België en Brazilië stuwen Carrefour naar omzetstijging

België en Brazilië stuwen Carrefour naar omzetstijging

De Franse distributieketen Carrefour zag in het eerste kwartaal zijn omzet met 1,3% stijgen tot 20,83 miljard euro. Vooral de Braziliaanse activiteiten stijgen met stip, maar in Europa is België het enige lichtpunt.

Europa blijft op de sukkel

In Frankrijk, dat nog altijd tekent voor dik 45% van de groepsomzet, daalde de omzet alweer met 0,7%. Toch is er ook daar een lichtpuntje voor de felgeplaagde distributeur: een status-quo op organische basis (-0,1%). 

 

De Franse supermarkten houden goed stand (status quo), maar de hypermarkten moeten alweer 2,1% prijsgeven op vergelijkbare basis. De gemakswinkels en andere formats van de groep doen het in het thuisland dan weer wél goed: +4,9% omzet (al blijft hun omzet - iets meer dan 1 miljard euro - beperkt in vergelijking met de 5 miljard van de hypermarkten en de 3,17 miljard van de supermarkten).

 

In de rest van Europa boerde de groep onder leiding van George Plassat 2,6% achteruit: een flinke daling is er in Spanje (-5,1%) en Italië (-5,7%). België tekent dan weer voor een flinke groei (+3,6%), maar dat land is te klein om de Europese resultaten alsnog ietwat glans te geven.

 

Viva Brazil!

Dat Carrefour het voorbije kwartaal dan toch met groei afsluit, komt zo goed als volledig op het conto van Latijns-Amerika (+14%). In Brazilië groeide de omzet organisch met 13,3% en in Argentinië met 16,5%, al speelt de muntontwaarding van de Braziliaanse real en de Argentijnse peso de groep dan weer parten. 

 

In China tot slot steeg de omzet met 2,4% dankzij expansie (op vergelijkbare basis was er wel een daling van 2,3%). 

 

Meer dan 10.000 winkels

De groep uit Boulogne-Billancourt meldt voorts 144 nieuwe winkelopeningen het voorbije kwartaal, vooral in Latijns-Amerika en Europa buiten Frankrijk. Tegelijk sloot Carrefour ook 102 winkels, het gros daarvan in Europa buiten Frankrijk.

 

Met netto 42 winkels extra heeft de groep de kaap van de 10.000 vestigingen gerond (waarvan 4.732 in Frankrijk en 4.038 in de rest van Europa). Alle winkels samen zijn goed voor een totale verkoopoppervlakte van net geen 16 miljoen m².

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top