België blijft grootste Europese bierexporteur

België blijft grootste Europese bierexporteur

Van de 18,75 miljoen hectoliter bier die vorig jaar in België werd geproduceerd, werd 62% uitgevoerd. Daarmee kroont ons land zich alweer tot exportkampioen, zegt sectororganisatie Brewers of Europe.

Duitsland absolute koning

België voert een groter deel uit van zijn productie dan landen als Nederland (61%) en Denemarken (48%). In absolute cijfers gaat de palm wel naar Duitsland, dat 15,7 miljoen liter in het buitenland afzet. Daarna volgen Nederland (14,7 miljoen hl) en België (11,7 miljoen hl).

 

Global genomen is Europa een bierexporteur: tegen 390 miljoen hl productie stond 357 miljoen hl aan consumptie. Binnen Europa zijn Luxemburg, Estland, Frankrijk, Italië en Malta relatief gezien de grootste invoerders van bier. Europa telt zo'n 4.500 bierproducenten, waarvan er een duizendtal op zeer kleine schaal werken. Opmerkelijk is dat in Europa vorig jaar opnieuw 2% meer bier werd geproduceerd, na jaren van daling.

 

De totale omzet van de sector werd op 111 miljard euro berekend, terwijl de biersector in Europa ook zorgt voor 2 miljoen jobs, waarvan de helft in de horeca. "Voor elke job in een brouwerij is er een in de landbouw, een in verpakking en logistiek, een in marketing, een in retail en elf in de hospitality sector", zegt voorzitter Demetrio Carceller van The Brewers of Europe.

 

De productie en verkoop van bier leverde de Europese overheden vorig jaar 53 miljard euro aan belastinginkomsten op, zo blijkt uit "The Contribution made by Beer to the European Economy", een rapport van EY in opdracht van The Brewers of Europe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top