België is "Europees kampioen productie diepvriesgroenten"

België is "Europees kampioen productie diepvriesgroenten"

Ruim een kwart van alle diepgevroren groenten in Europa wordt in ons land geproduceerd. Daarmee is ons land "Europees kampioen", al groeit de concurrentie snel, met name uit Spanje en Polen.

Koploper in Europa

Met een aandeel van 27,6% is ons land absolute koploper in de Europese productie van diepvriesgroenten. Dat meldt Proeftuinnieuws, het vakblad voor de groente- en aardbeienteler. De productie steeg in 2011 in ons land tot 885.100 ton, daarna volgen Spanje (490.000 ton), Polen (435.000 ton) en Frankrijk (430.000 ton).

 

Terwijl de productie van diepvriesgroenten in heel Europa met zo'n 10% steeg, bedroeg de groei in ons land 16%. Enkel Spanje doet nóg beter: daar werd 20% meer diepgevroren groenten geproduceerd.  Aangezien de binnenlandse markt voor diepvriesgroenten heel bescheiden van omvang is (3,7 kg/persoon/jaar), is de Belgische diepvriesindustrie voor haar afzet echt aangewezen op het buitenland.

 

Toch voert ons land ook diepvriesgroenten in: volgens Proeftuinnieuws is die import na twee jaar van daling in 2011 zelfs weer met 20% toegenomen. Zo importeren Belgische producenten niet alleen om hun assortiment te verbreden, maar ook om schaarste of prijsschommelingen op te vangen. Niettemin was het Belgische exportoverschot in 2011 (738.000 ton) het op twee na hoogste sinds 1990 en blijft het veruit het grootste binnen Europa.

 

Veelal familiebedrijven

De Belgische producenten van diepgevroren groenten zijn veelal familiebedrijven, zo meldt het vakblad nog. Daarvan is Ardo (Ardovries in Ardooie en Hesbayefrost in Geer) de grootste.

 

Daarnaast zijn er nog acht andere ondernemingen die in 2011 met 2.259 werknemers groenten verwerkten. Die werden geteeld op 55.000 hectare velden, waarvan 37.000 hectare in eigen land.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top