België blijft probleemkind voor Ahold Delhaize

België blijft probleemkind voor Ahold Delhaize

De fusiegroep Ahold Delhaize heeft in het eerste kwartaal van 2017 behoorlijke resultaten geboekt. Nederland toont sterke cijfers, maar in België blijven vooral de prestaties van de geïntegreerde winkels zorgwekkend.

Gemengd beeld

De kwartaalomzet ging met 3% omhoog naar 15,8 miljard euro, de bedrijfswinst (EBIT) klom met 8,1% tot 604 miljoen euro. Dit kwartaal werd er immers al voor 56 miljoen euro aan synergiën behaald. Het doel van Ahold Delhaize is om dit jaar zo 220 miljoen euro te besparen, tegen 2019 moet dat bedrag oplopen tot 500 miljoen euro.

 

In de Verenigde Staten weet de groep goed stand te houden ondanks hevige concurrentie en dalende prijzen. Er woedt immers een moordende prijzenslag tussen Walmart en Amazon, terwijl Lidl van start gaat in het marktgebied van Ahold Delhaize. Toch lijkt de synergie tussen Ahold USA en Delhaize America haar eerste vruchten al af te werpen.

 

In Europa is het beeld gemengd. Nederland presteert uitstekend met een omzetgroei van 3,9% tot 3,3 miljard euro en een stijgende operationele marge (van 4,7% naar 5%). Zowel Albert Heijn als bol.com hebben de wind mee. Anders is het gesteld in België, waar de omzet met 1,1% daalde tot 1,18 miljard euro en de bedrijfswinst met 6,7% daalde tot 28 miljoen euro. De operationele marge bedraagt 2,4%, wat vooral te wijten is aan achterblijvende prestaties van de eigen filialen van de retailer. De zelfstandige ondernemers (goed voor meer dan de helft van de Belgische omzet) deden het beter.

 

Om dat probleem aan te pakken, wil de groep in België meer dan 120 winkels verbouwen en moderniseren. Daarbij gaat het over een twintigal eigen winkels, maar ook over een honderdtal franchisewinkels. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top