België blijft “wereldtop” bij voedingsproducenten | RetailDetail

België blijft “wereldtop” bij voedingsproducenten

België blijft “wereldtop” bij voedingsproducenten

Sinds 2004 brengt het International Taste & Quality Institute, kortweg iTQi, jaarlijks een zestigtal chefs en nog eens zoveel sommeliers samen. Die proeven zes dagen lang blind honderden producten uit alle uithoeken van de wereld en bekronen de lekkerste met een Superior Taste Award.

België boven!

De lichting 2011 was een Belgisch succes: van de 906 geproefde producten uit 58 landen vielen er liefst 110 van Belgische makelij in de prijzen. Enkel Japan deed nog beter met 121 gelauwerde producten.


Liefst 19 van de 110 bekroonde “Belgen” kregen de hoogste quotering – 3 sterren – wat betekent dat ze meer dan 90% kregen van de professionele jury. Nog eens 62 producten van bij ons kregen 2 sterren, 29 andere één ster.


De gelauwerde producten worden vervaardigd door alles samen 22 bedrijven van bij ons: Alpro Soya, Belovo Flanders, Bongrain, Carrefour, Chocolaterie Guylian, Chaudfontaine, Colruyt, Duc d'O Chocolaterie, Duvel Moortgat, Haacht Brouwerij, Het Anker, John Martin, Kathy Chocolaterie, L&L Plaquette, La William, Mixed Ape Drinks, Nectar & C°, Noyen, The Owl Distillery, Spadel, Vamix en Van Hoe Products.

Belgisch initiatief van wereldformaat

De juryleden zijn niet van de minsten. Ze zijn allemaal lid van de meest prestigieuze Europese culinaire verenigingen, waaronder de Meesterkoks van België, de Maîtres Cuisiniers de France, de Académie Culinaire de France, de Academy of Culinary Arts, Euro-Toques, de Federazione Italiana Cuochi, de Jeunes Restaurateurs d’Europe, de Asociaciones de Cocineros de España, het Verband der Köche Deutschlands en – voor de beoordeling van de dranken – de Internationale vereniging van Sommeliers A.S.I.


Het International Taste & Quality Institute werd in 2004 opgericht door twee Belgen, Louis Frère en Christian De Bauw, maar heeft zowel qua deelnemende producten en bedrijven als qua juryleden resoluut voor een internationale aanpak gekozen. Niet alleen voor de uitstraling, maar ook om de smaakproeven zo objectief mogelijk te laten verlopen. Het hoge aantal proevers, afkomstig uit 13 verschillende landen, countert subjectieve beoordelingen. Bovendien zijn de chefs en sommeliers echte allrounders die gepassioneerd zijn door smaken.


De officiële ceremonie met de prijsuitreiking gaat door op 26 mei eerstkomende in de Cercle Gaulois te Brussel. De lijst met alle winnaars – niet enkel de Belgische – vindt u op www.itqi.com.
 

Sinds 2004 brengt het International Taste & Quality Institute, kortweg iTQi, jaarlijks een zestigtal chefs en nog eens zoveel sommeliers samen. Die proeven zes dagen lang blind honderden producten uit alle uithoeken van de wereld en bekronen de lekkerste met een Superior Taste Award.

België boven!

De lichting 2011 was een Belgisch succes: van de 906 geproefde producten uit 58 landen vielen er liefst 110 van Belgische makelij in de prijzen. Enkel Japan deed nog beter met 121 gelauwerde producten.


Liefst 19 van de 110 bekroonde “Belgen” kregen de hoogste quotering – 3 sterren – wat betekent dat ze meer dan 90% kregen van de professionele jury. Nog eens 62 producten van bij ons kregen 2 sterren, 29 andere één ster.


De gelauwerde producten worden vervaardigd door alles samen 22 bedrijven van bij ons: Alpro Soya, Belovo Flanders, Bongrain, Carrefour, Chocolaterie Guylian, Chaudfontaine, Colruyt, Duc d'O Chocolaterie, Duvel Moortgat, Haacht Brouwerij, Het Anker, John Martin, Kathy Chocolaterie, L&L Plaquette, La William, Mixed Ape Drinks, Nectar & C°, Noyen, The Owl Distillery, Spadel, Vamix en Van Hoe Products.

Belgisch initiatief van wereldformaat

De juryleden zijn niet van de minsten. Ze zijn allemaal lid van de meest prestigieuze Europese culinaire verenigingen, waaronder de Meesterkoks van België, de Maîtres Cuisiniers de France, de Académie Culinaire de France, de Academy of Culinary Arts, Euro-Toques, de Federazione Italiana Cuochi, de Jeunes Restaurateurs d’Europe, de Asociaciones de Cocineros de España, het Verband der Köche Deutschlands en – voor de beoordeling van de dranken – de Internationale vereniging van Sommeliers A.S.I.


Het International Taste & Quality Institute werd in 2004 opgericht door twee Belgen, Louis Frère en Christian De Bauw, maar heeft zowel qua deelnemende producten en bedrijven als qua juryleden resoluut voor een internationale aanpak gekozen. Niet alleen voor de uitstraling, maar ook om de smaakproeven zo objectief mogelijk te laten verlopen. Het hoge aantal proevers, afkomstig uit 13 verschillende landen, countert subjectieve beoordelingen. Bovendien zijn de chefs en sommeliers echte allrounders die gepassioneerd zijn door smaken.


De officiële ceremonie met de prijsuitreiking gaat door op 26 mei eerstkomende in de Cercle Gaulois te Brussel. De lijst met alle winnaars – niet enkel de Belgische – vindt u op www.itqi.com.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap

26/04/2018

De suikerproducent speelt met een nieuw merk in op de toenemende diversiteit in de samenleving. Shukr wordt in eerste instantie gelanceerd in het gespecialiseerde kanaal van de etnische winkels. Mogelijk volgen supermarkten later.

Carrefour en Système U onderhandelen over samenwerking

25/04/2018

Carrefour en Système U bespreken de mogelijkheid een alliantie te sluiten, die beide bedrijven de komende vijf jaar betere aankoopprijzen bij producenten moet opleveren. Système U werkt nochtans al lang samen met Carrefour-concurrent Auchan.

“Duurdere chocolade mag geen taboe zijn”

25/04/2018

De verkoop van fairtradeproducten in ons land blijft stijgen, vooral voor chocolade. Dat is ook nodig, want die sector staat voor grote uitdagingen. “Chocolade zal niet verdwijnen, maar de cacaoprijs moet hoger.”

Becel komt (een beetje) in Belgische handen

25/04/2018

Ook de Belgische Frère-familie krijgt nu een vinger in de pap bij Flora Food Group (FFG), de margarinedivisie die Unilever verkoopt aan het Amerikaanse KKR. De GBL-holding injecteert een kwart miljard euro en verwerft zo een aandeel van 3,7%.

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

25/04/2018

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.

Carrefour België rondt kaap van 300 Express-winkels

24/04/2018

Morgenavond opent Carrefour zijn 300ste Express-winkel in België, nummer 92 alweer in de Brusselse regio. Dat is een belangrijke mijlpaal voor de winkelketen, die in de nieuwe Express ook zijn herwerkt winkelconcept voor doorgaande klanten lanceert.