België blijft grootste Europese bierexporteur | RetailDetail

België blijft grootste Europese bierexporteur

België blijft grootste Europese bierexporteur

Van de 18,75 miljoen hectoliter bier die vorig jaar in België werd geproduceerd, werd 62% uitgevoerd. Daarmee kroont ons land zich alweer tot exportkampioen, zegt sectororganisatie Brewers of Europe.

Duitsland absolute koning

België voert een groter deel uit van zijn productie dan landen als Nederland (61%) en Denemarken (48%). In absolute cijfers gaat de palm wel naar Duitsland, dat 15,7 miljoen liter in het buitenland afzet. Daarna volgen Nederland (14,7 miljoen hl) en België (11,7 miljoen hl).

 

Global genomen is Europa een bierexporteur: tegen 390 miljoen hl productie stond 357 miljoen hl aan consumptie. Binnen Europa zijn Luxemburg, Estland, Frankrijk, Italië en Malta relatief gezien de grootste invoerders van bier. Europa telt zo'n 4.500 bierproducenten, waarvan er een duizendtal op zeer kleine schaal werken. Opmerkelijk is dat in Europa vorig jaar opnieuw 2% meer bier werd geproduceerd, na jaren van daling.

 

De totale omzet van de sector werd op 111 miljard euro berekend, terwijl de biersector in Europa ook zorgt voor 2 miljoen jobs, waarvan de helft in de horeca. "Voor elke job in een brouwerij is er een in de landbouw, een in verpakking en logistiek, een in marketing, een in retail en elf in de hospitality sector", zegt voorzitter Demetrio Carceller van The Brewers of Europe.

 

De productie en verkoop van bier leverde de Europese overheden vorig jaar 53 miljard euro aan belastinginkomsten op, zo blijkt uit "The Contribution made by Beer to the European Economy", een rapport van EY in opdracht van The Brewers of Europe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.