België vormt - schaars - lichtpuntje voor Carrefour

België vormt - schaars - lichtpuntje voor Carrefour

Supermarktketen Carrefour heeft ontgoochelende winstcijfers voor de eerste jaarhelft bekendgemaakt. Het is de tweede winstwaarschuwing voor Carrefour dit jaar. De hete adem van ongeduldige aandeelhouders die Carrefour in zijn nek blijft voelen, drijft de spanning bij de Franse groep verder op.

Oost, West, thuis slechtst

Hoewel Carrefour pas volgende maand naar buiten met de definitieve boekresultaten van het eerste semester, verwittigt de Franse grootdistributeur nu al dat de operationele winst 23% lager zal liggen dan in dezelfde periode vorig jaar. De supermarktgroep verwacht een bedrijfsresultaat van €760 miljoen, ten opzichte van €989 miljoen in het eerste semester van 2010. Vooral thuismarkt Frankrijk (44% van de groepsomzet) is hier verantwoordelijk voor.

 

De totale omzet van Carrefour steeg in de eerste jaarhelft 2,7%, goed voor circa €44,6 miljard. « Maar mei en juni waren moeilijkere maanden,” aldus financieel directeur Pierre Bouchut. De omzet steeg in het tweede kwartaal inderdaad slechts 1,6%. “De gevolgen zullen we het hele jaar met ons mee moeten dragen.”

 

De grootdistributeur beseft ook dat het meer op prijs zal moeten spelen, wil het zijn positie op de thuismarkt opnieuw verstevigen. « Onze permanente prijzen zijn te hoog, » geeft CFO Pierre Bouchut toe.

Omzet stijgt in België

In België gedijt Carrefour gelukkig beter. Tijdens de eerste jaarhelft heeft de distributeur hier een omzet gerealiseerd van bijna €2,04 miljard. Dat betekent een stijging met 6,7 procent ten aanzien van het eerste semester van 2010. Het tweede kwartaal was goed voor een omzet van €1,05 miljard.

 

Al is de vergelijking niet helemaal correct, zoals Carrefour zelf toegeeft. De Franse supermarktgroep had in deze periode vorig jaar bijzonder sterk te lijden onder de toenmalige afslanking in ons land, met inbegrip van het sociale drama dat daarmee gepaard ging.

 

Bovendien is het totale marktaandeel van Carrefour in België gezakt naar 22,7%, wat de keten stevig vastpint op de derde plaats in het distributielandschap.

 

De herstructurering werpt desalniettemin zijn vruchten af. Dat valt vooral te merken aan het succes van de nieuwe hypermarktformule ‘Carrefour Planet’, die de Belgische hypermarkten tijdens het eerste semester van 2011 een omzetstijging van 10,1% bezorgde.

Carrefour Planet als reddingsboei

Het is dan ook Carrefour Planet die Lars Olofsson zijn hachje zal moeten redden. Want de verkoop van discountketen Dia was niet voldoende om de honger van de aandeelhouders te stillen. Belangrijke aandeelhouders als LVMH’s Bernard Arnault en Colony Capital blijven bij hun vraag ook de vastgoedpoot van de distributiegroep te verkopen. Maar vooral de mislukte poging om met de Braziliaanse supermarktketen Pão de Açúcar te fuseren, zorgt voor ontgoocheling en verbittering.
 

Supermarktketen Carrefour heeft ontgoochelende winstcijfers voor de eerste jaarhelft bekendgemaakt. Het is de tweede winstwaarschuwing voor Carrefour dit jaar. De hete adem van ongeduldige aandeelhouders die Carrefour in zijn nek blijft voelen, drijft de spanning bij de Franse groep verder op.

Oost, West, thuis slechtst

Hoewel Carrefour pas volgende maand naar buiten met de definitieve boekresultaten van het eerste semester, verwittigt de Franse grootdistributeur nu al dat de operationele winst 23% lager zal liggen dan in dezelfde periode vorig jaar. De supermarktgroep verwacht een bedrijfsresultaat van €760 miljoen, ten opzichte van €989 miljoen in het eerste semester van 2010. Vooral thuismarkt Frankrijk (44% van de groepsomzet) is hier verantwoordelijk voor.

 

De totale omzet van Carrefour steeg in de eerste jaarhelft 2,7%, goed voor circa €44,6 miljard. « Maar mei en juni waren moeilijkere maanden,” aldus financieel directeur Pierre Bouchut. De omzet steeg in het tweede kwartaal inderdaad slechts 1,6%. “De gevolgen zullen we het hele jaar met ons mee moeten dragen.”

 

De grootdistributeur beseft ook dat het meer op prijs zal moeten spelen, wil het zijn positie op de thuismarkt opnieuw verstevigen. « Onze permanente prijzen zijn te hoog, » geeft CFO Pierre Bouchut toe.

Omzet stijgt in België

In België gedijt Carrefour gelukkig beter. Tijdens de eerste jaarhelft heeft de distributeur hier een omzet gerealiseerd van bijna €2,04 miljard. Dat betekent een stijging met 6,7 procent ten aanzien van het eerste semester van 2010. Het tweede kwartaal was goed voor een omzet van €1,05 miljard.

 

Al is de vergelijking niet helemaal correct, zoals Carrefour zelf toegeeft. De Franse supermarktgroep had in deze periode vorig jaar bijzonder sterk te lijden onder de toenmalige afslanking in ons land, met inbegrip van het sociale drama dat daarmee gepaard ging.

 

Bovendien is het totale marktaandeel van Carrefour in België gezakt naar 22,7%, wat de keten stevig vastpint op de derde plaats in het distributielandschap.

 

De herstructurering werpt desalniettemin zijn vruchten af. Dat valt vooral te merken aan het succes van de nieuwe hypermarktformule ‘Carrefour Planet’, die de Belgische hypermarkten tijdens het eerste semester van 2011 een omzetstijging van 10,1% bezorgde.

Carrefour Planet als reddingsboei

Het is dan ook Carrefour Planet die Lars Olofsson zijn hachje zal moeten redden. Want de verkoop van discountketen Dia was niet voldoende om de honger van de aandeelhouders te stillen. Belangrijke aandeelhouders als LVMH’s Bernard Arnault en Colony Capital blijven bij hun vraag ook de vastgoedpoot van de distributiegroep te verkopen. Maar vooral de mislukte poging om met de Braziliaanse supermarktketen Pão de Açúcar te fuseren, zorgt voor ontgoocheling en verbittering.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top