België is "Europees kampioen productie diepvriesgroenten"

België is "Europees kampioen productie diepvriesgroenten"

Ruim een kwart van alle diepgevroren groenten in Europa wordt in ons land geproduceerd. Daarmee is ons land "Europees kampioen", al groeit de concurrentie snel, met name uit Spanje en Polen.

Koploper in Europa

Met een aandeel van 27,6% is ons land absolute koploper in de Europese productie van diepvriesgroenten. Dat meldt Proeftuinnieuws, het vakblad voor de groente- en aardbeienteler. De productie steeg in 2011 in ons land tot 885.100 ton, daarna volgen Spanje (490.000 ton), Polen (435.000 ton) en Frankrijk (430.000 ton).

 

Terwijl de productie van diepvriesgroenten in heel Europa met zo'n 10% steeg, bedroeg de groei in ons land 16%. Enkel Spanje doet nóg beter: daar werd 20% meer diepgevroren groenten geproduceerd.  Aangezien de binnenlandse markt voor diepvriesgroenten heel bescheiden van omvang is (3,7 kg/persoon/jaar), is de Belgische diepvriesindustrie voor haar afzet echt aangewezen op het buitenland.

 

Toch voert ons land ook diepvriesgroenten in: volgens Proeftuinnieuws is die import na twee jaar van daling in 2011 zelfs weer met 20% toegenomen. Zo importeren Belgische producenten niet alleen om hun assortiment te verbreden, maar ook om schaarste of prijsschommelingen op te vangen. Niettemin was het Belgische exportoverschot in 2011 (738.000 ton) het op twee na hoogste sinds 1990 en blijft het veruit het grootste binnen Europa.

 

Veelal familiebedrijven

De Belgische producenten van diepgevroren groenten zijn veelal familiebedrijven, zo meldt het vakblad nog. Daarvan is Ardo (Ardovries in Ardooie en Hesbayefrost in Geer) de grootste.

 

Daarnaast zijn er nog acht andere ondernemingen die in 2011 met 2.259 werknemers groenten verwerkten. Die werden geteeld op 55.000 hectare velden, waarvan 37.000 hectare in eigen land.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

Filet Pur: Groot misbaar in het abattoir

15/09/2017

Iemand nog een stukje tournedos? Of toch liever een geraspte wortel? De vleessector maakte alweer geen al te beste beurt afgelopen week, en dat is RetailDetail Food niet ontgaan, zoals blijkt uit dit onmisbare overzicht van de FMCG-actualiteit.

Back to top