Belgische Albert Heijn krijgt goed rapport van… GAIA

Belgische Albert Heijn krijgt goed rapport van… GAIA

Dierenrechtenorganisatie GAIA was er als de kippen bij om de opening van de eerste Albert Heijn in ons land te verwelkomen. “Albert Heijn heeft ons verzekerd dat het zijn progressieve dierenwelzijnsbeleid – een beleid dat de groep reeds in Nederland toepast –, zal doortrekken naar zijn Belgische winkels. En dat is goed nieuws voor de Vlaamse consument die zich bekommert om het welzijn van dieren”, aldus Ann De Greef, directeur van GAIA.

Dierenwelzijn

Waar de Nederlanders dat aan verdiend hebben? “Bij Albert Heijn komt er geen foie gras in de rekken, nu niet en ook niet in de toekomst. Albert Heijn is daarmee het eerste warenhuis in ons land dat omwille van het dierenwelzijn geen vervette ganzen- en eendenlever verkoopt. Albert Heijn verkoopt bovendien enkel vlees van ongecastreerde varkens. Alle dieren worden ook voor de slacht verdoofd, zelfs het vlees dat als halal gecertificeerd is. Voorts is in de eerste vestiging hetzelfde, uitgebreide gamma vegetarische voedingswaren beschikbaar als in Nederland. En tot slot verkoopt de warenhuisketen enkel verse scharreleieren, ‘vrije uitloop’-eieren en biologische eieren,” klinkt het bij GAIA.

Alles kan beter

“Met zijn dierenwelzijnsbeleid, waarmee de keten bijdraagt tot de bewustwording inzake diervriendelijke consumptie, kan een warenhuisketen als Albert Heijn écht het verschil maken voor een beter dierenleven”, gaat Ann De Greef voort.


Maar dat wil nog niet zeggen dat alles perfect is, merkt GAIA op. “De meeste eigen merkproducten bevatten dan wel geen kooieieren, de producten waarin minder dan 5% eieren verwerkt is, nog wel.” Dat moet 0% worden, vindt GAIA, dat Albert Heijn meteen oproept om voor alle eigen merkproducten waarin eieren verwerkt zijn volledig om te schakelen naar scharrel- of ‘vrije uitloop’-eieren.


GAIA hoopt ook dat het progressieve beleid van Albert Heijn op het vlak van dierenwelzijn een positieve impact zal hebben op beleid van de andere ketens in ons land.

 


- Karin Bosteels

Dierenrechtenorganisatie GAIA was er als de kippen bij om de opening van de eerste Albert Heijn in ons land te verwelkomen. “Albert Heijn heeft ons verzekerd dat het zijn progressieve dierenwelzijnsbeleid – een beleid dat de groep reeds in Nederland toepast –, zal doortrekken naar zijn Belgische winkels. En dat is goed nieuws voor de Vlaamse consument die zich bekommert om het welzijn van dieren”, aldus Ann De Greef, directeur van GAIA.

Dierenwelzijn

Waar de Nederlanders dat aan verdiend hebben? “Bij Albert Heijn komt er geen foie gras in de rekken, nu niet en ook niet in de toekomst. Albert Heijn is daarmee het eerste warenhuis in ons land dat omwille van het dierenwelzijn geen vervette ganzen- en eendenlever verkoopt. Albert Heijn verkoopt bovendien enkel vlees van ongecastreerde varkens. Alle dieren worden ook voor de slacht verdoofd, zelfs het vlees dat als halal gecertificeerd is. Voorts is in de eerste vestiging hetzelfde, uitgebreide gamma vegetarische voedingswaren beschikbaar als in Nederland. En tot slot verkoopt de warenhuisketen enkel verse scharreleieren, ‘vrije uitloop’-eieren en biologische eieren,” klinkt het bij GAIA.

Alles kan beter

“Met zijn dierenwelzijnsbeleid, waarmee de keten bijdraagt tot de bewustwording inzake diervriendelijke consumptie, kan een warenhuisketen als Albert Heijn écht het verschil maken voor een beter dierenleven”, gaat Ann De Greef voort.


Maar dat wil nog niet zeggen dat alles perfect is, merkt GAIA op. “De meeste eigen merkproducten bevatten dan wel geen kooieieren, de producten waarin minder dan 5% eieren verwerkt is, nog wel.” Dat moet 0% worden, vindt GAIA, dat Albert Heijn meteen oproept om voor alle eigen merkproducten waarin eieren verwerkt zijn volledig om te schakelen naar scharrel- of ‘vrije uitloop’-eieren.


GAIA hoopt ook dat het progressieve beleid van Albert Heijn op het vlak van dierenwelzijn een positieve impact zal hebben op beleid van de andere ketens in ons land.

 


- Karin Bosteels

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top