België goed voor leeuwendeel groei Delhaize | RetailDetail

België goed voor leeuwendeel groei Delhaize

België goed voor leeuwendeel groei Delhaize

Supermarktgroep Delhaize realiseerde in 2010 cijfers die zowel analisten als Delhaize zelf aangenaam verrasten. België blijft de voortrekker van de groep, met de grootste omzetstijging in zeven jaar tijd en een winststijging van ruim 25%, maar ook in de Verenigde Staten kon Delhaize zich sterk houden.


Delhaize behaalt winst in VS

In 2010 presteerde de volledige Delhaize Groep een nettowinst van 574 miljoen euro, goed voor een stijging van net geen 12% ten aanzien van 2009. De omzet zag Delhaize iets minder dan 5% toenemen tot 20,8 miljard euro.


Gezien de grootte van de Amerikaanse activiteiten van de grootdistributeur, zijn de geboekte resultaten in de Verenigde Staten doorslaggevend voor die resultaten. Ondanks de marktomstandigheden in de VS, die nog steeds erg moeilijk zijn, verkreeg Delhaize ook daar mooie cijfers. Dat is echter grotendeels te danken aan een gunstig wisselkoerseffect, want zonder het voordeel van die sterke dollar steeg de omzet in de VS 1%.


Oost west, thuis best

Thuismarkt België daarentegen was in 2010 de absolute sterkhouder. De doorgedreven lageprijzenacties van het enseigne wierpen duidelijk vruchten af. Supermarktgroep Delhaize slaagde erin de grootste omzetgroei in zeven jaar tijd te realiseren, met name een groei van 4%. In absolute cijfers verkocht Delhaize in België voor 4,8 miljard euro aan koopwaar.


Bovendien klokte de bedrijfswinst van de Belgische activiteiten af op 236 miljoen euro, een toename van 28% in vergelijking met het boekjaar daarvoor. Dat heeft het bedrijf volgens afgevaardigd bestuurder Pierre-Olivier Beckers te danken aan het New Game Plan dat in 2010 in werking is getreden. Dankzij het programma kan Delhaize genieten van een margeverbetering, lagere distributiekosten en betere leveranciersvoorwaarden.


Het afgelopen jaar opende Delhaize 68 nieuwe winkels wereldwijd, waarvan 13 in België. Onder meer met behulp daarvan won de supermarktketen 0,3% aan marktaandeel in zijn thuisland, dat was in 2010 26,3%.

Supermarktgroep Delhaize realiseerde in 2010 cijfers die zowel analisten als Delhaize zelf aangenaam verrasten. België blijft de voortrekker van de groep, met de grootste omzetstijging in zeven jaar tijd en een winststijging van ruim 25%, maar ook in de Verenigde Staten kon Delhaize zich sterk houden.


Delhaize behaalt winst in VS

In 2010 presteerde de volledige Delhaize Groep een nettowinst van 574 miljoen euro, goed voor een stijging van net geen 12% ten aanzien van 2009. De omzet zag Delhaize iets minder dan 5% toenemen tot 20,8 miljard euro.


Gezien de grootte van de Amerikaanse activiteiten van de grootdistributeur, zijn de geboekte resultaten in de Verenigde Staten doorslaggevend voor die resultaten. Ondanks de marktomstandigheden in de VS, die nog steeds erg moeilijk zijn, verkreeg Delhaize ook daar mooie cijfers. Dat is echter grotendeels te danken aan een gunstig wisselkoerseffect, want zonder het voordeel van die sterke dollar steeg de omzet in de VS 1%.


Oost west, thuis best

Thuismarkt België daarentegen was in 2010 de absolute sterkhouder. De doorgedreven lageprijzenacties van het enseigne wierpen duidelijk vruchten af. Supermarktgroep Delhaize slaagde erin de grootste omzetgroei in zeven jaar tijd te realiseren, met name een groei van 4%. In absolute cijfers verkocht Delhaize in België voor 4,8 miljard euro aan koopwaar.


Bovendien klokte de bedrijfswinst van de Belgische activiteiten af op 236 miljoen euro, een toename van 28% in vergelijking met het boekjaar daarvoor. Dat heeft het bedrijf volgens afgevaardigd bestuurder Pierre-Olivier Beckers te danken aan het New Game Plan dat in 2010 in werking is getreden. Dankzij het programma kan Delhaize genieten van een margeverbetering, lagere distributiekosten en betere leveranciersvoorwaarden.


Het afgelopen jaar opende Delhaize 68 nieuwe winkels wereldwijd, waarvan 13 in België. Onder meer met behulp daarvan won de supermarktketen 0,3% aan marktaandeel in zijn thuisland, dat was in 2010 26,3%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.