België blijft 's werelds grootste exporteur diepgevroren aardappelproducten | RetailDetail

België blijft 's werelds grootste exporteur diepgevroren aardappelproducten

België blijft 's werelds grootste exporteur diepgevroren aardappelproducten

België was vorig jaar opnieuw de grootste uitvoerder van diepgevroren aardappelproducten. De aardappelindustrie in ons land verwerkte een recordhoeveelheid van 3,8 miljoen ton aardappelen, een stijging van 6,9% tegenover 2013.

Opportuniteiten in China

1,4 miljoen ton van die aardappelen werden verwerkt tot diepgevroren frieten, 455.000 ton tot andere producten zoals puree, chips en kroketten. De beroepsvereniging voor de Belgische aardappelsector, Belgapom, zegt dat er in de toekomst nog ruimte ligt voor groei: vooral in Azië zouden er nog opportuniteiten zijn. China wil zelf meer aardappelen gaan produceren, wat goed nieuws kan zijn voor de Belgische verwerkingsbedrijven.

 

Ook wil de vereniging ervoor zorgen dat het imago van de Belgische aardappel in het buitenland versterkt wordt. Er komt daarom onder andere een campagne in Engelstalige landen om 'french fries' bekend te maken onder de naam Belgian fries.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Back to top