België blijft probleemkind voor Ahold Delhaize

België blijft probleemkind voor Ahold Delhaize

De fusiegroep Ahold Delhaize heeft in het eerste kwartaal van 2017 behoorlijke resultaten geboekt. Nederland toont sterke cijfers, maar in België blijven vooral de prestaties van de geïntegreerde winkels zorgwekkend.

Gemengd beeld

De kwartaalomzet ging met 3% omhoog naar 15,8 miljard euro, de bedrijfswinst (EBIT) klom met 8,1% tot 604 miljoen euro. Dit kwartaal werd er immers al voor 56 miljoen euro aan synergiën behaald. Het doel van Ahold Delhaize is om dit jaar zo 220 miljoen euro te besparen, tegen 2019 moet dat bedrag oplopen tot 500 miljoen euro.

 

In de Verenigde Staten weet de groep goed stand te houden ondanks hevige concurrentie en dalende prijzen. Er woedt immers een moordende prijzenslag tussen Walmart en Amazon, terwijl Lidl van start gaat in het marktgebied van Ahold Delhaize. Toch lijkt de synergie tussen Ahold USA en Delhaize America haar eerste vruchten al af te werpen.

 

In Europa is het beeld gemengd. Nederland presteert uitstekend met een omzetgroei van 3,9% tot 3,3 miljard euro en een stijgende operationele marge (van 4,7% naar 5%). Zowel Albert Heijn als bol.com hebben de wind mee. Anders is het gesteld in België, waar de omzet met 1,1% daalde tot 1,18 miljard euro en de bedrijfswinst met 6,7% daalde tot 28 miljoen euro. De operationele marge bedraagt 2,4%, wat vooral te wijten is aan achterblijvende prestaties van de eigen filialen van de retailer. De zelfstandige ondernemers (goed voor meer dan de helft van de Belgische omzet) deden het beter.

 

Om dat probleem aan te pakken, wil de groep in België meer dan 120 winkels verbouwen en moderniseren. Daarbij gaat het over een twintigal eigen winkels, maar ook over een honderdtal franchisewinkels. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hema wil stappen ondernemen tegen Hema van Alibaba

24/07/2017

De Nederlandse warenhuisketen Hema bekijkt of het iets kan doen aan de supermarktketen Hema die in China wordt uitgebaat door retailreus Alibaba. Die keten heeft ondertussen al dertien vestigingen.

Managementwissel bij Savencia Benelux

24/07/2017

Algemeen directeur Toni Di Renzo verlaat Savencia om een eigen onderneming op te richten. Hij wordt opgevolgd door Nicolas Gruener. 

Delhaize zet expansie verder

24/07/2017

De supermarktketen opende dit jaar al 13 winkels en plant nog eens 16 openingen in de tweede jaarhelft. Bovendien worden in totaal wel 120 winkels in een nieuw jasje gestoken. 

AB InBev neemt producent energiedrankjes over

24/07/2017

AB InBev heeft met Hiball een producent van energiedrankjes overgenomen. Hiball is een kleine speler in de markt die biologische energiedrankjes maakt. Daarnaast heeft het bedrijf nog een eigen merk van bruiswaters en frisdrank.

Nieuwe app Albert Heijn geeft meer info over producten

24/07/2017

De AH Productscanner, een nieuwe app van Albert Heijn, maakt het voor klanten mogelijk om door middel van augmented reality extra informatie te krijgen over producten, zoals ingrediënten, voedingswaarden, recepten en herkomst.

Lidl neemt in Turnhout intrek in voormalige Albert Heijn

24/07/2017

Op 26 juli opent in Turnhout een nieuwe vestiging van supermarktketen Lidl. Die neemt daar de intrek in een voormalig pand van Albert Heijn. In september en oktober gebeurt hetzelfde in Oudenaarde en Leuven.

Back to top