België is "Europees kampioen productie diepvriesgroenten" | RetailDetail

België is "Europees kampioen productie diepvriesgroenten"

België is "Europees kampioen productie diepvriesgroenten"

Ruim een kwart van alle diepgevroren groenten in Europa wordt in ons land geproduceerd. Daarmee is ons land "Europees kampioen", al groeit de concurrentie snel, met name uit Spanje en Polen.

Koploper in Europa

Met een aandeel van 27,6% is ons land absolute koploper in de Europese productie van diepvriesgroenten. Dat meldt Proeftuinnieuws, het vakblad voor de groente- en aardbeienteler. De productie steeg in 2011 in ons land tot 885.100 ton, daarna volgen Spanje (490.000 ton), Polen (435.000 ton) en Frankrijk (430.000 ton).

 

Terwijl de productie van diepvriesgroenten in heel Europa met zo'n 10% steeg, bedroeg de groei in ons land 16%. Enkel Spanje doet nóg beter: daar werd 20% meer diepgevroren groenten geproduceerd.  Aangezien de binnenlandse markt voor diepvriesgroenten heel bescheiden van omvang is (3,7 kg/persoon/jaar), is de Belgische diepvriesindustrie voor haar afzet echt aangewezen op het buitenland.

 

Toch voert ons land ook diepvriesgroenten in: volgens Proeftuinnieuws is die import na twee jaar van daling in 2011 zelfs weer met 20% toegenomen. Zo importeren Belgische producenten niet alleen om hun assortiment te verbreden, maar ook om schaarste of prijsschommelingen op te vangen. Niettemin was het Belgische exportoverschot in 2011 (738.000 ton) het op twee na hoogste sinds 1990 en blijft het veruit het grootste binnen Europa.

 

Veelal familiebedrijven

De Belgische producenten van diepgevroren groenten zijn veelal familiebedrijven, zo meldt het vakblad nog. Daarvan is Ardo (Ardovries in Ardooie en Hesbayefrost in Geer) de grootste.

 

Daarnaast zijn er nog acht andere ondernemingen die in 2011 met 2.259 werknemers groenten verwerkten. Die werden geteeld op 55.000 hectare velden, waarvan 37.000 hectare in eigen land.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.