België blijft “wereldtop” bij voedingsproducenten

België blijft “wereldtop” bij voedingsproducenten

Sinds 2004 brengt het International Taste & Quality Institute, kortweg iTQi, jaarlijks een zestigtal chefs en nog eens zoveel sommeliers samen. Die proeven zes dagen lang blind honderden producten uit alle uithoeken van de wereld en bekronen de lekkerste met een Superior Taste Award.

België boven!

De lichting 2011 was een Belgisch succes: van de 906 geproefde producten uit 58 landen vielen er liefst 110 van Belgische makelij in de prijzen. Enkel Japan deed nog beter met 121 gelauwerde producten.


Liefst 19 van de 110 bekroonde “Belgen” kregen de hoogste quotering – 3 sterren – wat betekent dat ze meer dan 90% kregen van de professionele jury. Nog eens 62 producten van bij ons kregen 2 sterren, 29 andere één ster.


De gelauwerde producten worden vervaardigd door alles samen 22 bedrijven van bij ons: Alpro Soya, Belovo Flanders, Bongrain, Carrefour, Chocolaterie Guylian, Chaudfontaine, Colruyt, Duc d'O Chocolaterie, Duvel Moortgat, Haacht Brouwerij, Het Anker, John Martin, Kathy Chocolaterie, L&L Plaquette, La William, Mixed Ape Drinks, Nectar & C°, Noyen, The Owl Distillery, Spadel, Vamix en Van Hoe Products.

Belgisch initiatief van wereldformaat

De juryleden zijn niet van de minsten. Ze zijn allemaal lid van de meest prestigieuze Europese culinaire verenigingen, waaronder de Meesterkoks van België, de Maîtres Cuisiniers de France, de Académie Culinaire de France, de Academy of Culinary Arts, Euro-Toques, de Federazione Italiana Cuochi, de Jeunes Restaurateurs d’Europe, de Asociaciones de Cocineros de España, het Verband der Köche Deutschlands en – voor de beoordeling van de dranken – de Internationale vereniging van Sommeliers A.S.I.


Het International Taste & Quality Institute werd in 2004 opgericht door twee Belgen, Louis Frère en Christian De Bauw, maar heeft zowel qua deelnemende producten en bedrijven als qua juryleden resoluut voor een internationale aanpak gekozen. Niet alleen voor de uitstraling, maar ook om de smaakproeven zo objectief mogelijk te laten verlopen. Het hoge aantal proevers, afkomstig uit 13 verschillende landen, countert subjectieve beoordelingen. Bovendien zijn de chefs en sommeliers echte allrounders die gepassioneerd zijn door smaken.


De officiële ceremonie met de prijsuitreiking gaat door op 26 mei eerstkomende in de Cercle Gaulois te Brussel. De lijst met alle winnaars – niet enkel de Belgische – vindt u op www.itqi.com.
 

Sinds 2004 brengt het International Taste & Quality Institute, kortweg iTQi, jaarlijks een zestigtal chefs en nog eens zoveel sommeliers samen. Die proeven zes dagen lang blind honderden producten uit alle uithoeken van de wereld en bekronen de lekkerste met een Superior Taste Award.

België boven!

De lichting 2011 was een Belgisch succes: van de 906 geproefde producten uit 58 landen vielen er liefst 110 van Belgische makelij in de prijzen. Enkel Japan deed nog beter met 121 gelauwerde producten.


Liefst 19 van de 110 bekroonde “Belgen” kregen de hoogste quotering – 3 sterren – wat betekent dat ze meer dan 90% kregen van de professionele jury. Nog eens 62 producten van bij ons kregen 2 sterren, 29 andere één ster.


De gelauwerde producten worden vervaardigd door alles samen 22 bedrijven van bij ons: Alpro Soya, Belovo Flanders, Bongrain, Carrefour, Chocolaterie Guylian, Chaudfontaine, Colruyt, Duc d'O Chocolaterie, Duvel Moortgat, Haacht Brouwerij, Het Anker, John Martin, Kathy Chocolaterie, L&L Plaquette, La William, Mixed Ape Drinks, Nectar & C°, Noyen, The Owl Distillery, Spadel, Vamix en Van Hoe Products.

Belgisch initiatief van wereldformaat

De juryleden zijn niet van de minsten. Ze zijn allemaal lid van de meest prestigieuze Europese culinaire verenigingen, waaronder de Meesterkoks van België, de Maîtres Cuisiniers de France, de Académie Culinaire de France, de Academy of Culinary Arts, Euro-Toques, de Federazione Italiana Cuochi, de Jeunes Restaurateurs d’Europe, de Asociaciones de Cocineros de España, het Verband der Köche Deutschlands en – voor de beoordeling van de dranken – de Internationale vereniging van Sommeliers A.S.I.


Het International Taste & Quality Institute werd in 2004 opgericht door twee Belgen, Louis Frère en Christian De Bauw, maar heeft zowel qua deelnemende producten en bedrijven als qua juryleden resoluut voor een internationale aanpak gekozen. Niet alleen voor de uitstraling, maar ook om de smaakproeven zo objectief mogelijk te laten verlopen. Het hoge aantal proevers, afkomstig uit 13 verschillende landen, countert subjectieve beoordelingen. Bovendien zijn de chefs en sommeliers echte allrounders die gepassioneerd zijn door smaken.


De officiële ceremonie met de prijsuitreiking gaat door op 26 mei eerstkomende in de Cercle Gaulois te Brussel. De lijst met alle winnaars – niet enkel de Belgische – vindt u op www.itqi.com.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Jumbo opent nieuw concept Foodmarkt City by Jumbo

24/05/2017

In Groningen is gisteren de eerste Foodmarkt City by Jumbo geopend, waar de ideeën van Jumbo en restaurantketen La Place voor het eerst worden samengebracht. In de supermarkt zijn dan ook heel wat maaltijdoplossingen te vinden.

Biologische supermarkt Sequoia bouwt aan duurzame groei

24/05/2017

Bio-pionier Sequoia werkt geduldig aan verdere expansie: één bijkomende winkel per jaar is de ambitie. De teller staat voorlopig op zes. Ook opent de retailer binnenkort een nieuwe food-webshop. 

Tecno in Mol-Rauw is voortaan Carrefour Express

24/05/2017

De vestiging van buurtwinkelketen Tecno in Mol-Rauw is gisteren heropend als een Carrefour Express. Die opening kadert in het overnameakkoord tussen Tecno en Carrefour, waarbij negen winkels van de keten in handen komen van Carrefour.

Lidl opent beachclub in Middelkerke

23/05/2017

Gedurende vier dagen laat Lidl de consumenten proeven van de zomer, in een pop-upwinkel aan het strand. Bovendien gaat de retailer nu ook van start op Instagram. 

Discount zet de toon in private label

23/05/2017

De 'emancipatie' van discountformules, in gang gezet door Lidl, heeft ook gevolgen voor de evolutie in private labelproducten. Van prijsbreker tot onderscheidend element in een formule die sterk leunt op eigen of fancy merken.

Lidl start webshop in China

22/05/2017

De Duitse supermarktketen Lidl heeft in China een eigen webshop opgericht. Net als vele andere Westerse bedrijven kiest het daarbij voor Tmall Global, het online platform van het Chinese Alibaba.

Back to top