Belgische Albert Heijn krijgt goed rapport van… GAIA

Belgische Albert Heijn krijgt goed rapport van… GAIA

Dierenrechtenorganisatie GAIA was er als de kippen bij om de opening van de eerste Albert Heijn in ons land te verwelkomen. “Albert Heijn heeft ons verzekerd dat het zijn progressieve dierenwelzijnsbeleid – een beleid dat de groep reeds in Nederland toepast –, zal doortrekken naar zijn Belgische winkels. En dat is goed nieuws voor de Vlaamse consument die zich bekommert om het welzijn van dieren”, aldus Ann De Greef, directeur van GAIA.

Dierenwelzijn

Waar de Nederlanders dat aan verdiend hebben? “Bij Albert Heijn komt er geen foie gras in de rekken, nu niet en ook niet in de toekomst. Albert Heijn is daarmee het eerste warenhuis in ons land dat omwille van het dierenwelzijn geen vervette ganzen- en eendenlever verkoopt. Albert Heijn verkoopt bovendien enkel vlees van ongecastreerde varkens. Alle dieren worden ook voor de slacht verdoofd, zelfs het vlees dat als halal gecertificeerd is. Voorts is in de eerste vestiging hetzelfde, uitgebreide gamma vegetarische voedingswaren beschikbaar als in Nederland. En tot slot verkoopt de warenhuisketen enkel verse scharreleieren, ‘vrije uitloop’-eieren en biologische eieren,” klinkt het bij GAIA.

Alles kan beter

“Met zijn dierenwelzijnsbeleid, waarmee de keten bijdraagt tot de bewustwording inzake diervriendelijke consumptie, kan een warenhuisketen als Albert Heijn écht het verschil maken voor een beter dierenleven”, gaat Ann De Greef voort.


Maar dat wil nog niet zeggen dat alles perfect is, merkt GAIA op. “De meeste eigen merkproducten bevatten dan wel geen kooieieren, de producten waarin minder dan 5% eieren verwerkt is, nog wel.” Dat moet 0% worden, vindt GAIA, dat Albert Heijn meteen oproept om voor alle eigen merkproducten waarin eieren verwerkt zijn volledig om te schakelen naar scharrel- of ‘vrije uitloop’-eieren.


GAIA hoopt ook dat het progressieve beleid van Albert Heijn op het vlak van dierenwelzijn een positieve impact zal hebben op beleid van de andere ketens in ons land.

 


- Karin Bosteels

Dierenrechtenorganisatie GAIA was er als de kippen bij om de opening van de eerste Albert Heijn in ons land te verwelkomen. “Albert Heijn heeft ons verzekerd dat het zijn progressieve dierenwelzijnsbeleid – een beleid dat de groep reeds in Nederland toepast –, zal doortrekken naar zijn Belgische winkels. En dat is goed nieuws voor de Vlaamse consument die zich bekommert om het welzijn van dieren”, aldus Ann De Greef, directeur van GAIA.

Dierenwelzijn

Waar de Nederlanders dat aan verdiend hebben? “Bij Albert Heijn komt er geen foie gras in de rekken, nu niet en ook niet in de toekomst. Albert Heijn is daarmee het eerste warenhuis in ons land dat omwille van het dierenwelzijn geen vervette ganzen- en eendenlever verkoopt. Albert Heijn verkoopt bovendien enkel vlees van ongecastreerde varkens. Alle dieren worden ook voor de slacht verdoofd, zelfs het vlees dat als halal gecertificeerd is. Voorts is in de eerste vestiging hetzelfde, uitgebreide gamma vegetarische voedingswaren beschikbaar als in Nederland. En tot slot verkoopt de warenhuisketen enkel verse scharreleieren, ‘vrije uitloop’-eieren en biologische eieren,” klinkt het bij GAIA.

Alles kan beter

“Met zijn dierenwelzijnsbeleid, waarmee de keten bijdraagt tot de bewustwording inzake diervriendelijke consumptie, kan een warenhuisketen als Albert Heijn écht het verschil maken voor een beter dierenleven”, gaat Ann De Greef voort.


Maar dat wil nog niet zeggen dat alles perfect is, merkt GAIA op. “De meeste eigen merkproducten bevatten dan wel geen kooieieren, de producten waarin minder dan 5% eieren verwerkt is, nog wel.” Dat moet 0% worden, vindt GAIA, dat Albert Heijn meteen oproept om voor alle eigen merkproducten waarin eieren verwerkt zijn volledig om te schakelen naar scharrel- of ‘vrije uitloop’-eieren.


GAIA hoopt ook dat het progressieve beleid van Albert Heijn op het vlak van dierenwelzijn een positieve impact zal hebben op beleid van de andere ketens in ons land.

 


- Karin Bosteels

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een soufflé van windeieren

18/08/2017

De excuses raken op bij Delhaize, en het geduld is op bij Dick Boer, zo leerden we afgelopen week. Nee, het is daar niet bepaald koek en ei. Maar elders ook niet. Hier is het zonnige nieuwsoverzicht van RetailDetail Food! 

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

17/08/2017

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft zijn vruchtendrankdivisie, waartoe onder andere het merk Appelsientje behoort, van de hand gedaan. Die komt nu in handen van het Nederlandse investeringsbedrijf Standard Investment.

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

17/08/2017

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken.”

Nieuwe bouwaanvraag voor Lidl in Berchem

17/08/2017

Lidl heeft een aangepaste bouwaanvraag ingediend bij de stad voor een filiaal in Berchem, maar de buurtbewoners blijven vierkant tegen. Berchem is overigens niet het enige Antwerpse project dat Lidl maar niet rond krijgt.

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Back to top