België vormt - schaars - lichtpuntje voor Carrefour

België vormt - schaars - lichtpuntje voor Carrefour

Supermarktketen Carrefour heeft ontgoochelende winstcijfers voor de eerste jaarhelft bekendgemaakt. Het is de tweede winstwaarschuwing voor Carrefour dit jaar. De hete adem van ongeduldige aandeelhouders die Carrefour in zijn nek blijft voelen, drijft de spanning bij de Franse groep verder op.

Oost, West, thuis slechtst

Hoewel Carrefour pas volgende maand naar buiten met de definitieve boekresultaten van het eerste semester, verwittigt de Franse grootdistributeur nu al dat de operationele winst 23% lager zal liggen dan in dezelfde periode vorig jaar. De supermarktgroep verwacht een bedrijfsresultaat van €760 miljoen, ten opzichte van €989 miljoen in het eerste semester van 2010. Vooral thuismarkt Frankrijk (44% van de groepsomzet) is hier verantwoordelijk voor.

 

De totale omzet van Carrefour steeg in de eerste jaarhelft 2,7%, goed voor circa €44,6 miljard. « Maar mei en juni waren moeilijkere maanden,” aldus financieel directeur Pierre Bouchut. De omzet steeg in het tweede kwartaal inderdaad slechts 1,6%. “De gevolgen zullen we het hele jaar met ons mee moeten dragen.”

 

De grootdistributeur beseft ook dat het meer op prijs zal moeten spelen, wil het zijn positie op de thuismarkt opnieuw verstevigen. « Onze permanente prijzen zijn te hoog, » geeft CFO Pierre Bouchut toe.

Omzet stijgt in België

In België gedijt Carrefour gelukkig beter. Tijdens de eerste jaarhelft heeft de distributeur hier een omzet gerealiseerd van bijna €2,04 miljard. Dat betekent een stijging met 6,7 procent ten aanzien van het eerste semester van 2010. Het tweede kwartaal was goed voor een omzet van €1,05 miljard.

 

Al is de vergelijking niet helemaal correct, zoals Carrefour zelf toegeeft. De Franse supermarktgroep had in deze periode vorig jaar bijzonder sterk te lijden onder de toenmalige afslanking in ons land, met inbegrip van het sociale drama dat daarmee gepaard ging.

 

Bovendien is het totale marktaandeel van Carrefour in België gezakt naar 22,7%, wat de keten stevig vastpint op de derde plaats in het distributielandschap.

 

De herstructurering werpt desalniettemin zijn vruchten af. Dat valt vooral te merken aan het succes van de nieuwe hypermarktformule ‘Carrefour Planet’, die de Belgische hypermarkten tijdens het eerste semester van 2011 een omzetstijging van 10,1% bezorgde.

Carrefour Planet als reddingsboei

Het is dan ook Carrefour Planet die Lars Olofsson zijn hachje zal moeten redden. Want de verkoop van discountketen Dia was niet voldoende om de honger van de aandeelhouders te stillen. Belangrijke aandeelhouders als LVMH’s Bernard Arnault en Colony Capital blijven bij hun vraag ook de vastgoedpoot van de distributiegroep te verkopen. Maar vooral de mislukte poging om met de Braziliaanse supermarktketen Pão de Açúcar te fuseren, zorgt voor ontgoocheling en verbittering.
 

Supermarktketen Carrefour heeft ontgoochelende winstcijfers voor de eerste jaarhelft bekendgemaakt. Het is de tweede winstwaarschuwing voor Carrefour dit jaar. De hete adem van ongeduldige aandeelhouders die Carrefour in zijn nek blijft voelen, drijft de spanning bij de Franse groep verder op.

Oost, West, thuis slechtst

Hoewel Carrefour pas volgende maand naar buiten met de definitieve boekresultaten van het eerste semester, verwittigt de Franse grootdistributeur nu al dat de operationele winst 23% lager zal liggen dan in dezelfde periode vorig jaar. De supermarktgroep verwacht een bedrijfsresultaat van €760 miljoen, ten opzichte van €989 miljoen in het eerste semester van 2010. Vooral thuismarkt Frankrijk (44% van de groepsomzet) is hier verantwoordelijk voor.

 

De totale omzet van Carrefour steeg in de eerste jaarhelft 2,7%, goed voor circa €44,6 miljard. « Maar mei en juni waren moeilijkere maanden,” aldus financieel directeur Pierre Bouchut. De omzet steeg in het tweede kwartaal inderdaad slechts 1,6%. “De gevolgen zullen we het hele jaar met ons mee moeten dragen.”

 

De grootdistributeur beseft ook dat het meer op prijs zal moeten spelen, wil het zijn positie op de thuismarkt opnieuw verstevigen. « Onze permanente prijzen zijn te hoog, » geeft CFO Pierre Bouchut toe.

Omzet stijgt in België

In België gedijt Carrefour gelukkig beter. Tijdens de eerste jaarhelft heeft de distributeur hier een omzet gerealiseerd van bijna €2,04 miljard. Dat betekent een stijging met 6,7 procent ten aanzien van het eerste semester van 2010. Het tweede kwartaal was goed voor een omzet van €1,05 miljard.

 

Al is de vergelijking niet helemaal correct, zoals Carrefour zelf toegeeft. De Franse supermarktgroep had in deze periode vorig jaar bijzonder sterk te lijden onder de toenmalige afslanking in ons land, met inbegrip van het sociale drama dat daarmee gepaard ging.

 

Bovendien is het totale marktaandeel van Carrefour in België gezakt naar 22,7%, wat de keten stevig vastpint op de derde plaats in het distributielandschap.

 

De herstructurering werpt desalniettemin zijn vruchten af. Dat valt vooral te merken aan het succes van de nieuwe hypermarktformule ‘Carrefour Planet’, die de Belgische hypermarkten tijdens het eerste semester van 2011 een omzetstijging van 10,1% bezorgde.

Carrefour Planet als reddingsboei

Het is dan ook Carrefour Planet die Lars Olofsson zijn hachje zal moeten redden. Want de verkoop van discountketen Dia was niet voldoende om de honger van de aandeelhouders te stillen. Belangrijke aandeelhouders als LVMH’s Bernard Arnault en Colony Capital blijven bij hun vraag ook de vastgoedpoot van de distributiegroep te verkopen. Maar vooral de mislukte poging om met de Braziliaanse supermarktketen Pão de Açúcar te fuseren, zorgt voor ontgoocheling en verbittering.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top