België blijft probleemkind voor Ahold Delhaize

België blijft probleemkind voor Ahold Delhaize

De fusiegroep Ahold Delhaize heeft in het eerste kwartaal van 2017 behoorlijke resultaten geboekt. Nederland toont sterke cijfers, maar in België blijven vooral de prestaties van de geïntegreerde winkels zorgwekkend.

Gemengd beeld

De kwartaalomzet ging met 3% omhoog naar 15,8 miljard euro, de bedrijfswinst (EBIT) klom met 8,1% tot 604 miljoen euro. Dit kwartaal werd er immers al voor 56 miljoen euro aan synergiën behaald. Het doel van Ahold Delhaize is om dit jaar zo 220 miljoen euro te besparen, tegen 2019 moet dat bedrag oplopen tot 500 miljoen euro.

 

In de Verenigde Staten weet de groep goed stand te houden ondanks hevige concurrentie en dalende prijzen. Er woedt immers een moordende prijzenslag tussen Walmart en Amazon, terwijl Lidl van start gaat in het marktgebied van Ahold Delhaize. Toch lijkt de synergie tussen Ahold USA en Delhaize America haar eerste vruchten al af te werpen.

 

In Europa is het beeld gemengd. Nederland presteert uitstekend met een omzetgroei van 3,9% tot 3,3 miljard euro en een stijgende operationele marge (van 4,7% naar 5%). Zowel Albert Heijn als bol.com hebben de wind mee. Anders is het gesteld in België, waar de omzet met 1,1% daalde tot 1,18 miljard euro en de bedrijfswinst met 6,7% daalde tot 28 miljoen euro. De operationele marge bedraagt 2,4%, wat vooral te wijten is aan achterblijvende prestaties van de eigen filialen van de retailer. De zelfstandige ondernemers (goed voor meer dan de helft van de Belgische omzet) deden het beter.

 

Om dat probleem aan te pakken, wil de groep in België meer dan 120 winkels verbouwen en moderniseren. Daarbij gaat het over een twintigal eigen winkels, maar ook over een honderdtal franchisewinkels. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Foot Locker kent kleine omzetstijging bij start van boekjaar

23/05/2017

Schoenenketen Foot Locker heeft in het eerste kwartaal van 2017 een kleine omzetstijging gekend van 0,7%, naar 2 miljard dollar (1,8 miljard euro). De nettowinst daalde wel ten opzichte van een jaar eerder, van 191 naar 180 miljoen dollar (160 miljoen euro).

Lidl opent beachclub in Middelkerke

23/05/2017

Gedurende vier dagen laat Lidl de consumenten proeven van de zomer, in een pop-upwinkel aan het strand. Bovendien gaat de retailer nu ook van start op Instagram. 

Discount zet de toon in private label

23/05/2017

De 'emancipatie' van discountformules, in gang gezet door Lidl, heeft ook gevolgen voor de evolutie in private labelproducten. Van prijsbreker tot onderscheidend element in een formule die sterk leunt op eigen of fancy merken.

Lidl start webshop in China

22/05/2017

De Duitse supermarktketen Lidl heeft in China een eigen webshop opgericht. Net als vele andere Westerse bedrijven kiest het daarbij voor Tmall Global, het online platform van het Chinese Alibaba.

Mars investeert 34 miljoen in Uncle Ben’s rijstfabriek

19/05/2017

De Uncle Ben’s-rijstfabriek in Olen viert haar 40ste verjaardag. Eigenaar Mars kondigt een bijzonder ambitieus investeringsplan aan om innovatiekracht en duurzaamheid in de toekomst te verzekeren.

Zo vinden merken en foodbloggers elkaar

19/05/2017

FMCG-merken onderhouden graag relaties met creatieve foodbloggers, maar de samenwerking wordt wat minder vrijblijvend. Van een sympathieke hobby groeien sommige blogs uit tot een bron van inkomsten. Toch blijft passie de motor.

Back to top