België is "Europees kampioen productie diepvriesgroenten"

België is "Europees kampioen productie diepvriesgroenten"

Ruim een kwart van alle diepgevroren groenten in Europa wordt in ons land geproduceerd. Daarmee is ons land "Europees kampioen", al groeit de concurrentie snel, met name uit Spanje en Polen.

Koploper in Europa

Met een aandeel van 27,6% is ons land absolute koploper in de Europese productie van diepvriesgroenten. Dat meldt Proeftuinnieuws, het vakblad voor de groente- en aardbeienteler. De productie steeg in 2011 in ons land tot 885.100 ton, daarna volgen Spanje (490.000 ton), Polen (435.000 ton) en Frankrijk (430.000 ton).

 

Terwijl de productie van diepvriesgroenten in heel Europa met zo'n 10% steeg, bedroeg de groei in ons land 16%. Enkel Spanje doet nóg beter: daar werd 20% meer diepgevroren groenten geproduceerd.  Aangezien de binnenlandse markt voor diepvriesgroenten heel bescheiden van omvang is (3,7 kg/persoon/jaar), is de Belgische diepvriesindustrie voor haar afzet echt aangewezen op het buitenland.

 

Toch voert ons land ook diepvriesgroenten in: volgens Proeftuinnieuws is die import na twee jaar van daling in 2011 zelfs weer met 20% toegenomen. Zo importeren Belgische producenten niet alleen om hun assortiment te verbreden, maar ook om schaarste of prijsschommelingen op te vangen. Niettemin was het Belgische exportoverschot in 2011 (738.000 ton) het op twee na hoogste sinds 1990 en blijft het veruit het grootste binnen Europa.

 

Veelal familiebedrijven

De Belgische producenten van diepgevroren groenten zijn veelal familiebedrijven, zo meldt het vakblad nog. Daarvan is Ardo (Ardovries in Ardooie en Hesbayefrost in Geer) de grootste.

 

Daarnaast zijn er nog acht andere ondernemingen die in 2011 met 2.259 werknemers groenten verwerkten. Die werden geteeld op 55.000 hectare velden, waarvan 37.000 hectare in eigen land.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top