Belgische Albert Heijn krijgt goed rapport van… GAIA

Belgische Albert Heijn krijgt goed rapport van… GAIA

Dierenrechtenorganisatie GAIA was er als de kippen bij om de opening van de eerste Albert Heijn in ons land te verwelkomen. “Albert Heijn heeft ons verzekerd dat het zijn progressieve dierenwelzijnsbeleid – een beleid dat de groep reeds in Nederland toepast –, zal doortrekken naar zijn Belgische winkels. En dat is goed nieuws voor de Vlaamse consument die zich bekommert om het welzijn van dieren”, aldus Ann De Greef, directeur van GAIA.

Dierenwelzijn

Waar de Nederlanders dat aan verdiend hebben? “Bij Albert Heijn komt er geen foie gras in de rekken, nu niet en ook niet in de toekomst. Albert Heijn is daarmee het eerste warenhuis in ons land dat omwille van het dierenwelzijn geen vervette ganzen- en eendenlever verkoopt. Albert Heijn verkoopt bovendien enkel vlees van ongecastreerde varkens. Alle dieren worden ook voor de slacht verdoofd, zelfs het vlees dat als halal gecertificeerd is. Voorts is in de eerste vestiging hetzelfde, uitgebreide gamma vegetarische voedingswaren beschikbaar als in Nederland. En tot slot verkoopt de warenhuisketen enkel verse scharreleieren, ‘vrije uitloop’-eieren en biologische eieren,” klinkt het bij GAIA.

Alles kan beter

“Met zijn dierenwelzijnsbeleid, waarmee de keten bijdraagt tot de bewustwording inzake diervriendelijke consumptie, kan een warenhuisketen als Albert Heijn écht het verschil maken voor een beter dierenleven”, gaat Ann De Greef voort.


Maar dat wil nog niet zeggen dat alles perfect is, merkt GAIA op. “De meeste eigen merkproducten bevatten dan wel geen kooieieren, de producten waarin minder dan 5% eieren verwerkt is, nog wel.” Dat moet 0% worden, vindt GAIA, dat Albert Heijn meteen oproept om voor alle eigen merkproducten waarin eieren verwerkt zijn volledig om te schakelen naar scharrel- of ‘vrije uitloop’-eieren.


GAIA hoopt ook dat het progressieve beleid van Albert Heijn op het vlak van dierenwelzijn een positieve impact zal hebben op beleid van de andere ketens in ons land.

 


- Karin Bosteels

Dierenrechtenorganisatie GAIA was er als de kippen bij om de opening van de eerste Albert Heijn in ons land te verwelkomen. “Albert Heijn heeft ons verzekerd dat het zijn progressieve dierenwelzijnsbeleid – een beleid dat de groep reeds in Nederland toepast –, zal doortrekken naar zijn Belgische winkels. En dat is goed nieuws voor de Vlaamse consument die zich bekommert om het welzijn van dieren”, aldus Ann De Greef, directeur van GAIA.

Dierenwelzijn

Waar de Nederlanders dat aan verdiend hebben? “Bij Albert Heijn komt er geen foie gras in de rekken, nu niet en ook niet in de toekomst. Albert Heijn is daarmee het eerste warenhuis in ons land dat omwille van het dierenwelzijn geen vervette ganzen- en eendenlever verkoopt. Albert Heijn verkoopt bovendien enkel vlees van ongecastreerde varkens. Alle dieren worden ook voor de slacht verdoofd, zelfs het vlees dat als halal gecertificeerd is. Voorts is in de eerste vestiging hetzelfde, uitgebreide gamma vegetarische voedingswaren beschikbaar als in Nederland. En tot slot verkoopt de warenhuisketen enkel verse scharreleieren, ‘vrije uitloop’-eieren en biologische eieren,” klinkt het bij GAIA.

Alles kan beter

“Met zijn dierenwelzijnsbeleid, waarmee de keten bijdraagt tot de bewustwording inzake diervriendelijke consumptie, kan een warenhuisketen als Albert Heijn écht het verschil maken voor een beter dierenleven”, gaat Ann De Greef voort.


Maar dat wil nog niet zeggen dat alles perfect is, merkt GAIA op. “De meeste eigen merkproducten bevatten dan wel geen kooieieren, de producten waarin minder dan 5% eieren verwerkt is, nog wel.” Dat moet 0% worden, vindt GAIA, dat Albert Heijn meteen oproept om voor alle eigen merkproducten waarin eieren verwerkt zijn volledig om te schakelen naar scharrel- of ‘vrije uitloop’-eieren.


GAIA hoopt ook dat het progressieve beleid van Albert Heijn op het vlak van dierenwelzijn een positieve impact zal hebben op beleid van de andere ketens in ons land.

 


- Karin Bosteels

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Capri-Sun is geen drankje voor kinderen"

29/06/2017

Voedselwaakhond Foodwatch France heeft aan Coca-Cola European Partners gevraagd om de marketing rond het drankje Capri-Sun niet langer op kinderen te richten. Volgens de organisatie is het drankje immers helemaal niet gezond voor kinderen. 

Nestlé wil 18 miljard euro aandelen terugkopen

29/06/2017

Het Zwitserse Nestlé wil voor 20 miljard Zwitserse frank (18,3 miljard euro) aan eigen aandelen terugkopen. Dat doet het slechts dagen nadat een nieuwe aandeelhouder het bedrijf daartoe aanmoedigde.

Tesco schrapt meer dan 2.000 banen

28/06/2017

Het Britse Tesco heeft aangekondigd dat het ongeveer 2.300 banen gaat schrappen. 1.200 jobs verdwijnen op het hoofdkantoor, terwijl er 1.100 banen sneuvelen bij de klantendienst.

 Aldi legt eerste steen nieuw distributiecentrum

28/06/2017

De werken aan het nieuwe distributiecentrum van Aldi in Turnhout zijn officieel van start gegaan. Aldi investeert vijftig miljoen euro in de nieuwe site, waar een administratieve hoofdzetel en een distributiecentrum van 41.000 m² komen.

Eerste Belgische Burger King geopend

28/06/2017

Vandaag opende in Antwerpen officieel de eerste vestiging van fastfoodketen Burger King. Die zal in België een aantal vestigingen van concurrent Quick overnemen, maar beide ketens blijven wel naast elkaar bestaan.

Voeding op maat: kansen voor retailers

27/06/2017

Wat als je consumenten op maat gesneden voeding kunt serveren waardoor ze gezonder worden? Op deze vraag zijn al de nodige startups gestrand. Ook de Nestlé's, Unilevers en supermarktretailers van deze wereld hebben interesse. 

Back to top