België en Brazilië stuwen Carrefour naar omzetstijging | RetailDetail

België en Brazilië stuwen Carrefour naar omzetstijging

België en Brazilië stuwen Carrefour naar omzetstijging

De Franse distributieketen Carrefour zag in het eerste kwartaal zijn omzet met 1,3% stijgen tot 20,83 miljard euro. Vooral de Braziliaanse activiteiten stijgen met stip, maar in Europa is België het enige lichtpunt.

Europa blijft op de sukkel

In Frankrijk, dat nog altijd tekent voor dik 45% van de groepsomzet, daalde de omzet alweer met 0,7%. Toch is er ook daar een lichtpuntje voor de felgeplaagde distributeur: een status-quo op organische basis (-0,1%). 

 

De Franse supermarkten houden goed stand (status quo), maar de hypermarkten moeten alweer 2,1% prijsgeven op vergelijkbare basis. De gemakswinkels en andere formats van de groep doen het in het thuisland dan weer wél goed: +4,9% omzet (al blijft hun omzet - iets meer dan 1 miljard euro - beperkt in vergelijking met de 5 miljard van de hypermarkten en de 3,17 miljard van de supermarkten).

 

In de rest van Europa boerde de groep onder leiding van George Plassat 2,6% achteruit: een flinke daling is er in Spanje (-5,1%) en Italië (-5,7%). België tekent dan weer voor een flinke groei (+3,6%), maar dat land is te klein om de Europese resultaten alsnog ietwat glans te geven.

 

Viva Brazil!

Dat Carrefour het voorbije kwartaal dan toch met groei afsluit, komt zo goed als volledig op het conto van Latijns-Amerika (+14%). In Brazilië groeide de omzet organisch met 13,3% en in Argentinië met 16,5%, al speelt de muntontwaarding van de Braziliaanse real en de Argentijnse peso de groep dan weer parten. 

 

In China tot slot steeg de omzet met 2,4% dankzij expansie (op vergelijkbare basis was er wel een daling van 2,3%). 

 

Meer dan 10.000 winkels

De groep uit Boulogne-Billancourt meldt voorts 144 nieuwe winkelopeningen het voorbije kwartaal, vooral in Latijns-Amerika en Europa buiten Frankrijk. Tegelijk sloot Carrefour ook 102 winkels, het gros daarvan in Europa buiten Frankrijk.

 

Met netto 42 winkels extra heeft de groep de kaap van de 10.000 vestigingen gerond (waarvan 4.732 in Frankrijk en 4.038 in de rest van Europa). Alle winkels samen zijn goed voor een totale verkoopoppervlakte van net geen 16 miljoen m².

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.