België blijft probleemkind voor Ahold Delhaize

België blijft probleemkind voor Ahold Delhaize

De fusiegroep Ahold Delhaize heeft in het eerste kwartaal van 2017 behoorlijke resultaten geboekt. Nederland toont sterke cijfers, maar in België blijven vooral de prestaties van de geïntegreerde winkels zorgwekkend.

Gemengd beeld

De kwartaalomzet ging met 3% omhoog naar 15,8 miljard euro, de bedrijfswinst (EBIT) klom met 8,1% tot 604 miljoen euro. Dit kwartaal werd er immers al voor 56 miljoen euro aan synergiën behaald. Het doel van Ahold Delhaize is om dit jaar zo 220 miljoen euro te besparen, tegen 2019 moet dat bedrag oplopen tot 500 miljoen euro.

 

In de Verenigde Staten weet de groep goed stand te houden ondanks hevige concurrentie en dalende prijzen. Er woedt immers een moordende prijzenslag tussen Walmart en Amazon, terwijl Lidl van start gaat in het marktgebied van Ahold Delhaize. Toch lijkt de synergie tussen Ahold USA en Delhaize America haar eerste vruchten al af te werpen.

 

In Europa is het beeld gemengd. Nederland presteert uitstekend met een omzetgroei van 3,9% tot 3,3 miljard euro en een stijgende operationele marge (van 4,7% naar 5%). Zowel Albert Heijn als bol.com hebben de wind mee. Anders is het gesteld in België, waar de omzet met 1,1% daalde tot 1,18 miljard euro en de bedrijfswinst met 6,7% daalde tot 28 miljoen euro. De operationele marge bedraagt 2,4%, wat vooral te wijten is aan achterblijvende prestaties van de eigen filialen van de retailer. De zelfstandige ondernemers (goed voor meer dan de helft van de Belgische omzet) deden het beter.

 

Om dat probleem aan te pakken, wil de groep in België meer dan 120 winkels verbouwen en moderniseren. Daarbij gaat het over een twintigal eigen winkels, maar ook over een honderdtal franchisewinkels. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top