België goed voor leeuwendeel groei Delhaize

België goed voor leeuwendeel groei Delhaize

Supermarktgroep Delhaize realiseerde in 2010 cijfers die zowel analisten als Delhaize zelf aangenaam verrasten. België blijft de voortrekker van de groep, met de grootste omzetstijging in zeven jaar tijd en een winststijging van ruim 25%, maar ook in de Verenigde Staten kon Delhaize zich sterk houden.


Delhaize behaalt winst in VS

In 2010 presteerde de volledige Delhaize Groep een nettowinst van 574 miljoen euro, goed voor een stijging van net geen 12% ten aanzien van 2009. De omzet zag Delhaize iets minder dan 5% toenemen tot 20,8 miljard euro.


Gezien de grootte van de Amerikaanse activiteiten van de grootdistributeur, zijn de geboekte resultaten in de Verenigde Staten doorslaggevend voor die resultaten. Ondanks de marktomstandigheden in de VS, die nog steeds erg moeilijk zijn, verkreeg Delhaize ook daar mooie cijfers. Dat is echter grotendeels te danken aan een gunstig wisselkoerseffect, want zonder het voordeel van die sterke dollar steeg de omzet in de VS 1%.


Oost west, thuis best

Thuismarkt België daarentegen was in 2010 de absolute sterkhouder. De doorgedreven lageprijzenacties van het enseigne wierpen duidelijk vruchten af. Supermarktgroep Delhaize slaagde erin de grootste omzetgroei in zeven jaar tijd te realiseren, met name een groei van 4%. In absolute cijfers verkocht Delhaize in België voor 4,8 miljard euro aan koopwaar.


Bovendien klokte de bedrijfswinst van de Belgische activiteiten af op 236 miljoen euro, een toename van 28% in vergelijking met het boekjaar daarvoor. Dat heeft het bedrijf volgens afgevaardigd bestuurder Pierre-Olivier Beckers te danken aan het New Game Plan dat in 2010 in werking is getreden. Dankzij het programma kan Delhaize genieten van een margeverbetering, lagere distributiekosten en betere leveranciersvoorwaarden.


Het afgelopen jaar opende Delhaize 68 nieuwe winkels wereldwijd, waarvan 13 in België. Onder meer met behulp daarvan won de supermarktketen 0,3% aan marktaandeel in zijn thuisland, dat was in 2010 26,3%.

Supermarktgroep Delhaize realiseerde in 2010 cijfers die zowel analisten als Delhaize zelf aangenaam verrasten. België blijft de voortrekker van de groep, met de grootste omzetstijging in zeven jaar tijd en een winststijging van ruim 25%, maar ook in de Verenigde Staten kon Delhaize zich sterk houden.


Delhaize behaalt winst in VS

In 2010 presteerde de volledige Delhaize Groep een nettowinst van 574 miljoen euro, goed voor een stijging van net geen 12% ten aanzien van 2009. De omzet zag Delhaize iets minder dan 5% toenemen tot 20,8 miljard euro.


Gezien de grootte van de Amerikaanse activiteiten van de grootdistributeur, zijn de geboekte resultaten in de Verenigde Staten doorslaggevend voor die resultaten. Ondanks de marktomstandigheden in de VS, die nog steeds erg moeilijk zijn, verkreeg Delhaize ook daar mooie cijfers. Dat is echter grotendeels te danken aan een gunstig wisselkoerseffect, want zonder het voordeel van die sterke dollar steeg de omzet in de VS 1%.


Oost west, thuis best

Thuismarkt België daarentegen was in 2010 de absolute sterkhouder. De doorgedreven lageprijzenacties van het enseigne wierpen duidelijk vruchten af. Supermarktgroep Delhaize slaagde erin de grootste omzetgroei in zeven jaar tijd te realiseren, met name een groei van 4%. In absolute cijfers verkocht Delhaize in België voor 4,8 miljard euro aan koopwaar.


Bovendien klokte de bedrijfswinst van de Belgische activiteiten af op 236 miljoen euro, een toename van 28% in vergelijking met het boekjaar daarvoor. Dat heeft het bedrijf volgens afgevaardigd bestuurder Pierre-Olivier Beckers te danken aan het New Game Plan dat in 2010 in werking is getreden. Dankzij het programma kan Delhaize genieten van een margeverbetering, lagere distributiekosten en betere leveranciersvoorwaarden.


Het afgelopen jaar opende Delhaize 68 nieuwe winkels wereldwijd, waarvan 13 in België. Onder meer met behulp daarvan won de supermarktketen 0,3% aan marktaandeel in zijn thuisland, dat was in 2010 26,3%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

Back to top