Belgische Albert Heijn krijgt goed rapport van… GAIA | RetailDetail

Belgische Albert Heijn krijgt goed rapport van… GAIA

Belgische Albert Heijn krijgt goed rapport van… GAIA

Dierenrechtenorganisatie GAIA was er als de kippen bij om de opening van de eerste Albert Heijn in ons land te verwelkomen. “Albert Heijn heeft ons verzekerd dat het zijn progressieve dierenwelzijnsbeleid – een beleid dat de groep reeds in Nederland toepast –, zal doortrekken naar zijn Belgische winkels. En dat is goed nieuws voor de Vlaamse consument die zich bekommert om het welzijn van dieren”, aldus Ann De Greef, directeur van GAIA.

Dierenwelzijn

Waar de Nederlanders dat aan verdiend hebben? “Bij Albert Heijn komt er geen foie gras in de rekken, nu niet en ook niet in de toekomst. Albert Heijn is daarmee het eerste warenhuis in ons land dat omwille van het dierenwelzijn geen vervette ganzen- en eendenlever verkoopt. Albert Heijn verkoopt bovendien enkel vlees van ongecastreerde varkens. Alle dieren worden ook voor de slacht verdoofd, zelfs het vlees dat als halal gecertificeerd is. Voorts is in de eerste vestiging hetzelfde, uitgebreide gamma vegetarische voedingswaren beschikbaar als in Nederland. En tot slot verkoopt de warenhuisketen enkel verse scharreleieren, ‘vrije uitloop’-eieren en biologische eieren,” klinkt het bij GAIA.

Alles kan beter

“Met zijn dierenwelzijnsbeleid, waarmee de keten bijdraagt tot de bewustwording inzake diervriendelijke consumptie, kan een warenhuisketen als Albert Heijn écht het verschil maken voor een beter dierenleven”, gaat Ann De Greef voort.


Maar dat wil nog niet zeggen dat alles perfect is, merkt GAIA op. “De meeste eigen merkproducten bevatten dan wel geen kooieieren, de producten waarin minder dan 5% eieren verwerkt is, nog wel.” Dat moet 0% worden, vindt GAIA, dat Albert Heijn meteen oproept om voor alle eigen merkproducten waarin eieren verwerkt zijn volledig om te schakelen naar scharrel- of ‘vrije uitloop’-eieren.


GAIA hoopt ook dat het progressieve beleid van Albert Heijn op het vlak van dierenwelzijn een positieve impact zal hebben op beleid van de andere ketens in ons land.

 


- Karin Bosteels

Dierenrechtenorganisatie GAIA was er als de kippen bij om de opening van de eerste Albert Heijn in ons land te verwelkomen. “Albert Heijn heeft ons verzekerd dat het zijn progressieve dierenwelzijnsbeleid – een beleid dat de groep reeds in Nederland toepast –, zal doortrekken naar zijn Belgische winkels. En dat is goed nieuws voor de Vlaamse consument die zich bekommert om het welzijn van dieren”, aldus Ann De Greef, directeur van GAIA.

Dierenwelzijn

Waar de Nederlanders dat aan verdiend hebben? “Bij Albert Heijn komt er geen foie gras in de rekken, nu niet en ook niet in de toekomst. Albert Heijn is daarmee het eerste warenhuis in ons land dat omwille van het dierenwelzijn geen vervette ganzen- en eendenlever verkoopt. Albert Heijn verkoopt bovendien enkel vlees van ongecastreerde varkens. Alle dieren worden ook voor de slacht verdoofd, zelfs het vlees dat als halal gecertificeerd is. Voorts is in de eerste vestiging hetzelfde, uitgebreide gamma vegetarische voedingswaren beschikbaar als in Nederland. En tot slot verkoopt de warenhuisketen enkel verse scharreleieren, ‘vrije uitloop’-eieren en biologische eieren,” klinkt het bij GAIA.

Alles kan beter

“Met zijn dierenwelzijnsbeleid, waarmee de keten bijdraagt tot de bewustwording inzake diervriendelijke consumptie, kan een warenhuisketen als Albert Heijn écht het verschil maken voor een beter dierenleven”, gaat Ann De Greef voort.


Maar dat wil nog niet zeggen dat alles perfect is, merkt GAIA op. “De meeste eigen merkproducten bevatten dan wel geen kooieieren, de producten waarin minder dan 5% eieren verwerkt is, nog wel.” Dat moet 0% worden, vindt GAIA, dat Albert Heijn meteen oproept om voor alle eigen merkproducten waarin eieren verwerkt zijn volledig om te schakelen naar scharrel- of ‘vrije uitloop’-eieren.


GAIA hoopt ook dat het progressieve beleid van Albert Heijn op het vlak van dierenwelzijn een positieve impact zal hebben op beleid van de andere ketens in ons land.

 


- Karin Bosteels

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.