België en Brazilië stuwen Carrefour naar omzetstijging

België en Brazilië stuwen Carrefour naar omzetstijging

De Franse distributieketen Carrefour zag in het eerste kwartaal zijn omzet met 1,3% stijgen tot 20,83 miljard euro. Vooral de Braziliaanse activiteiten stijgen met stip, maar in Europa is België het enige lichtpunt.

Europa blijft op de sukkel

In Frankrijk, dat nog altijd tekent voor dik 45% van de groepsomzet, daalde de omzet alweer met 0,7%. Toch is er ook daar een lichtpuntje voor de felgeplaagde distributeur: een status-quo op organische basis (-0,1%). 

 

De Franse supermarkten houden goed stand (status quo), maar de hypermarkten moeten alweer 2,1% prijsgeven op vergelijkbare basis. De gemakswinkels en andere formats van de groep doen het in het thuisland dan weer wél goed: +4,9% omzet (al blijft hun omzet - iets meer dan 1 miljard euro - beperkt in vergelijking met de 5 miljard van de hypermarkten en de 3,17 miljard van de supermarkten).

 

In de rest van Europa boerde de groep onder leiding van George Plassat 2,6% achteruit: een flinke daling is er in Spanje (-5,1%) en Italië (-5,7%). België tekent dan weer voor een flinke groei (+3,6%), maar dat land is te klein om de Europese resultaten alsnog ietwat glans te geven.

 

Viva Brazil!

Dat Carrefour het voorbije kwartaal dan toch met groei afsluit, komt zo goed als volledig op het conto van Latijns-Amerika (+14%). In Brazilië groeide de omzet organisch met 13,3% en in Argentinië met 16,5%, al speelt de muntontwaarding van de Braziliaanse real en de Argentijnse peso de groep dan weer parten. 

 

In China tot slot steeg de omzet met 2,4% dankzij expansie (op vergelijkbare basis was er wel een daling van 2,3%). 

 

Meer dan 10.000 winkels

De groep uit Boulogne-Billancourt meldt voorts 144 nieuwe winkelopeningen het voorbije kwartaal, vooral in Latijns-Amerika en Europa buiten Frankrijk. Tegelijk sloot Carrefour ook 102 winkels, het gros daarvan in Europa buiten Frankrijk.

 

Met netto 42 winkels extra heeft de groep de kaap van de 10.000 vestigingen gerond (waarvan 4.732 in Frankrijk en 4.038 in de rest van Europa). Alle winkels samen zijn goed voor een totale verkoopoppervlakte van net geen 16 miljoen m².

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top