België en Brazilië stuwen Carrefour naar omzetstijging | RetailDetail

België en Brazilië stuwen Carrefour naar omzetstijging

België en Brazilië stuwen Carrefour naar omzetstijging

De Franse distributieketen Carrefour zag in het eerste kwartaal zijn omzet met 1,3% stijgen tot 20,83 miljard euro. Vooral de Braziliaanse activiteiten stijgen met stip, maar in Europa is België het enige lichtpunt.

Europa blijft op de sukkel

In Frankrijk, dat nog altijd tekent voor dik 45% van de groepsomzet, daalde de omzet alweer met 0,7%. Toch is er ook daar een lichtpuntje voor de felgeplaagde distributeur: een status-quo op organische basis (-0,1%). 

 

De Franse supermarkten houden goed stand (status quo), maar de hypermarkten moeten alweer 2,1% prijsgeven op vergelijkbare basis. De gemakswinkels en andere formats van de groep doen het in het thuisland dan weer wél goed: +4,9% omzet (al blijft hun omzet - iets meer dan 1 miljard euro - beperkt in vergelijking met de 5 miljard van de hypermarkten en de 3,17 miljard van de supermarkten).

 

In de rest van Europa boerde de groep onder leiding van George Plassat 2,6% achteruit: een flinke daling is er in Spanje (-5,1%) en Italië (-5,7%). België tekent dan weer voor een flinke groei (+3,6%), maar dat land is te klein om de Europese resultaten alsnog ietwat glans te geven.

 

Viva Brazil!

Dat Carrefour het voorbije kwartaal dan toch met groei afsluit, komt zo goed als volledig op het conto van Latijns-Amerika (+14%). In Brazilië groeide de omzet organisch met 13,3% en in Argentinië met 16,5%, al speelt de muntontwaarding van de Braziliaanse real en de Argentijnse peso de groep dan weer parten. 

 

In China tot slot steeg de omzet met 2,4% dankzij expansie (op vergelijkbare basis was er wel een daling van 2,3%). 

 

Meer dan 10.000 winkels

De groep uit Boulogne-Billancourt meldt voorts 144 nieuwe winkelopeningen het voorbije kwartaal, vooral in Latijns-Amerika en Europa buiten Frankrijk. Tegelijk sloot Carrefour ook 102 winkels, het gros daarvan in Europa buiten Frankrijk.

 

Met netto 42 winkels extra heeft de groep de kaap van de 10.000 vestigingen gerond (waarvan 4.732 in Frankrijk en 4.038 in de rest van Europa). Alle winkels samen zijn goed voor een totale verkoopoppervlakte van net geen 16 miljoen m².

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.