit het jaarrapport van Fevia, de Federatie van de Voedingsindustrie. Ook de volledige voedingsindustrie is er op vooruit gegaan: de omzet is in 2011 eindelijk boven het niveau van 2008 uitgeklommen.

In België werden vorig jaar bij de zes producenten van aardappelproducten liefst 3,2 miljard kilo aardappelen verwerkt tot frieten, kroketten, gratin dauphinois en noem maar op. Het levert ons land de titel van allergrootste aardappelproductenfabrikant op, een eer die we voorheen moesten afstaan aan de Noorderburen.

 

Geen frietjes voor de Belgen

Hoewel het record in frietenland België meer op zijn plaats lijkt, is 90% van de productie bestemd voor export. Chris Moris, directeur-generaal van Fevia, legt uit dat de friet zeer "trendy" is in groeregio’s als China en Latijns-Amerika. Fastfoodrestaurants rijzen er als paddestoelen uit de grond, en met hen dus ook de Westerse frietcultuur.

 

Ook de rest van de Belgische voedingsindustrie moet zich naar het buitenland richten. "De prijs van de grondstoffen, en dan vooral de landbouwproducten, blijft stijgen, terwijl ook de verkoopprijs onder druk staat door de concurrentieslag tussen de supermarktketens. Export is bijgevolg de logische uitweg", aldus nog Chris Moris. Reeds 49,4% van de totale productie ging vorig jaar naar het buitenland, en dat cijfer zal volgens Fevia alleen maar toenemen. Ook voor de frietproducenten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Lidl Kapellen na jarenlange lijdensweg eindelijk open

14/12/2017

Bijna vier jaar nadat het openbaar onderzoek van start ging, is de nieuwbouw-Lidl in Kapellen eindelijk geopend. Na tal van procedures moest de versdiscounter, onder druk van de buurt die vreesde voor een verkeersinfarct, zijn oorspronkelijke plannen bijschaven.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Back to top