België goed voor leeuwendeel groei Delhaize

België goed voor leeuwendeel groei Delhaize

Supermarktgroep Delhaize realiseerde in 2010 cijfers die zowel analisten als Delhaize zelf aangenaam verrasten. België blijft de voortrekker van de groep, met de grootste omzetstijging in zeven jaar tijd en een winststijging van ruim 25%, maar ook in de Verenigde Staten kon Delhaize zich sterk houden.


Delhaize behaalt winst in VS

In 2010 presteerde de volledige Delhaize Groep een nettowinst van 574 miljoen euro, goed voor een stijging van net geen 12% ten aanzien van 2009. De omzet zag Delhaize iets minder dan 5% toenemen tot 20,8 miljard euro.


Gezien de grootte van de Amerikaanse activiteiten van de grootdistributeur, zijn de geboekte resultaten in de Verenigde Staten doorslaggevend voor die resultaten. Ondanks de marktomstandigheden in de VS, die nog steeds erg moeilijk zijn, verkreeg Delhaize ook daar mooie cijfers. Dat is echter grotendeels te danken aan een gunstig wisselkoerseffect, want zonder het voordeel van die sterke dollar steeg de omzet in de VS 1%.


Oost west, thuis best

Thuismarkt België daarentegen was in 2010 de absolute sterkhouder. De doorgedreven lageprijzenacties van het enseigne wierpen duidelijk vruchten af. Supermarktgroep Delhaize slaagde erin de grootste omzetgroei in zeven jaar tijd te realiseren, met name een groei van 4%. In absolute cijfers verkocht Delhaize in België voor 4,8 miljard euro aan koopwaar.


Bovendien klokte de bedrijfswinst van de Belgische activiteiten af op 236 miljoen euro, een toename van 28% in vergelijking met het boekjaar daarvoor. Dat heeft het bedrijf volgens afgevaardigd bestuurder Pierre-Olivier Beckers te danken aan het New Game Plan dat in 2010 in werking is getreden. Dankzij het programma kan Delhaize genieten van een margeverbetering, lagere distributiekosten en betere leveranciersvoorwaarden.


Het afgelopen jaar opende Delhaize 68 nieuwe winkels wereldwijd, waarvan 13 in België. Onder meer met behulp daarvan won de supermarktketen 0,3% aan marktaandeel in zijn thuisland, dat was in 2010 26,3%.

Supermarktgroep Delhaize realiseerde in 2010 cijfers die zowel analisten als Delhaize zelf aangenaam verrasten. België blijft de voortrekker van de groep, met de grootste omzetstijging in zeven jaar tijd en een winststijging van ruim 25%, maar ook in de Verenigde Staten kon Delhaize zich sterk houden.


Delhaize behaalt winst in VS

In 2010 presteerde de volledige Delhaize Groep een nettowinst van 574 miljoen euro, goed voor een stijging van net geen 12% ten aanzien van 2009. De omzet zag Delhaize iets minder dan 5% toenemen tot 20,8 miljard euro.


Gezien de grootte van de Amerikaanse activiteiten van de grootdistributeur, zijn de geboekte resultaten in de Verenigde Staten doorslaggevend voor die resultaten. Ondanks de marktomstandigheden in de VS, die nog steeds erg moeilijk zijn, verkreeg Delhaize ook daar mooie cijfers. Dat is echter grotendeels te danken aan een gunstig wisselkoerseffect, want zonder het voordeel van die sterke dollar steeg de omzet in de VS 1%.


Oost west, thuis best

Thuismarkt België daarentegen was in 2010 de absolute sterkhouder. De doorgedreven lageprijzenacties van het enseigne wierpen duidelijk vruchten af. Supermarktgroep Delhaize slaagde erin de grootste omzetgroei in zeven jaar tijd te realiseren, met name een groei van 4%. In absolute cijfers verkocht Delhaize in België voor 4,8 miljard euro aan koopwaar.


Bovendien klokte de bedrijfswinst van de Belgische activiteiten af op 236 miljoen euro, een toename van 28% in vergelijking met het boekjaar daarvoor. Dat heeft het bedrijf volgens afgevaardigd bestuurder Pierre-Olivier Beckers te danken aan het New Game Plan dat in 2010 in werking is getreden. Dankzij het programma kan Delhaize genieten van een margeverbetering, lagere distributiekosten en betere leveranciersvoorwaarden.


Het afgelopen jaar opende Delhaize 68 nieuwe winkels wereldwijd, waarvan 13 in België. Onder meer met behulp daarvan won de supermarktketen 0,3% aan marktaandeel in zijn thuisland, dat was in 2010 26,3%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Opinie: Grotere zorgen om Colruyt dan om Ahold Delhaize

23/06/2017

Zowel Ahold Delhaize als Colruyt kregen ferme klappen op de beurs. Beleggers leken het vertrouwen in supermarktaandelen helemaal kwijt. Maar de ene retailer is de andere niet. Ahold Delhaize lijkt er bovenop te komen, Colruyt heeft zorgen. 

Kassaloze supermarkt Amazon nog altijd niet open

23/06/2017

Amazon Go, de kassaloze supermarkt van het internetbedrijf, is nog steeds niet geopend voor het grote publiek. Nu verlaat bovendien ook een van de directeuren die achter de winkel Amazon. 

Danone stroomlijnt Europese organisatie

23/06/2017

Zuivelproducent Danone optimaliseert haar Europese structuur: België, Nederland, Verenigd Koninkrijk en Ierland vormen voortaan één cluster. Kris Geeraert, general manager Benelux, verlaat het bedrijf. 

Filet Pur: Een bende incompetente kwasten

23/06/2017

Sinds vorige vrijdag is het helder: slechts één retailer op aarde weet waar de klepel hangt. De anderen modderen maar wat aan. Of ze nu Jef, Dick of Alexandre heten. Hier is alweer een frisse kijk op de week, door RetailDetail Food

Diageo koopt tequilamerk George Clooney voor 620 miljoen

22/06/2017

Het Britse drankenconcern Diageo legt 700 miljoen dollar, omgerekend ruim 620 miljoen euro, op tafel voor Casamigos. De uiteindelijke deal voor het premium tequilamerk van George Clooney kan zelfs oplopen tot één miljard dollar.

Geen bouwvergunning voor Lidl in Kalmthout

22/06/2017

Versdiscounter Lidl krijgt geen bouwvergunning voor een 2.375 m² grote winkel in Kalmthout. Problemen met de verkeersveiligheid en -doorstroming (en een administratieve fout van Lidl zelf) deden de distributeur de das om.

Back to top